Vitaminer mot aldring

13.08.2016 - 08:00 Ingen kommentarer

Vitaminer som holder huden fin

Vitaminer er viktig for mye og det er mange fordeler ved og få i seg riktig mengde av de forskjellige vitaminene. Veldig mange er opptatt av hvordan huden ser ut, spesielt når man begynner og se forandringer eller begynner og bli eldre. Det er helt naturlig. Veldig mange produsenter som lager og selger kremer, serum og alle slags mulige produkter som skal holde deg ung lengst mulig, men er det så enkelt?


Kostholder er vesentlig
Kremer er nok ikke nøkkelen til ungdommelig hud, i hvert fall ikke alene. Kostholdet spiller en stor rolle når det kommer til hudkvaliteten. Kostholdet ditt kan bremse aldringsprosessen i huden, dersom du får i deg nok av de viktige vitaminene huden trenger for og "holde seg". 

5 viktige vitaminer for huden

Vitamin C
Vitamin C er viktig for kollagenproduksjonen og holder beina og tennene dine sterkere. Det beskytter mot solstråler og det kan reparere skader, linjer og rynker. Vitamin C finner du i sitrusfrukter og i mange typer bær. 

Vitamin A
Vitamin A er viktig fordi den sinker nedbrytningen av kollagen. Kollagen er viktig for at huden skal holde på gløden. Den er også med på og holde immunforsvaret sterkt, huden og øynene friske. Vitamin A finner du i for eksempel søtpoteter, gulrøtter (antiokisdantfordelene ved vitamin A) og grønnkål. 

Vitamin E
Vitamin E er sammen med vitamin C med på og holde cellene våre sunne og friske. Vitamin E er også med på og bekjempe frie radikaler og er en de sterkeste antioksidantene. Vitamin E finner du i mange forskjellige oljer (solsikkeolje og soyaolje), nøtter, frø og laks. 

Vitamin K
Vitamin K er en vitamin som er med på og forhindre blåmerker man kan få. Vitamin K hjelper kollagenet i huden, holder huden tykk og den reduserer som sakt blåmerker og tydelige blodårer. Vitamin K finner du i grønne bladgrønnsaker som spinat og brokkoli. 

Vitamin D
Beinbyggningen våres er også viktig. Tapt beinmasse i ansiktet kan føre til at man ser "slapp" ut. Vitamin D er med på og holde beinmassen våres. JO bedre beinhelse man har, jo bedre vil dette være i forhold til hudkvaliteten, spesielt i ansiktet. Vitamin D finnes i blant annet enkelte meieriprodukter, eggeplomme og fet fisk. Den viktigste vitamin D kilden kommer fra daglig soleksponering. 

- MK -

 

(Bilde lånt)

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

hits