Dette skjer når man trener

01.10.2016 - 08:00 Ingen kommentarer

Hva skjer i kroppen når du trener?

Når du bestemmer deg for å begynne å trene, utsetter du deg for både svette, tårer og muligens blod. Du gjør det kanskje kroppens skyld eller er du opptatt av helseeffekten? Uansett hva grunnen er, lurer du kanskje på hva som skjer i kroppen når du trener?


Styrketrening
Hva skjer når man trener styrke? Her trigger man musklene til å vokse og bli større. Dette er så klart avhengig av hvilken måte man trener på. Er målet å bli sterkere eller å bli større? Om man skal bli sterkere må musklene/muskelmassen øke. Når man trener styrke trener man ikke bare musklene, men man får også med seg skjelett og ledd. Når man trener styrke, trener man musklene med en ytre belastning som fører til en sammentrekning i musklene. Dette er et samarbeid mellom musklene og sentralnervesystemet vårt. Muskelfibrene i de arbeidene musklene må alle aktiveres, for at dette skal skje har vi proteinene aktin og myosin som får muskelfibrene til å trekke seg sammen. 

Når du trener styrke med vekter, ønsker man ofte å bli sterkere eller å få større muskler. Dette skjer fordi belastningen du gir musklene, er større enn det de er vant til. For at musklene skal møte kravet som stilles når du løfter, må den bli sterkere eller vokse i størrelse. Ved styrketrening utvikler musklene stor kraft under trening. Musklene utsettes da for et mekanisk stress. For å tåle dette, vokser musklene i størrelse når vi gjentar de samme øvelsene over tid. Musklefibrene i musklene blir større og fler etter hvert som du trener. 


Utholdenhetstrening
Dersom du trener utholdenhet, er det ikke noe poeng for musklene å bli større. Her er det kapasiteten til å omsette energi ved hjelp av oksygen fortest mulig. Dette kalles aerob energifrigjøring. Mitrokondrier er cellenes kraftverk, og forsyner cellene våre med energi. Når man trener utholdenhet stresses muskelcellenes energisystem og kapasiteten i disse systemene må byges opp for å tåle belastningene bedre. 

Under utholdenhetstrening stresses muskelcellenes energisystemer og kapasiteten i disse systemene må derfor bygges opp for tåle slik belastning bedre. Det som skjer, er at vi får flere av disse mitokondriene og de blir større. Dette skjer også inni hver enkelt muskelfiber. Som følge av dette, blir muskelen i mye bedre i stand til å ta opp og forbruke oksygen og får større kapasitet til aerob energifrigjøring. 

Vi blir i bedre stand til å forbrenne karbohydrater og fett, vi kan også merke at vi klarer å løpe fortere før beina og musklene blir "sure" (melkesyre). Dette skjer inni og rundt musklefibrene, transportssystemet blir bedre både for oksygen og for næringsstoffer til musklene. Kroppen blir også bedre til å frakte bort avfallstoffer fra de arbeidene musklene. Dette hjelper ved at melkesyren ikke hoper seg opp. 


Dette skjer om du slutter å trene
Når du slutter å trene vil den opparbeidete treningsbelastningen gå tilbake til utgangspunktet, dette vil ta mye kortere tid enn den du har brukt for å bygge dem opp. Det viser seg at dersom man er sengeliggende eller helt inaktiv en uke har belastningen blitt halvert i mitrokondriene/muskulaturen, dette gjelder både utholdenhetstrening og styrketrening. Dette er så klart individuelt, men dette er ting som er forsket på. Det som er poenget er at all trening er ferskvare, og det må vedlikeholdes

All aktivitet hjelper, alt er bedre enn å ligge eller sitte for mye stille. Bruk våren og kom deg ut og opplev noe spennende med noen du er glad i. Kroppen fungerer best om du er litt aktiv hver dag. Heia folkehelsen! Lykke til med treningen, har du spørsmål eller trenger hjelp. Ta kontakt med meg, og jeg hjelper deg. 

(Kilde: Eidissen & Raastad ).

- MK -

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

hits