Derfor trenger vi proteiner

26.05.2016 - 09:00 Ingen kommentarer

Proteiner, kroppens byggesteiner


Proteiner er viktig, spesielt for de som trener. Dette er nemlig kroppens viktigste byggesteiner. Både immunforsvaret og musklene våre består i stor grad av proteiner. Proteiner brukes som energikilde hele tiden, men i veldig små mengder. Når karbohydratlagrene våre er tomme, øker forbruket av proteiner, dette kan skje dersom du spiser for lite før en hard treningsøkt. Proteiner bør inntas daglig, dette fordi det har livsviktige funksjoner. Det holder å spise et variert kosthold.

Animalsk og vegetabilsk proteiner

Det finnes proteiner både i animalske og vegetabilske matvarer. Den mest proteinrike maten kommer fra det animalske. Kjøtt, fisk, mel, egg og ost. Vegetabilske proteiner finner du i erter, linser og bønner, men også i kornprodukter som brød, pasta og gryn.

Kombiner riktig
Proteinene er bygd opp av et tjuetalls aminosyrer. Åtte av disse aminosyrene kan ikke kroppen produsere, og det må derfor inntas via maten. Disse kalles for de essensielle (livsnødvendige) aminosyrene. Dersom en matvare inneholder alle disse i passende mengde, gir det et fullverdig protein. Dette betyr at kroppen kan utnytte disse proteinene best mulig. Kylling, fisk, skalldyr, egg, melk og ost er alle matvarer med fullverdige proteiner. Kornprodukter som brød, gryn. Pasta og müsli har noe lavere innhold. Men i praksis har dette sjelden en betydning siden du vanligvis kombinerer matvarene med hverandre, og på den måten dekkes proteinbehovet.

Animalsk eller vegetabilsk?
Animalske matvarer er alltid fullverdige i forhold til proteininnhold, vegetabilske matvarer må kombineres for å få samme resultatet. Er man laktovegetarianer, er det vanlig lett å f dekket proteinbehovet siden melk og ost er fullverdige proteinkilder. Det samme gjelder hvis du velger bort kjøtt, og spiser meieriprodukter og fisk. Er du veganer, bør du spise mye erter og bønner og generelt vegetabilske matvarer som inneholder mye proteiner. 

IKKE tren uten å spise
Trener du hardt og intensivt uten å spise tilstrekkelig, begynner kroppen å ta energi fra seg selv. Kroppen bryter da ned sitt eget muskelvev for å kunne utnytte proteinene som energikilde. Energien går først og fremst til de viktigste delene i kroppen, nemlig nervesystemet og hjernen.

Hvordan dekke det daglige behovet?
10-15% av det totale energiinntaket per dag anbefales å komme fra proteiner. Proteinbehovet kan måles i mengde proteiner/kg kroppsvekt. Anbefalingen for en voksen person er 0,75 g proteiner/kg kroppsvekt og dag. Det vil si at en person på ca. 80 kg trenger ca. 60g proteiner/dag 

(Kilde: Adamsson, Hagstad, Öberg). (Kilde: bilde)

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

hits