Derfor legger man på seg ved for lite søvn

10.02.2017 - 07:00 Ingen kommentarer

Forskning tyder på at lite søvn, kan gi oss ekstra kilo

Som jeg har skrevet om tidligere så er søvn er veldig viktig del av menneskers liv. Vi er avhengig av søvn. Enkelt og greit. Ingen fungerer med lite eller dårlig søvn. Alle har vel opplevd det på kroppen noen ganger, og det sier seg selv at det ikke går i lengden. Man kan få diverse "bivirkninger" av å sove for lite. En av dem er å gå opp i vekt, eller ikke klare å gå ned i vekt om det er ønskelig. Dette er frustrerende for mange, fordi man kanskje ikke klarer legge seg når man egentlig burde. Mange sliter vel med at døgnet har for få timer? Dette er ikke så lurt å tukle med, søvn er alfa omega. Mellom seks og ni timer er i følge søvnforskere innenfor normalen. Dette varierer også med alder.


Hva påvirkes?
Søvn påvirker muskelveksten våres, restitusjon og nok/riktig søvn påvirker også forbrenningen våres. Nyere forskning viser at søvnmangel kan medføre vektøkning. En av årsakene kan være at vi ubevisst tar til oss mer sukker og fett. Det er med andre ord viktig å prioritere en god natt søvn, uansett hvilken dag i uka det er. Det er veldig mange av oss som liker å sitte oppe på kvelden, det kan være hyggelig. Men det er kanskje bedre å legge seg tidligere om man har muligheten til det. 

Ta igjen?
Jeg kan ta igjen søvnen når helgen kommer tenker du kanskje. Men søvn kan faktisk ikke tas igjen. Dessverre for mange i en hektisk hverdag. Derfor gjelder det å prioritere riktig. Det lønner seg heller ikke å sove veldig mye lenger i helgene enn i ukedagene. Det er ikke mulig å kompensere for den "tapte" søvnen. 

Lite søvn, flere kilo?
Nyere forskning viser nemlig dette. Søvn er også en årssak til at mange enten går opp i vekt, eller ikke klarer å gå ned i vekt. Forskningen gikk ut på at testpersonene fikk 2 timer mindre søvn hver natt over en viss periode. Etter kun to uker, hadde alle lagt på seg i snitt 1 kilo. 

Overraskende resultater?
Egentlig er det mange som kunne tenke at resultatene ble omvendt, dette fordi man bruker mindre energi når man sover enn når man er våken. Slik var ikke resultatene.

Man mener at når man har mangel på søvn, vil man ofte velge enklere og mer usunne løsninger enn om man har sovet nok. Man spiser mat som inneholder mer sukker og mer fett enn man ellers ville gjort. Dette skjer ubevisst. Alle testpersonene ble spurt om de endret på matvanene sine de ukene de sov mindre. På dette svarte de nei, de spiste omtrent det samme som de gjorde ellers.


Kostholdsendringene er ubevisste
Under forsøket ble det imidlertid ført nøye kontroll med hva deltakerne spiste, slik at forskerne som ledet forsøket visste hva deltakerne hadde fått i seg av mat under forsøket. Det viste seg at de spiste mer sukker og fett, men at de ikke hadde lagt merke til det selv. Tidligere forskning har også vist at de som sover mindre, ofte tyr til junk food, i forhold til de som sover mer. 

Det er viktig å påpeke at det likevel ikke sikkert at dette er hele forklaringen og det er heller ikke sikkert at det gjelder alle. Man skal ikke utelukker at dette også kan ha med genetiske forhold å gjøre. Uansett gjelder det for noen.

Dokumenterte resultater
Professor, dr. psychol Ståle Pallesen ved Institutt for samfunnspsykologi, Universitetet i Bergen, stadfester at det er en godt dokumentert sammenheng mellom kort søvnlengde og forhøyet kroppsmasseindex (BMI), overvekt og fedme.

? Studier har vist at søvnmangel øker produksjonen av grelin og senker produksjonen av leptin, forklarer han. Grelin er et appetittstimulerende hormon, mens hormonet leptin bidrar til å dempe appetitten.

Det viser seg også at sover man mindre, er man ofte mindre fysisk aktiv. Noe som også henger sammen med vekt og livsstil. 

Hvileforbrenningen påvirkes
Hvileforbrenningen blir også påvirket ved for lite søvn. Dette er jo med på å bestemme det totale energiforbruket til en person. 

Undersøkelser er gjort her. Utvalget av forsøkspersoner bestod av 14 menn i 20-årene. Med fire ukers mellomrom ble de plassert i et laboratorium i 24 timer. Første gangen ble de bedt om å sove mellom kl 23 og kl 7 neste morgen, altså tilsammen i åtte timer. Andre gangen holdt de seg våkne hele natta gjennom.

Undersøkelsen viste en reduksjon i hvileforbrenningen på 5 prosent og en nedgang i den termiske effekten av mat på 22 prosent under den søvnløse perioden i forhold til det døgnet de sov. Dette ga et resultat på 140 kalorier forskjell. 

Konklusjon
Nedgangen er likevel ikke veldig stor og de færreste av oss unngår å sove helt i løpet av et døgn. Vi vet ikke hvor mye eller hvor lite forbrenningen påvirkes ved et par timers mindre søvn enn normalt. Likevel indikerer dette eksperimentet at forbrenningen heller ikke er upåvirket av manglende søvn.

Forskerne merket seg også at deltakerne var mer sultne den natta de holdt seg våkne.

Kilde: Kallestad

- MK -

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

hits