hits

Er det farlig trene nr man er gravid?

Holder du deg i form?

Det er ingen grunn til hoppe over treningsktene nr du er gravid. Kvinner som trener, opplever enklere svangerskap, mindre kompliserte fdsler, de har bedre selvflelse og blir sjeldnere deprimerte.Er du vant til trene, kan du trygt fortsette med det nr du er gravid. Dersom du ikke trener, er det ypperlig begynne n. For s lenge du tar noen enkle forholdsregler, er det bare positivt for bde deg og barnet ditt at du holder deg aktiv - s fremt du har et normalt svangerskap og ikke lider av spesielle sykdommer.

Minst 30 minutter om dagen med moderat fysisk aktivitet blir anbefalt til alle gravide. Dette kan vre trening p treningssenter, svmming, sykle, g en tur, eller andre treningsformer som ikke er i gruppen du br unng. Er du i faresonen for f svangerskapsdiabetes eller svangerskapsforgiftning, har du enda bedre grunn til trene i minst 30 minutter om dagen. Men ogs 20 minutter med trening tre til fire dager i uken har en gunstig innvirkning p helsen.

Lytt til kroppen
Det er viktig ikke overdrive. Men det er noen musklegrupper det er viktig vre sterk i. Bde fr og nr barnet er kommet. Da kan det vre en fordel vre sterk i rygg, bryst og armer. Det er ingenting som tyder p at styrketrening under svangerskapet har negative konsekvenser for mor eller barn.


Styrketrening for gravide
Du br ikke trene for tungt. Dersom du klarer 12-15 repitisjoner per sett, trener du ikke for tungt. Klarer du under 10 repitisjoner, br du velge lettere vekter. Generelt br du ikke trene bena for tungt gjennom svangerskapet, og helst ikke verken sittende eller liggende. Dette er fordi enkelte av disse velsene kan ke buktrykket markant. Andre velser br du helst trene sittende, og bruk gjerne apparater. Trener du med frivekter, vr sikker p at du utfrer velsene korrekt.


Fine velser for gravide:


1. Facepull


2. Bicepscurl i kabel


3. Sittende skulderpress med hantler

4. Stende sidehev m/ vekt

5.Rygghev

6. "Flies" med hantler

 

Lykke til med treningen!
- MK -
 

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar