Dette er det beste du kan spise til frokost

24.08.2016 - 08:00 Ingen kommentarer

Sunt, billig og mettende

Det sies at frokost er det viktigste måltidet i løpet av dagen. Det ligger noe i dette. Frokost kick starter dagen og setter fart på forbrenningen. Men hva i all verden skal du spise til frokost? Det er alltid greit og ha en plan på dette om kvelden, slik at det blir lettere og få i seg noe bra på morningen. 

Hvordan gir du den beste starten? Jo da velger du havregryn. Det beste man kan spise til frokost er grøt lagd på havre, nemlig havregrøt. I tillegg til og være billig og enkelt, inneholder det veldig mange sunne næringsstoffer, fiber og har en høy metthetsverdi. 


Stabilt blodsukker
Havre er også gunstig for hjertet (kolesterolet). I tillegg til at det er svært næringsrikt, det inneholder jern, gunstige fettsyrer og folat. Havre inneholder mye fiber også det løselige. Fiber har som egenskap at det er mettende. Løselig fiber er veldig gunstig når det kommer til et balansert blodsukker, det er også gunstig for tarmfunksjonen. Velg havregrøt om du ønsker og holde et jevnt blodsukker og holde deg mett frem til lunsj. Havregryn inneholder i tillegg lite sukker, har litt protein og er rikt på vitamin B1, vitamin E, jern, sink og magnesium.

Fancy havregrøt
Havregrøt trenger ikke være kjedelig i det hele tatt. Du kan gjøre den så fancy du vil. Du kan toppe med:

- Nøtter eller peanøttsmør ( gunstig fett, proteiner og antioksidanter)
- Banan ( bra for blodsukkeret og fordøyelsen)
- Eple

- Jordbær (antioksidanter)
- Blåbær  (antioksidanter)
- Bringebær  (antioksidanter)
- Rosiner

Bruk fantasien. Du kan gjerne variere fra dag til dag, slik at du ikke blir lei. 

( Bilde lånt)

- MK -

 

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

hits