Vil du ned i vekt? Men vekta står stille?

05.08.2016 - 09:00 Ingen kommentarer

Står vekta stille?



 

(Bilde)

1. Lavt stoffskifte
Dette er et reelt medisinsk problem, men i de fleste tilfeller hvor man kun «har noen kilo for mye men går ikke ned i vekt» så er det antageligvis ikke stoffskifteproblematikk som er årsaken. Dersom du skulle hatt stoffskifteproblemer kan det være greit å sjekke opp dette med en lege, dette kan da løses med medisiner. I de fleste tilfeller er ikke dette et problem. Det er ofte enklere årsaker som hindrer deg i å endre livsstilen.

2. Du spiser mer enn du tror, og beveger deg for lite
I mange tilfeller så spiser du faktisk mer enn du tror, eller så beveger du deg mye mindre enn du er klar over. Et vanlig problem er at mange glemmer hva og hvor mye de spiser og drikker.  Hvis du i tillegg sitter mye i ro, vil ofte inntaket av mat og drikke bli høyere enn forbruket. Dette fører til at du i lengden vil legge på deg, eller bli der du er. Et kjent fenomen er ?Mindless eating?. Her betyr det at man småspiser gjennom hele dagen, noe som fører til et høyere energiinntak.

Det handler ikke om de kcal du forbrant under treningsøkten. Det handler om hvor aktiv du er i løpet av hele dagen. Alt hjelper. Et godt hjelpemiddel, er å skaffe deg en ?aktivitetsmåler?, den vil hjelpe deg og måle ditt nivå. Den vil også sifra når det er på tide å bevege seg.

3. Vannretensjon
Dette er et problem som kan oppstå, midlertidig. Det er aktuelt for mange. Hvorfor kroppen plutselig starter å holde mer på vann, kan komme av flere årsaker. Kcal- underskudd og mye trening er en av de vanligste årsakene til dette. Dette fordi kroppen produserer mer stresshormoner under slike forhold. Stresshormoner fører altså til økt vannretensjon. Andre faktorer som kan påvirke dette er kostholdet, medisiner, saltinntak og vanninntak. Det er også vanlig for jenter/damer å holde ekstra på vann når de har menstrasjon.

Dette er mer et midlertidig problem som kan oppstå, men veldig reelt for mange. Hvorfor kroppen plutselig starter å holde mer på vann kan ha flere årsaker hvor kcal-underskudd og mye trening er en av de vanligste årsakene fordi kroppen produserer stresshormoner under slike forhold Stresshormoner gir økt vannretensjon. Kostholdet generelt, medisinbruk, vanninntak og saltinntak kan også påvirke hvor mye vann kroppen velger å holde på.

4. Metabolsk tilpasning
Kroppen slipper ikke unna termodynamikkens lover ? ligger kroppen i kcal-underskudd så vil kroppen bruke energi fra energilagrene for å holde kroppen gående. 

Ligger du i underskudd i lang tid så vil kroppen før eller siden tilpasse seg mer og mer det lave inntaket, og dermed må man stadig redusere inntaket av kcal for at fettforbrenningen skal fortsette. Tilpasningene som skjer er. Senket hvileforbrenning, som følge av lavere kroppsvekt og redusert matinntak. Du beveger deg ubevisst mindre noe som gjør utslag på energiforbruket og kroppen blir mer energieffektiv og bruker derfor mindre energi

Dette kan være et problem fordi det kan ta tid før kroppen normaliserer seg etter at man endrer kostholdet/inntaket. Dersom man har mye fettmasse man skal kvitte seg med, gjelder det å holde på over en lang periode, dette er altså for at kroppen skal rekke å vende seg til den nye vekten. For å gå ned i vekt og bli der er dette et veldig viktig punkt.

 

- MK -

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

hits