Hvorfor kan salt være farlig?

12.04.2016 - 09:18 3 kommentarer

Hvorfor bør man redusere saltinntaket?

Sea salt on wooden spoon
Salt er noe vi mennesker trenger. Men i dagens samfunn viser det seg at vi nordmenn gjennomsnittlig spiser for mye salt. Mye salt kan nemlig være skadelig for helsen. Den daglige dosen vi maks bør få i oss per dag ligger på rundt 5 gram. Det viser seg at gjennomsnittet i Norge ligger på 10 gram om dagen.

Hvorfor kan salt være farlig?

Et høyt saltinnhold øker risikoen for høyt blodtrykk, som igjen kan føre til større risiko for hjerte- og karsykdom. Det viser seg at blodårene blir svekket, etter at man har spist et måltid med for mye salt. Dette skjer fra 30-60 minutter etter at måltidet er spist. I denne perioden blir blodårene betydelig svekket og det blir vanskeligere for kroppen å pumpe blod rundt i kroppen. Forskning viser også at dette igjen kan føre til hjerteproblemer. Mye salt i kostholdet kan altså føre til hjerteinfarkt, slag, nyresykdommer, magekreft og beinskjørhet for å nevne noe av de vanligste diagnosene.

Hvor kommer alt saltet fra?

I dagens samfunn er det veldig mye ferdig mat på markedet. 70-80 % av saltet kommer fra bearbeidet mat. En undersøkelse som er gjort i Storbritannia viser at ett kutt på 1 g per dag, kan redusere mange sykdommer.

Hvordan spise mindre salt?
Lag maten fra bunnen av, da kan du selv velge saltmengden.
Bruk ?nøkkelhull? merkete matvarer som hjelpemiddel. Matvarer som er merket med nøkkelhull inneholder ofte mindre salt enn andre matvarer av samme type.
Dersom du kjøper ferdigmat/bearbeidet mat. Les på innholdet, og vel typene med minst mulig salt.
Smak på maten FØR du tilsetter salt (du kan nesten alltid tilsette mindre enn det som står i oppskrifter)
Bruk andre krydder eller tilsetninger istedenfor salt. Eksempler er pepper, sitron, eddik (hvitvins-eddik, krydder-eddik) og balsamico.
Bruk friske urter
Bruk chilli, løk eller hvitløk
Være obs på saltinnholdet i buljong, soyasaus og blandingskrydder
Drikk rent vann som tørstedrikk. Vann fra springen inneholder lite salt. Andre typer vann du kjøper eller lignende kan inneholde mer
Salt kan være vanedannende. Behovet kan reduseres. Prøv å kutte ned en periode, da vil kroppen vende seg til dette.

Nyttig fakta om salt
Salt (NaCl) er bygget opp av natrium (Na) og klorid (Cl). Det er særlig natriumet i salt som har dokumentert negativ helseeffekt.
1 gram salt inneholder 0,4 gram natrium. 1 gram natrium tilsvarer 2,5 gram salt (NaCl).
Èn teskje rommer 7 gram salt.
Kroppen trenger natrium, men behovet er bare ca. 0,6 gram natrium (1,5 gram salt) om dagen for voksne.
Anbefalingen for inntak av salt (natriumklorid) for voksne er i dag maksimalt 6 gram per dag (2,4 gram natrium). På lang sikt anbefales det å redusere til 5 gram salt per dag.
Det anbefales at barn under 2 år maksimalt får i seg 0,5 gram salt per megajoule per dag, dette for å unngå at barn venner seg til et kosthold med et høyt saltinnhold. Fra 2 år og opp til 9 år bør saltinntaket begrenses til ca. 3-4 g/dag.
De fleste typer salt inneholder mye natrium "noen mer enn andre" og kan derfor ikke kalles sunne.
Svetting som følge av langvarig fysisk aktivitet og høy temperatur, samt diaré, kan føre til ekstra tap av natrium.
Fordi maten ofte inneholder for mye salt, trenger vi sjeldent å tenke på salttilførselen.​​​​

(Kilde Helsenorge)

(Kilde bilde)

- MK -

3 kommentarer

Marit

12.04.2016 kl.12:54

Jeg er vel en av de få som har natrium-mangel, og må spise flere salt-tabletter daglig, pluss at jeg salter maten min mye. Blodtrykket er 130/70, og jeg er 60 år. Hva skal jeg gjøre, da, som MÅ tilføre kroppen mye mer salt enn det alle blir rådet til. Kan ikke skjønne at det er så farlig, jeg, men nå om dagen er jo ALT farlig.

Ole

12.04.2016 kl.16:38

Lytt til legene Dr. Joel Wallach og Dr. Peter Glidden på YouTube. Det de ikke vet om årsak til sykdommer, er ikke verd å vite. Disse har knust både Kolesterol- myten og Salt-myten. Dr. Wallach har en fin en som heter" You need more salt" Det som er viktig å vite, er at kroppen bruker SALT til å lage Magesyre(Saltsyre). Så, denne desinformasjonen kommer til å utvikle Hard-mage og forstoppelse hos mange mennesker. Fint for de bedrifter som produserer" Avføringsmidler" Etter at jeg økte saltinntaket fikk jeg orden på magen igjen. Jeg hadde ingen blodtrykksøkning i den perioden jeg økte saltinntaket vesentlig. Jeg er Kjemiker,så jeg har solid bakgrunn for disse meninger.

Vidar

12.04.2016 kl.17:23

Kun 5% av de med høyt blodtrykk som settes på saltfattig diett får lavere blodtrykk. Lav natrium utskillelse (pga. lavt saltinntak) øker risiko for hjerte-karhendelser. Påstander om at salt øker blodtrykk og risiko for hjerte-karsykdommer og "svekker blodårer" er uriktige... Sier jeg som er erfaren lege.

Skriv en ny kommentar

hits