Slik blir du kvitt feriesøtsuget

09.08.2016 - 09:00 Ingen kommentarer

Søtsugen?

Etter en lang ferie, der man ofte skier ut mer en normalt er det ekstra nyttig å kunne lære seg og bli kvitt dette søtsuget som ofte kommer snikende sammen med hverdagen. Det kan være utrolig vanskelig og komme inn i gode vaner igjen. Dersom du er en av dem som har kost deg med ekstra mye mat, drikke og snacks er det lettere sagt enn gjort og endre på disse vanene på hverdagen.


Hvorfor legger mange på seg på sommeren?
Dette er et sammensatt problem, som rammer mange spesielt på sommeren. Grunnen til dette er ofte mer mat, mer alkohol, sosial sammenkomster, lengre måltider, mer snacks og mindre fysisk aktivitet. Summen av dette fører ofte til at man legger på seg. Dette er så klart i orden, så lenge du har kontroll og ikke stresser med dette når høsten kommer. 

Hvordan komme over det verste søtsuget?
Først og fremst er det ok og gjøre dette gradvis. For å komme seg over og igjennom perioder med søtsug etter godsaker, kan det være lurt å bytte ut dette med frukt og bær, usaltede nøtter og yoghurt. Fysisk aktivitet er også med på og redusere søtsuget. Det gjelder og finne aktiviteter som gir glede, mestring og der du glemmer tid og sted. En siste ting er og drikke nok vann igjennom dagen, samt og spise regelmessig slik at du unngår å bli veldig sulten. 

Når søtsuget kommet snikende
Hvorfor kommer søtsuget? Dette kommet ofte fordi blodsukkeret svinger. Dette er ofte en følge av at du spiser uregelmessig i gjennom dagen. Det kan komme snikende selv når du spiser regelmessig, gjerne på kvelden når du er på sitt svakeste. Det vil likevel være gunstig og spise regelmessig i gjennom dagen, dette er lettere når hverdagen kommer. Et godt tips er og ikke ha søtsaker i huset. Dette gjør at sjansen er mindre for at du spiser noe usunt. Husk å heller erstatte dette med en sunn variant slik at du ikke forverrer problemet met søtsug. Oppskåret frisk frukt eller grønnsaker, bær med yoghurt, mandler og nøtter er gode erstatninger. Vær også bevisst på at når suget kommer betyr ikke det nødvendigvis at kroppen har behov for nå. 

Bli kjent med deg selv og dine svakheter
Mange av oss er bygd sammen slik at vi føler vi kan unne oss noe godt og usunt dersom vi har hatt en dårlig eller vanskelig dag på jobb eller skole, dersom vi skal se noe spennende på TV. Et tips er å lære deg og kjenne ditt mønster, slik at du kan ta deg selv på "fersken". 

Med dette menes det at du skal prøve og identifisere og tolke hvilke tanker som dukker opp og som gir deg tillatelse til å spise sukker og andre søtsaker og som forsvarer unødvendig spising. Frisk luft ute kan få deg på andre tanker, og er alltid et godt tips. Vi er forskjellige og reagerer forskjellig på søtsug og på hvor fort vi kommer inn i hverdagsvanene igjen. Men husk at fysisk aktivitet og nok søvn er vesentlig etter ferien. Dette er godt for både kropp og sinn, og gjerne for de rundt deg. 

Trenger du hjelp til og sette opp en kostholdsplan som passer deg og din livsstil? Ønsker du endre livsstilen? Eller ønsker du kommer igang med trening? Jeg kan hjelpe deg. Ta kontakt for mer informasjon.


- MK -

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

hits