Er du utbrent?

05.02.2017 - 08:39 Ingen kommentarer

5 tegn på utbrenthet

Symptomer
Utbrenthet er mer vanlig enn før. Dette kommer av at vi generelt lever i et mer stressende samfunn, og presset på oss som mennesker kan fort bli høyere enn vi klarer. Her kommer noen tegn som du bør være obs på. 

1.    Irritabel
2.    Apati
3.    Likegyldighet
4.    Manglende arbeidsgnist. 
5.    Fysiske plager

Ufokusert
Disse fem faktorene er de vanligste som rammer de som er utbrente. Likegyldighet og mindre arbeidsgnist er ofte de faktoren man reagerer på først.  Andre tegn kan være at man fort føler seg ukonsentrert. Du klarer rett og slett ikke fokusere på det som skjer her og nå. Det og våkne før vekkeklokken og grue seg til de dagligdagse gjøremålene er også et typisk tegn.  Når dette skjer mer enn to uker i strekk, er det på tide å sjekke dette opp. 

Mer følsom
Depresjon, vondt i skjelett og muskler, uro og angst er også vanlige tegn på utbrenthet. Veldig mange blir mer følsomme enn normalt, og gråter oftere. Det er også veldig vanlig å bli bekymret for fremtiden. Er du i faresonen? Da bør du snakke med en du stoler på. Du bør også ta en avgjørelse på om dette er noe som går over av seg selv, eller om du trenger hjelp fra andre. 

En vei tilbake?
Det finnes en vei tilbake. Det viktigste er at man ikke blir gående med det alene. Snakk om det. Det er lett å føle at verden er imot deg og man kan fort overtolke situasjoner som man aldri ville tolket slik før/etter. Det gjelder å få nervesystemet i sjakk, og få en innsikt. Mange er ikke tilstede i sitt eget liv, har for høyt tempo og utovervendt fokus. 

Lev sunnere
En sunn livsstil er vesentlig. Legg vekt på en god og fast døgnrytme. Nok søvn er veldig viktig. Vær ute i dagslys hver dag. Gjør noe du synes er morsomt og vær sosial. 

Ta tak i situasjonen, og begynn i det små
Utbrenthet kan man leve lenge med, dersom man vet at det kommer til å gå over og dersom du har en plan. Dersom du ikke opplever å ha en plan, men alt blir "svart" kan dette være skummelt. Da er det viktig med raske grep. Husk at uansett situasjonen og tilstanden av utbrentheten er det viktig å bygge seg opp langsomt og systematisk. Begynn i det små. 

- MK -

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

hits