Gjør dette og du får ekstra effekt av treningen din

28.02.2017 - 07:00 Ingen kommentarer

Dette gir ekstra aktivering når du trener

Minibands eller ministrikker er korte og elastiske strikker som er perfekte å buke til aktivering, oppvarming, skadeforebygging og stabilisering. Dette er genialt da de tar liten plass, og det er enkelt å ta med seg, uansett hvor du skal. De er enkle å bruke til å trene rumpe og bein. 

Strikker er et veldig fint redskap for å stryke og aktivere musklene i hofte og rumpe, i oppvarming eller for maksimal aktivering av rumpemuskulaturen under forskjellige øvelser.

Det er veldig vanlig at knærne har en tendens til å falle innover i enkelte øvelser, dersom du har en strikk rundt lår/knær  vil du bevisst måtte presse knærne utover under øvelsen. Dette gjør at du blir mer oppmerksom på teknikken og du aktiverer og bruker musklene bedre. Jo mer kontakt med musklene, jo mer effektiv vil øvelsen være og jo fortere vil du kunne merke og se fremgang. 

Jeg har samlet noen øvelser for underkroppen som jeg selv pleier å gjøre med mine strikker. 

Jeg varmet opp muskulaturen slik: 

MBiYxVc2Nwc
Sidelengs gange, med strikken rundt leggene.

QjKiB2FoB3s
Sidelengs gang, med strikken rundt lårene.

cj88lXSasAI
Sidelengs gange, dyp. Med strikk rundt lårene.

Deretter gjorde jeg disse øvelsene:


Knebøy 90 grader, med strikk rundt lårene.

Bein spark, med strikk rundt ankel/lår.

Glutebridge med beina tett inntil kroppen, strikk rundt lårene. 

Glutebridge med beina langt fra kroppen, med strikk rundt lårene.


En veldig fin og enkel økt som passer alle. Du kan kjøpe strikker med forskjellig tyngde/motstand. Husk god oppvarming. Gjør alle øvelsene 3-4 set og 12- 15 repetisjoner. Lykke til.

- MK -

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

hits