hits

Mental trening, for alle?

Mental trening- viktigere enn man tror

" vre mentalt sterk handler om vre god ogs nr man ikke er forberedt." 

Uansett hva mlet i livet er, er det ofte mange brikker som skal vre p plass for at du fler ting gr som det skal og for at du skal prestere optimalt. Mental trening er et verkty som ofte brukes hos idrettsutvere for at de skal bli best p det de driver med.  Jeg har selv troa p at mental trening er et viktig verkty uansett hva du driver med, eller hva du nsker oppn. Mental trening blir ofte litt glemt oppi all fysisk aktivitet og alt du kan spise og ikke spise. Dersom du fr med deg hodet ditt p det du nsker, er det lettere f med hele kroppen.

Selvtillit er troen p egne ferdigheter. Vi bygger selvtillit i stor grad p bakgrunn av hva vi presterer. Det er derfor viktig at du tr utfordre deg selv og oppske de situasjonene som gjr at du kan utvikle bedre selvtillit. Vi har alle barrierer som hindrer oss, men du m selv bryte dine egne barrierer.


Teknikker/modeller
Mental trening dreier seg om teknikker som blir brukt for styrke det mentale. Det finnes ulike modeller og teknikker. Mange av teknikkene/modellene har ofte viktige punker som skal tas hensyn til under den mentale treningen. Disse kan vre :

  • Positiv
  • Ha tro p seg selv (selvtilit)
  • Ha fult fokus
  • Oppmerksomhet p det du holder p med
  • Refokusering
  • Konstruktiv evaluering
  • Mlsetning mlprosess
  • Visualisering (indre bilder av situasjoner/ml osv.)
  • Omgjring av tankemnster (Kognitiv terapi.)
  • Avspenning (autogen avspenning, progressiv avspenning, mindfullness, yoga)
  • Indre dialoger 

Det finnes veldig mange forskjellige modeller og teknikker, det viktige er finne en som passer til deg og en du trives med. Punktene over er faktorer som ofte er brukt i mental trening. Mental trening kan hres litt skremmende ut for mange, det er jobbe med hodet og sinnet er kanskje litt tabu? Men hvorfor ikke gjre dette, om dette er nkkelen til de mlene du alltid har strebet etter?

Hva nsker DU?
Hvordan ser livet ditt ut? Hva nsker du oppn? Har du satt deg noen ml som du vil oppn? Et ml kan for noen oppleves som mer stressende enn motiverende. Da har mlprosessen ofte foregtt feil.  Et ml skal vre noe du personlig nsker og oppn, noe du selv har satt deg. Det er fort gjort "arve" andres mlsettinger, eller bare f tildelt et ml. Hvis det er tilfellet, er sannsynligheten for at du finner mlet inspirerende helt tilfeldig. Det er derfor viktig  f et eierforhold til mlet ditt.

Det er nr du feiler at du virkelig har mulighet til vokse. I stedet for miste motet, m du bygge opp troen p at du kan f det til.
Men det vil alltid vre ting som setter selvtilliten din p prve. Forsk vre i forkant av en hendelse og tenk igjennom hva som kan komme i veien for selvtilliten din. P den mten hjelper du hjernen din til resonnere seg frem til hvordan du kan takle slike utfordringer. 
Nr du tar kontroll over prestasjonene dine, fr du automatisk kontroll over selvtilliten din.

Basisteknikkene i mental trening har begrenset verdi uten et klokt innhold. Behersker du teknikkene, er det mye du kan velge i av verkty til bruk av utvikling av forskjellige mentale ferdigheter. Mentale modeller er til som en veiviser for hvordan du kan legge opp den mentale treningen uansett  hva du nsker og oppn.

(Kilde: Arne Jrstad Riise, Bjrge Stensbl og Anne Marte Pensgaard.)

- MK -

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar