hits

Effektive treningsformer for gravide

Effektive treningsformer

Det er mange gravide som er usikre p hva de kan og ikke kan gjre av trening. Stort sett all aktivitet og trening er bra, s lenge du har vrt vandt til den type aktivitet/trening fr du ble gravid. Det sies alts at du ikke skal begynne med noe helt nytt nr du er gravid. Det er greit at kroppen har vrt borti de samme bevegelsene fr. Det gjelder ogs gjre bevegelser som ikke gjr vondt i kroppen. 

Viktig styrke kroppen
Det er mange fordeler med vre fysisk aktiv og trene under svangerskapet. Myndighetene anbefaler alle gravide med et ukomplisert svangerskap til trene minimum 30 minutter med kondisjon om dagen 7 dager i uken. I tillegg anbefales alle med normale svangerskap til bedrive styrketrening. Ogs de som ikke har trent dette tidligere. trene styrke trenger ikke ndvendigvis bety at du skal bruke vekter. Det kan like gjerne vre bruk av egen kroppsvekt eller slynge (redcord, TRX osv) og lignende.

Nr mage og bryst vokser vil du naturlig nok bli mer sliten i rygg og skuldre/nakke, og vil ha stor nytte av styrke omrder som rygg-, nakke- og skuldermuskulatur. Dette vil hjelpe p holdningen din gjennom svangerskapet, i tillegg til at du kan forebygge ryggplager. Nr magen vokser og tyngdepunktet endres fr de fleste en overdreven svai i korsryggen. Dette kan styrketrening vre med forebygge. 

velser for bekkenet m ogs f et ekstra fokus. Under graviditeten skjer det mye med bekkenet. Det blir lsere og utvides i en forberedelse til fdselen. Mange kan f det du kaller for symptomgivende bekkenlsning, og kan gjre svangerskapet smertefullt. Trening i seg selv vil ikke ndvendigvis hindre symptomgivende bekkenlsning, da hormoner ofte er syndebukken. Men godt trente personer fr sjeldnere symptomgivende bekkenlsning enn de som er drligere trente.


Hvor hardt kan jeg trene?
Hvor hardt man kan trene er avhengig av hvor godt trent du var fr du ble gravid og hvordan graviditeten din i utgangspunktet er. 

Mange sliter med kvalm og trtthet i starten av et svangerskap. Dette gjorde i hvertfall jeg. For min del hjalp det trene, dette gjorde at jeg minst hadde en time om dagen jeg ikke var kvalm, og jeg sov bedre p nettene de dagene jeg trente og var ekstra aktiv. Ta deg en gtur p 10 minutter 3 ganger om dagen, og du har ndd den halvtimen med mosjon som anbefales av myndighetene. Litt er faktisk bedre enn ingenting.

Det er gjort flere studier p gravide idrettsutvere (mamma var en av dem og jeg var i magen). Det viser seg at selv om mor har hy puls, vil ikke dette vre skadelig for barnet. Er du godt trent fr svangerskapet er det derfor ingenting i veien for at du fortsatt sliter deg litt ut p trening. Men du skal selvflgelig ta ekstra hensyn til at det tar mye energi vre gravid. 

Nr det kommer til styrketrening s er det naturlig at du ikke trener opp mot maks gjennom svangerskapet. I frste trimester sies det at du kan trene som normalt, men med visse forbehold etter dagsform, eventuelle komplikasjoner osv. Det er du som selv kjenner kroppen din best.

Om du ikke fler for lfte like tungt som tidligere er det fornuftig allerede n g ned p belastningen. I mange tilfeller holder det ofte med kroppsvektstrening. Dropp s tunge lft at du m holde buktrykket over lengre tid. Du kan lfte de store velsene som kneby og marklft med lettere vekter og flere repetisjoner, s slipper du engste deg for eventuelle komplikasjoner.


7 effektive treningsformer

  • Styrketrening
  • Jogging
  • Turging
  • Slyngetrening
  • Svmming
  • Dans
  • Bekkentrening (det er noe alle gravide BR trene).

Og annet du fler kroppen din takler uten problemer.

Andre gode grunner til trene under svangerskapet:

  • fde er hardt arbeid. Ved trene under svangerskapet vil du kunne mte denne utfordringene med en sterkere kropp og psyke.
  • Trening gir deg overskudd og kan hjelpe p trettheten som ofte kommer i begynnelsen og slutten av graviditeten.
  • Godt trente kvinner har ofte kortere og enklere fdsler.
  • Trening kan gi bedre blodgjennomstrmning i morkaken og vil vre gunstig for fosteret.
  • Kvinner som trener fr sjeldnere fdselsdepresjon enn de som ikke trener.
  • De som trener under svangerskapet klarer ofte holde vektoppgangen innenfor et normalt omrde, og vil lettere kunne finne tilbake til vekten de hadde fr svangerskapet.
    (Kilde: Sinnetshelse.no)

Lytt til egen kropp. Jeg vil komme tilbake til spesifikke treningsprogrammer for deg som er gravid, s flg med.

- MK -

 

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar