Gjør variasjon deg sprekere?

05.07.2016 - 10:43 Ingen kommentarer

Variasjon, nøkkelen til fremgang?

Variasjon er viktig, spesielt når du trener ofte og er ute etter å holde deg skadefri. Noe jeg regner med de fleste er. Jo mer du trener, jo mer viktig er det med variasjon. Det er så klart avhengig av hva målet ditt er. Ønsker du å bli god på å sykle, bør flertallet av treningsøktene skje på sykkel, ønsker du å bli god på å løpe, bør flertallet av øktene være løping også videre. Man blir god på det man gjør mest av. Poenget er likevel at kroppen vår har godt av forandring, og den har godt av å utfordres på forskjellige måter. Dette gjør også at treningen blir mer motiverende og kroppen blir utfordret på flere måter. 


Du kan variere mellom treningsformer som:
- Løping
- Jogging
- Powerwalk
- Gåturer
- Fjellturer
- Bungypump/stavgang
- Sykling
- Padling
- SUP (stand up padling)
- Sirkeltrening
- Styrketrening
- Svømming
- Vannaerobic el.
- Langrenn

Når det er snakk om variasjon gjelder det ikke bare å variere treningsformen, men også:
- Skotype/såler
- Underlag
- Intensitet
- Varighet
- Hyppighet


Ensformig trening vil altså slite på kroppen og i verste fall føre til skader. Er du kommet inn i et spor der du bare gjør det samme, har du ekstra godt av å bryte dette mønsteret. Utfordre deg selv, og skap treningsvariasjon og glede. Det er spesielt positivt mentalt. Studier viser at variasjon i treningen er gunstig på alle måter. Spesielt når det kommer til skadeforebygging. Det er også fint fordi du får variert i form av muskelbruk og kroppen blir flinkere til prestere på flere områder. 


Husk at trening er ferskvare, jo mer du varierer jo større sjans er det for at du er motivert til å være litt aktiv hver uke, hver måned, hele året og ikke bare i perioder. Vært litt aktiv hver dag, du trenger ikke trene så lenge du utfordrer kroppen til å være aktiv, helst daglig. Ha det gøy og finn treningformer som passer deg, din livsstil og dine mål. Tren og vær aktiv sammen med andre, dette kan være ekstra motiverende. Sommeren er kanskje en perfekt tid å prøve en ny treningsform? Da har man ferie, mer tid og kanskje mer overskudd til å prøve noe nytt? Sommeren er spesielt perfekt til å prøve vannaktivteter som for eksempel SUP. SUP er en treningsform som er populær, morsom, lavterskel (enkelt å få til) og spesielt god for kjernemuskulaturen. Ta en titt innom sup.no og les mer om dette. 

GOD SOMMER!

- MK -

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

hits