Denne økten bør du prøve

01.05.2016 - 14:20 6 kommentarer

Hei og god søndag alle sammen.

Håper alle har hatt en super uke, og en fin helg.

Jeg tenkte å dele en løpeøkt med dere, tenkte jeg kunne gjøre det av og til på bloggen. Det er viktig med variasjon, derfor tenkte jeg dette kunne være inspirerende. Det er veldig fort gjort og løpe de samme øktene, som man er vant med. Variasjon er veldig viktig og for at man skal bli bedre er dette kanskje en av de viktigste faktorene man må ta hensyn til. Man blir ikke god av å bare gjøre det samme.


Denne økten kan både gjøres ute og inne på mølle. Dette er også viktig å variere med. Man blir sterkere i leggene av å løpe ute, så husk variasjon!  Faller dette i smak, prøver jeg å dele en løpeøkt i uka.

Ukas løpeøkt:
Husk god oppvarming (minst 10 min, helst 15 min). 5 x 30 sek intervall og 15 sek pause. 5 x 60 sek på og 30 av, 3 x 2 min på og 1 min av. Jogg i 5 minutter. 3 x 15 sek på og 15 sek av. 1 x 30 sek på og 15 av, 1 x 60 sek på og 30 sek av, 1 x 2 min på og 1 min av og tilslutt 1 x 3 min på, 1 min av. Husk å jogge godt ned etter økten, minst 10 minutter. Dette er veldig viktig for en riktig og god restitusjon. 

- MK -

6 kommentarer

Susanna Oslofru

01.05.2016 kl.14:43

Så flink du är! :D

???

03.05.2016 kl.13:14

Hvorfor slettet du min kommentar? :/

Marte Kristiansen

03.05.2016 kl.13:19

Har ikke slettet noen kommentarer jeg :) ?

En med peiling

04.05.2016 kl.00:54

Skrev en lang kommentar...

Poeng: dette er for komplisert og for mye endring i tid som burde føre til endring i fart men som går dårlig på mølle.

En bedre økt ville vært 15x45/15 + 2x60s,p90s, noe høyere fart.

Marte Kristiansen

04.05.2016 kl.11:41

Åja, det er ikke alltid alle kommentarene kommer frem.
Jeg har peiling selv, og begge er gode økter. Begge to er enkle og gjennomføre. Dette er ikke komplisert. Poenget mitt var først og fremst at variasjon er viktig, det gjelder bare å være kreativ når man skal løpe intervaller. Takk for innspill! Og lykke til med løpingen :D

En med peiling

04.05.2016 kl.13:08

"5 x 30 sek intervall og 15 sek pause. 5 x 60 sek på og 30 av, 3 x 2 min på og 1 min av. Jogg i 5 minutter. 3 x 15 sek på og 15 sek av. 1 x 30 sek på og 15 av, 1 x 60 sek på og 30 sek av, 1 x 2 min på og 1 min av og tilslutt 1 x 3 min på, 1 min av. Husk å jogge godt ned etter økten, minst"

Syns du virkelig dette er en god økt? Den er utrolig komplisert og vanskelig å huske.

I tillegg, som jeg påpekte, bør det være ulik fart på de forskjellige intervallene. Å vite hvilken fart og treffe riktig med intensiteten vil være svært vanskelig, selv for en erfaren løper som meg selv.

Det er en grunn til at gode løpere ikke løper eller anbefaler slike økter:)

Skriv en ny kommentar

hits