Sliter du med vond rygg?

13.10.2016 - 08:00 Ingen kommentarer

Ryggsmerter?

Ryggsmerter er en mer og mer vanlig plage hos fler i dagens samfunn. Inaktivitet er en grunn for at mange får ryggskader eller ryggsmerter. De som har en stillesittende jobb kan også være mer utsatt. Vi er nemlig ikke skapt for å sitte i ro i mange timer i strekk. Menneskekroppen er skapt for å være i bevegelse, derfor vil inaktivitet eller lite aktivitet påvirke muskler og ledd. 

Forskning viser at de med en aktiv arbeidsdag ofte har bedre rygghelse enn de med stillesittende jobb. Skjelettet, ledd og muskler blir sterkere av å bli brukt, og da reduseres risikoen for skader. 


Hvordan unngå ryggsmerter?
Det beste du kan gjøre er å være generelt fysisk aktiv igjennom dagen. Reis deg, og beveg deg en gang i time, for å holde blodsirkulasjonen i gang. Har man en heve senkepult så er det en perfekt måte å jobbe på. Da får du variert med å sitte og å stå.

Når det kommer til hvilke muskulatur som er viktig å styrke de små stabliseringsmusklene som sitter mellom hver ryggvirvel i tillegg til de store musklene i de store musklene i ryggen. Den feilen mange gjør er at de trener tung styrketrening av de globale ryggmusklene, og glemmer å styrke i de små lokale ryggmusklene.Stabiliserende ryggøvelser innebærer kontroll av bekkenet, da bekkenbunsmuskulaturen er forbundet med de dype stabiliserende ryggmusklene. Bekkenkontrollen utfordres ved at du skal klare å bevege armer og ben uten at det påvirker utgangsstillingen. Mange synes det er kjedelig å trene stabliserende ryggøvelser. Dette fordi de ikke alltid er så målbare, men de er veldig viktige i forhold til grunnlaget for alle basis øvelsene.

Trening er medisin for ryggen
Trening er en av de beste "medisinene" for ryggplager som kommer av for mye stillesitting. En uheldig arbeidsstilling over tid fører til at kroppen vår lærer seg et lite optimalt bevegelsesmønster. Kroppen lærer dessverre å belastes på andre måter ved bruk av medisiner eller behandlinger. Dersom kroppen skal lære seg noe nytt eller "omprogrammeres", må det øves. Trening er derfor en fin måte å "omprogrammere" kroppen til en mer riktig belastning. 

Det som skjer når man sitter mye stille og i uheldige stillinger er at man sitter og henger på skjelettet isteden for at muskulaturen gjør jobben med å holde oss oppe. Da vil du miste muskulatur. Trening vil være med på å styrke skjelettet og musklaturen. I tillegg til at det øker blodsirkulasjonen, dette er med på å redusere spenninger. 

Regelmessig trening er med på å gi mer muskulatur og lærer kroppen optimal bruk, det øker også nerve- og blodforsyningen til muskulaturen. Det hjelper også musklene med å holde seg fleksible og friske. 

Trening for de med ryggsmerter

Steg en for de fleste er aktiverende trening der man får kontakt med muskulaturen. Får man ikke til disse øvelsene uten at det gjør vondt, bør man ta kontakt med helsepersonell. Målet her er å styrke og aktivere muskler du ikke bruker når du sitter stille, og for å øke sirkulasjonen.

Slike øvelser kan være situps med små bevegelser. Hold brystkasse oppover (ikke fremover mot kneerne dine). Knebøy (uten belastning) er også en fin øvelse. Husk at kneerne, tærne og armene skal være rett frem. Skyv hofta bak, rett rygg, og bøy kneerne. 

Slike øvelser vil både styre musklene i riktig retning, gjøre dem sterkere og mer aktive, og øke sirkulasjonen. Disse øvelsene anbefales å gjøre regelmessig. 

Steg to er øvelser med mer belastning. Gode øvelser her er knebøy, markløft med vekter i hendene. Eller øvelser som roing, nedtrekk og løfting av vekter til siden mens du spenner mage, bein og ribbeinsmuskler.

God teknikk er veldig viktig slik at man ikke får mer problemer med ryggen. 


- MK -

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

hits