Hvordan kle deg på løpeturen i vinter?

08.11.2016 - 08:00 Ingen kommentarer

Farlig å trene når det er kaldt ute?

Mange har sikkert lurt på om det er farlig å trene ute når det er kaldt. For de aller fleste av oss er det ikke det. Men ved minus 15 grader eller mindre er gevinsten av trening utendørs liten.I minusgrader øker irritasjon av luftveiene, og ved gjentatt trening under slike forhold kan man utvikle langvarig luftveisplager som for eksempel astma. De som har hjerte? og karsykdommer eller kronisk lungesykdommer er mer utsatt. Bruk sunn fornuft og kjenn etter på kroppen.


Hvordan kle deg på utetrening i vinter?

5 - 0 grader:
Selv om fem til null grader virker veldig kaldt når du kommer innenfra, så er det viktig å huske på at du fort blir varm. Et tynt lag innerst i teknisk materiale er lurt, dette fordi det transporterer svette. Når du begynner å svette, er det viktig at du bli minst mulig våt slik at du ikke blir kald. En løpejakke over som er teknisk i tillegg til vindtett er også lurt. Eventuelt en tynn vest over, om du fort fryser. Viktigst av alt er at du har høye sokker og dekker achillesen. Den blir skjør og fortere skadet om den ikke dekkes til. 

-1 - - 5 grader:
Når minusgradene kommer snikende, kan det være lurt å kle seg med litt mer klær. Her kan det være lurt med teknisk materiale innerst, eventuelt ull. Kle deg med lag på lag. Ved å kle deg med lag på lag holder du også bedre varmen. En tynn teknisk/ulltrøye også en fleecejakke kan være fint under en vindtett løpejakke. Viktigst av alt er at du har høye sokker og dekker achillesen. Den blir skjør og fortere skadet om den ikke dekkes til. 


-5  -10 grader:
Når gradestokken kryper nedover og er lavere enn -5 begynner det å bli surt og kaldt. Lag på lag er fortsatt lurt, men ull er ekstra viktig når det begynner å bli skikkelig vinter. Gjerne et par lag med ull, også en vindtett, litt tykkere jakke. På underkroppen er det kanskje tid for stilongs. Her foretrekker jeg selv ull, men superlongs er også et godt alternativ. Det kan også være lurt å kjøpe seg en tights som er laget for kaldere dager. Gjerne en som er vindtett i front. Ha gjerne på deg tynne ullsokker som dekker achillesen. Viktigst av alt er at du har høye sokker og dekker achillesen. Den blir skjør og fortere skadet om den ikke dekkes til. Husk hodeplagg, og gjerne en buff du kan dra over nese og munn når det blir skikkelig kaldt. På hendene velger du noen passe tykke hansker som er gode å løpe med. Det kan være lurt for damer å skaffe seg en god sportsbh som er av ull. Dette gjør at du holder varmen ekstra godt på kalde dager, eventuelt en ullbokser (for både damer og menn). 

HUSK også:
Ha gjerne et par joggesko som er 0,5-1 størrelse større enn du pleier, slik at du har plass til gode sokker. Blir det for trangt i skoen vil det bli kaldt. Husk også brodder/piggsko om det er skikkelig vinterføre. Bruk refleks og eventuelt en hodelykt om det er mørkt ute.

Nyt den friske vinterluften, den er ikke farlig så lenge du lytter til kroppen din!


- MK -

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

hits