Er det vits å løpe ute på vinteren?

16.11.2016 - 08:00 Ingen kommentarer

Vinterløping?

Vi i Team Kristiansen har i flere år drevet med løpegrupper igjennom hele vinteren. Dette har og er et veldig godt alternativ til annen vintertrening. Det er dumt å kutte ut uteløping helt selv på vinterstid. Derfor starter vi opp vinterløpetrening nå denne uken. Her kommer i tillegg noen tips til hvordan vinterløpingen blir best mulig. 


Team Kristiansens vinterløping
Mandager igjennom hele vinteren vil det være mulighet for å være med på vinterløping. Nytt av året vil det bli to grupper, en for «ferske» løpere og en for «viderekommende». Dette vil si at alle har en mulighet for å føle mestring og fremgang. Begge gruppene er lagt opp likt med oppvarming, intervaller, nedjogging og enkle øvelser (styrke samt tøying) tilslutt. 

Dersom du har en gruppe å løpe sammen med når du trener intervall vil du garantert føle det er lettere å ta ordentlig i. Treningsutbyttet og trivselen øker av å slite litt sammen andre. Ingrid Kristiansen legger opp til et sett intervaller med en naturlig progresjon gjennom vinteren. Treningene er lagt opp til å fasilitere ulike formnivå, men vi anbefaler at du regner deg selv som i god form, men at du er fullt klar over at du har forbedringspotensial for å delta i gruppen som starter 19:45! Gruppen som starter 19:00 er for «ferske løpere» og her trenger ingen være redde for at det går for fort! Marte legger opp til et inkluderende opplegg som får deg i form! Meld deg på her. 

Tips til en vellykket løpevinter
1. Viktig med godt feste

Når det er glatt og isete, er det sko med pigg som gjelder. Bruk brodder, pigg et par av de vanlige løpeskoene dine eller kjøpe ferdigpiggede sko. Vinterpiggsko krever noe tilvenning, men gir skikkelig feste på glatt underlag. Er det brøytet med fast og pakket snø, kan vanlige løpesko fungere bra. En myk yttersåle med store flater gir best grep. Generelt bør du unngå traseer med mye salting. Det gir melete snø og svært dårlig feste.

2. Sett ned farten
Det er to grunner til at du skal ta det roligere på vinterløpeturene. Den ene er at det kan være ubehagelig å få kald luft ned i lungene. I tillegg kan tendenser til astma forverres når du trener ved høy intensitet i lav temperatur. Den andre er at du løper mer avslappet når du løper rolig. Når det er glatt, er det lett å spenne seg ? både bevisst og ubevisst ? fordi man er redd for å gli. Muskulaturen kan lett bli overbelastet og kramper kan oppstå, spesielt i leggene, bak på lårene og i baken. Løper du rolig, spenner du deg mindre og risikoen for muskelskader blir redusert. Løp gjerne så mye som ett minutt roligere per kilometer. Treningseffekten blir den samme.

3. Kle deg riktig og smart
En god regel når du skal kle deg for kulda er å velge flere tynne lag fremfor ett tykt. Tenk alltid lag, uansett hvilken utendørsaktivitet du skal gjøre. Det gir luft mellom plaggene, og tørr luft er den beste isolasjonen som finnes. Når du løper er det beina som jobber mest og skaper varme. Derfor er det viktigst at overkroppen holdes varm. Jeg har skrevet et eget innlegg om hvordan du bær kle deg i de forskjellige fasene. Les det her

- MK -

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

hits