hits

Er sukker s skadelig som man tror?

Det viktig huske p at det ikke er sukker alene som er den store syndebukken

Har sukkeret ftt ufortjent mye slakt?


Ja, jeg tror faktisk det. Her gjelder "alt med mte regelen". Sukker kan vre farlig i store mengder. Du trenger ikke kutte ut sukker helt, men prv holde det til en gang i uka der du koser deg litt ekstra. Det er viktig skille mellom det kose seg en gang i uka, fremfor daglig. Det er det store bildet som har betydning. Dette gjelder med alt. Sukker er for mange en kilde til nytelse. Men det har kanskje blitt for mye av det gode i dagens samfunn? Det er blitt til en stor negativ konsekvens for folkehelsen. Det er mye som tyder p at kningen av overvekt skyldes et over middels hyt sukkerinntak hos store deler av befolkningen. 

Hvordan fungerer sukkeret i kroppen? Er det s skadelig som mange skal ha det til? 
Det verste med sukker er at det er "tom" energi. Det gir oss mye energi i form av kalorier, men lite/ingen viktige vitaminer og mineraler. I tillegg er det ogs gjerne slik at nr du spiser sukkerholdige matvarer, s "stjeler" det plassen til det som skulle vrt inntak av mer nringsrik mat. Sukker gir ogs en drlig metthetsflelse i kroppen. Problemet er ogs at det er veldig, veldig vanedannende. Jo mer kroppen fr, jo mer skriker den etter det. 

Sukker pvirker ogs blodsukkeret vrt. Du kan oppleve at blodsukkeret etter omlag en time etter sukkerinntak kan ha falt lavere enn det var i utgangspunktet. Du vil da kunne oppleve en litt svimlende og rar flelse i kroppen til dette regulerer seg. Dette frer alts med seg et stort sug p enda mer stt. Ved hyt blodsukker vil buttspyttkjertelen skille ut store mengder med det blodsukkersenkende hormonet insulin. Hyt blodsukker er p mange mter skadelig, s at insulin kommer inn og senker blodsukkeret er p mange mter bra. Mye insulin er med p lagre fett. Det gjr det ved at det fr fettvevet til stoppe utskillelsen av fett, ke opptaket av fett til fettvev og stimulere leveren til omdanne glukose til fett

Trenger vi sukker?
Det viser seg faktisk at man trener en viss sukkermengde i blodet for fungere. Alle har vel flt p ha lavt blodsukker, nr du for eksempel ikke rekker spise, eller bevist hopper over et mltid. Da er det vanlig begynne "fyse" p mat som inneholder karbohydrater. Ofte i form av raske karbohydrater som gir en ugunstig svigninger p blodsukkeret. Mengden er ogs ofte vanskelig begrense nr man frst setter igang. Velg naturlige sukkerkilder.

Hva skal jeg velge?
Det er masse annet godt man kan spise, det gjelder bare bruke fantasien og kanskje g inn for det. Mange sverger ogs til sukkererstatning. Dette vet man mindre om enn sukker, men det pvirker ikke blodsukkeret. Naturlige alternativer er kanskje det beste. Eksempler p sunnere alternativer:

- Oppskret frukt 

- Grnnsaker med dipp

- En smoothie laget av frukt og/eller br 

- Sukkerfri yoghurt

- Kesam med br 


Sukker er ikke syndebukken alene
Dagens anbefalinger er at sukker br begrenses til mindre enn 10% av den totale energiinntaket. Saft, brus, nektar, ste bakevarer og godteri er de strste kildene til sukker i dagens befolkning. Mye ferdigmat er ogs tilsatt sukker. Derfor lnner det seg lage mat fra bunn av, slik at du vet og har oversikt over mengdene du fr i deg. 

- Ved et hyt sukkerinntak gr det utover ditt ndvendige inntak av andre viktige makro- og mikronringsstoffer. Det inneholder masse energi, men er ikke den energien kroppen trenger for fungere optimalt.

"Det viktig huske p at det ikke er sukker alene som er den store syndebukken". 

Hele livsstilen pvirker hvordan livet og helsen din er. Sukker er ikke gunstig i store mengder, og mye sukker i kostholdet kan vre med p pvirke helsen. Du kan i verste fall utvikle livsstilssykdommer som kreft, diabetes type 2, overvekt, fedme og tannhelseproblemer. Imidlertid er det viktig huske p at det ikke er sukker alene som er den store syndebukken. Et for hyt energiinntak totalt sett vil ke faren for disse tilstandene. Derfor er det viktig kontrollere de totale mengdene du spiser, fremfor kun fokusere p ett nringsstoff. 

"Alt med mte"
Det sies ikke her at sukker er bra, men at dersom man holder seg innenfor anbefalingene s er det ofte lurt. Dersom man overstiger disse og i tillegg har en ellers drlig livsstil kan dette pvirke og gi konsekvenser.

Konsekvenser ved for hyt innhold av sukker er:

- kt risiko for utvikling av overvekt/fedme

- ker stsuget/behovet

- kt kolesterol

- Drlig tannhelse

- kt risiko for type 2- diabetes

- Tar plassen til viktige nringsstoffer vi trenger 

Konklusjon
Det er alts ikke sukkeret i seg selv som er farlig, men sammensetningen av hvordan vi lever. Inaktivitet, fet mat og et forhyet energiinntak kan sies vre vel s skadelig som sukker.

- MK -

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar