Hva burde du drikke etter trening?

27.05.2016 - 09:00 Ingen kommentarer

Dette burde du drikke etter trening

Du lurer kanskje på hva som er best å drikke når du har hatt en treningsøkt? Det er mye forskjellig som anbefales rundt omkring. Det viser seg i flere tilfeller at sjokolademelk er et veldig gunstig drikk etter trening.


Hvorfor sjokolademelk?
Sjokolademelk har nemlig et gunstig forhold mellom karbohydrater og proteiner. Dette hjelper derfor godt i form av oppbygning av muskelmasse og restitusjon. Restitusjon er en veldig vesentlig del når det kommer til trening. Dette er med på at man tåler større treningsbelastning, forhindrer skader og overtrening dersom restitusjonen gjøres riktig.

Mange viktige næringsstoffer
Proteinene i sjokolademelken er av høy kvalitet, og er derfor med å bygge opp muskler. Melkeproteinene består av to hovedgrupper, kasein og myseproteiner. Disse to til sammen, inneholder de essensielle aminosyrene vi trenger for å bygge opp muskulaturen etter en økt. Karbohydrater er også veldig viktig etter at man har trent. Disse for å fylle opp glykogenlagrene, slik at man er klar for neste økt (restituert). Studier og forskning viser også at sjokolademelk kan være med på å erstatte væsketap ved trening. Dette er nemlig fordi sjokolademelk inneholder både natrium og kalium. Melken inneholder også kalium som er med på å bygge opp skjelettet. I tillegg får du i deg A-, og B- vitaminer, samt sink.

Hvor raskt restitusjonen skjer er avhengig av når du inntar næringen. Drikk sjokolademelk innen 30 minutter etter trening for best mulig effekt!

- MK -

 

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

hits