Dette er undervurdert

14.07.2016 - 09:00 Ingen kommentarer

Fysisk aktivitet

Fysisk aktivitet er kanskje et begrep som er kjent for de fleste. Men holder det å være fysisk aktiv? Det virker ikke sånn i dagens samfunn, man må trene. Men hvor går skillet mellom å være fysisk aktiv og trene? Fysisk aktivitet kan enkelt defineres som å bruke kroppen eller bevege seg. Du trenger ikke trene hardt for å ha god helse. En kombinasjon av fysisk aktivitet og trening er også fint. 

Fysisk aktivitet og helse
Det er dokumentert at daglig fysisk aktivitet hjelper på helsen. Så hvorfor er ikke dette bra nok? Det viser seg også at fysisk aktivitet har effekt på en rekke sykdommer og lidelser. I dagens samfunn er det mer og mer vanlig å sitte stille store deler av dagen, vi mennesker er ikke skapt til å sitte på rumpa. All bevegelse er positiv. Hverdagsaktivitet slik som hus- og hagearbeid, trappegang, aktiv transport og regelmessige pauser i løpet av skole- og arbeidsdagen, er viktig for å redusere stillesitting og øke aktiviteten generelt i hverdagslivet. 

Norske anbefalinger
I Norge er det kommet anbefalinger om fysisk aktivitet. Det er fordi samfunnet er blitt mer stillesittende og flere og fler livstilsykdommer rammer befolkningen, i alle aldere. Det sies at en voksen skal bevege seg 30 minutter daglig, og barn 60 minutter daglig. Det viser seg faktisk at de som er fysisk aktive i gjennomsnitt øker levetiden med åtte år i et livsperspektiv. Dette innebærer også økt levetid og økt livskvalitet, sammenlignet med personer som er inaktive. 

Fysisk aktivitet gir
Forskning viser at fysisk aktivitet generelt kan ha en smertelindrende effekt. Fysisk aktivitet kan også ha positiv innvirkning på sinn og velvære. Mange som er fysisk aktive sammen med andre, opplever at det sosiale også bidrar til økt trivsel og godt humør. Er du fysisk aktiv ute i naturen, fører dette til frisk luft, sollys og naturopplevelser. Regelmessig fysisk aktivitet fører til at livskvaliteten blir bedre på grunn av økt psykisk velvære og bedre generell fysisk helse. Regelmessig fysisk aktivitet styrker også immunsystemet på sikt. Hardere treningsøkter kan føre til at immunsystemet svekkes timene etter aktivitet, men immunforsvaret stabiliseres gjennom hvile. 

Fysisk aktivitet er derfor ikke noe man bør undervurdere. Fysisk aktivitet har bare gode effekter og det lønner seg å være fysisk aktiv litt hver dag, hele livet. Orker du ikke trening, vær aktiv. All bevegelse er positiv, ikke undervurder det som ikke defineres som "trening". Alle skritt teller. De små skrittene, kan gi store utslag på din helse og ditt liv. Begynn i det små. 


 

- MK -

 

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

hits