Alt du bør vite om proteiner

02.11.2016 - 14:25 Ingen kommentarer

Hva er proteiner?

Proteiner er bygd opp av aminosyrer. Vi har 20 aminosyrer som er viktig for oss mennesker og vi skiller mellom essensielle og ikke essensielle aminosyrer.  Av disse 20 er det 8 som er essensielle for voksne. For at et protein skal være "komplett" må alle disse 8 essensielle aminosyrene være tilstede. Av disse aminosyrene så har vi spesielt 3 som er viktig for skjelettmuskulatur. Disse er valine, isoleucine og leucine. Disse tre er kjent som BCAA (branched chain amino acids) eller forgrenede aminosyrer som det heter på norsk.

Alle de essensielle aminosyrene finner man i animalske produkter som kjøtt, fugl, fisk, egg og meieriprodukter. I vegetabilske kilder er det ofte en av de aminosyrene som mangler, derfor må man ofte kombinere for at proteinet skal bli komplett. 


Hvilken rolle har proteinene?
Proteiner har ulike funksjoner i menneskekroppen. Det fungerer først og fremst som en energikilde i tillegg til at det transporterer oksygen og næringsstoffer. Produksjon av hormoner er også viktig funksjon. Det proteinene er mest "kjent" for er at de fungerer som byggematerialet i kroppen våres. Det er viktig for omdannelsen av muskler, skjelett, i tillegg til dannelsen og vedlikehold av hud, hår, negler og slimhinner. 

Hvor mye proteiner trenger jeg?
Anbefalingene for proteininntak strekker seg fra 0,8 g protein per kg kroppsvekt for inaktive mennesker og helt opptil 1,2-2,0 g protein per kg kroppsvekt for de som driver med styrketrening. Driver man med utholdenhetstrening er anbefalingene ca 1,2-1,-6 g protein per kg kroppsvekt per dag. 

Det er likevel viktig å huske på at disse anbefalingene kun er optimale hvis man er i energibalanse eller i kalorioverskudd. Har man planer om å gå ned i vekt, så kan det være en fordel å øke inntaket til 2,3-3,1 g protein per kg fettfrimasse for å forhindre muskeltap.

Menge protein bør fordeles slik at du inntar ca. 0,25 g protein per kilo kroppsvekt til hvert måltid, og ca. det dobbelte av dette til dagens siste måltid. 


- MK -

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

hits