hits

Fett, forbrenner fett?

Fett - konsentrert energi

Fett kan sette turbofart p forbrenningen, s lenge det er rett fett. 

Different kind of good fats in a wooden surface.

Veldig mange tror at fett bare er undvendig  og som gjr at man blir tykk. Men slik er det alts ikke. Fett har mange viktige funksjoner, det er ogs en svrt viktig energikilde, spesielt for deg som trener mye. Det meste av fettet du fr i deg, bruker kroppen som energi. Det er via fettet du fr i det de livsndvendige fettsyrene og flere vitaminer. Fett er ogs med p lfte frem smaksstoffene i maten. 

Hvert gram fett gir 9 kcal, dette er alts dobbelt s mye energi i forhold til 1 gram med proteiner og karbohydrater. Det fettet fu ikke fr brukt opp lagres som kroppsfett. Kroppsfettet fungerer som et ekstra energilager, og brukes i ndsituasjoner. Det beskytter ogs de indre organene. 

For mye av det gode?
Fr i tiden var det vanlig at mennesker jobbet fysisk hardt. Fett ble da betraktet som veldig positivt. Jo fetere jo bedre. I dagens samfunn er det motsatt. Forskjellen ligger i at fr var det vanskelig f i seg nok energi, men i dag fr de fleste i seg nok eller for mye. Mange beveger seg i tillegg for lite i forhold til matinntaket. Totalt s spises det for mye fett i Norge. Anbefalingene for daglig dose av fett ligger p maksimalt 30 % av de daglige kaloriene. Snittet ligger p 34%. Fett i passe mengder er livsndvendig, og kvinner trenger litt mer fett enn menn. Fettsyrer i riktig balanse er essensielt for hormonell balanse i kroppen. PMS, overgansplager, blodsukker, hudkvalitet og svn. Alt handler om hormoner.

Spis riktig type fett
Fett deles inn i tre hovedgrupper. Disse er; flerumettet, enumettet og mettet. Mange matvarer bestr ofte av en blanding av alle disse, men grupperes etter den typen det er mest av. Du kan ofte se p konsistensen hvilket fett det er mest av. Dersom det inneholder mest mettet fett, er den hard (smr, ost og kokosfett). Inneholder det mest enumettet eler flerumettet fett, er det mykt eller flytende selv etter oppbevaring i kjleskap (olivenolje, rapsolje, maisolje og bordmargarin).

Du fr i det like mye fett, uavhengig av typen fett. Men de pvirker kroppen p forskjellige mter.  Umettet fett (enumettet og flerumettet) kommer fra planteriket og er det vi kaller for sunt fett. Du finner det blant annet i planteoljer, ntter, avokado, oliven, fr og fisk. Det mettede fettet du fr fra kjtt og melkeprodukter er skalt usunt fett. Det samme gjelder transfett. Spiser du mindre mettet fett og mer umettet fett, vil det ha en gunstig effekt p kolesterolnivet i blodet ditt. Kolesterol er faktisk essensielt det ogs, dette finner du i for eksempel eggeplommer.

Livsviktig fett 
Noen fettsyrer er livsviktige, disse er bla flerumettet omega -3 og omega - 6. Disse kan ikke kroppen produsere selv, og de m derfor komme inn via maten. Det anbefales at de flerumettede fettsyrene skal gi 3E%, enumettede 10-15 E% og resten skal komme fra mettet fett. 

Visste du at:
1. Fet fisk (makrell, laks, tunfisk og kveite) har mest flerumettet fett i tillegg til et hyt innhold av den livsndvendige fettsyren omega-3. Spis derfor fet fisk bde til middag og som plegg eller lignende hver uke. 
2. Noen nevner med peantter (100g) inneholder like mye fett som 6 porsjonspakker med smr (60g)
3. Fett fremhever matens smakstoffer
4. For at kroppen skal kunne ta opp vitaminer (fettlselige) m maten inneholde fett. (Vitamin A, D, E og K). 


 

- MK - 

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar