Hjemmetrening som svir i musklaturen

02.04.2017 - 07:00 Ingen kommentarer

Hjemmetrening er undervurdert - det enkle er ofte det beste

Er du medlem av et treningssenter, men du bruker det ikke? Det er du ikke alene om. Hva med å heller spare disse pengene du bruker på å være støttemedlem og heller prøve deg på hjemmetrening? Dette kan spare deg for både penger og ikke minst tid. Dersom du legger litt i det, er det minst like effektivt som trening på for eksempel treningssenter. 

Undersøkelser viser at hjemmetrening er effektivt, dersom du legger det lille ekstra i det. Gjør mange nok repetisjoner, og varierer i øvelser. Korte, intensive økter med høy intensitet er perfekt å utføre hjemme i en travel hverdag. Hjemmetrening er perfekt, spesielt de dagene man har litt knapt med tid. Det er ikke tiden det skal stå på når det kommer til trening. Jeg personlig liker å variere mellom trening ute, hjemme og på senter. De dagene jeg gjør det hjemme blir jeg alltid overrasket over hvor morsomt og effektivt det kan gjøres. 

Jeg liker når jeg trener styrke, å trene med egen kroppsvekt. Da er jeg ikke avhengig av å være noen andre steder enn hjemme heller. Her gjelder det bare å ta enda fler repetisjoner enn du kanskje ville gjort om du hadde hatt vekter tilgjengelig. Mitt råd for å få hjemmetreningen til å bli en god rutine er å legge den til faste tider, og legge bort alle forstyrrende elementer i det bestemte tidsrommet. Dermed kan man være til stede og fokusere hundre prosent på treningen.


Mange fordeler med hjemmetrening
I utgangspunktet kan du trene helt fint ute annet enn egen kroppsvekt, det gjelder egentlig bare å bruke fantasien.  Hvis du i tillegg skaffer deg enkelt og rimelig basisutstyr, kan treningen hjemme bli minst like god som på treningssenteret. 

Ved å trene hjemme i ditt eget "treningssenter" kan du utnytte tiden ekstra godt. Tren når middagen står i ovnen, hør på musikken du liker, se på motiverende serier eller utnytt tiden når barnet ditt sover om du har barn. Hjemmetrening er perfekt for foreldre som vil utnytte tiden ekstra godt, og like rå få tatt seg en treningsøkt. Dette er for mange eneste måten å få til en treningsøkt i en hektisk familehverdag. 

Hjemmetrening er helt perfekt å gjøre i januar, når "alle" er på treningssenterne. Du slipper kø og du slipper irritasjon fra andre rundt deg. 

Vær fantasifull
Bruk fantasien, bruk det du har tilgjengelig

- Varm opp ved å løpe/gå i trapper eller bruk en runde i nærmiljøet
- Bruk veggene hjemme: 90 grader er en tung, men effektiv øvelse som styrker legger, rumpe og lår
- Bruk en stol eller benk til å ta "step ups" for trening av rumpe og lår, eller kjør "dips" for å trene armer, bryst og skuldre.
- Med ullsokker, grytekluter eller kjøkkenhåndkler til både hender og føtter kan du få til glidende bevegelser på parkett eller annet glatt underlag, og gjøre såkalte catslide-øvelser for en sterkere kjernemuskulatur.
- Ellers holder det for mange å bruke egen kroppsvekt på ulike øvelser.

Hele hjemmet kan brukes
Noen er heldige og har masse plass. Kanskje plass til å lage et eget treningsrom. Det er det mange som drømmer om. Men ikke la deg begrense av dette om du har liten plass. Plassen skal ikke ha så mye å si på øktene du legger ned. Det kan være lurt å ha speil tilgjengelig, slik at du får sett at øvelsene gjøres riktig. 

Martes favoritt utstyr
Selv om du strent tatt ikke trenger noe spesielt utstyr, kan det være småting det kan være motiverende og morsomt å investere i. Dette er avhengig av hva slags trening du er ute etter. 

1. Turgåing: Er du en av dem som liker å gå turer daglig, men ønsker det lille ekstra kan et par staver med motstand gjøre susen. Det vil gjøre at du fortere kommer i form, og du får mer ut av hver tur du tar. Du kan eventuelt skaffe deg en vektvest du kan gå tur med. Dette vil gjøre deg sterkere. 
2. Hjemmetrening: Ønsker du å trene enkel styrke hjemme? Ja da kan hånd manualer, gjerne noen du kan bytte antall vekter på være lurt. Kettlebells er også et fint alternativ. Det kan være fint på noen base øvelser å ha på litt ekstra vekter, dette gjelder spesielt beinøvelser som utfordrer større muskelgrupper. 
3. Kjernemuskulaturstrening: Med ullsokker, grytekluter eller kjøkkenhåndkler til både hender og føtter kan du få til glidende bevegelser på parkett eller annet glatt underlag, og gjøre såkalte catslide-øvelser for en sterkere kjernemuskulatur. Det finnes også egne "matter" til en billig penge du kan kjøpe for slike trening. Det blir fort mer effektivt for kjernemuskulaturene å bruke sokker/matter eller lignende. Kjernemuskulaturen er viktig å være sterk i. 
4. Trening m/strikk: Trening med strikk er blitt mer og mer vanlig. Du kan velge å bruke flere ulike strikker med ulik stretch eller ta et smalt eller bredt grep på samme strikk for å endre motstanden, dette skaper mange muligheter. Når du trener med strikken blir du tvunget til å gjøre øvelser saktere og mer kontrollert. Dette gir en mer effektiv trening og du får ofte mer kontakt med aktuelle muskler/muskelgrupper. 

Kick start hjemmetreningen
Det kan være små invisteringer som kan være verdt pengene for å starte hjemmetreningen. Her er mine råd til hva du kan sette på ønskelisten:

1. Treningsstrikker
Kjøp gjerne noen i forskjellige lengder og med forskjellig tyngde. 

2. Fitnessball/gymball
Supert å bruke for alle. Her gjelder det bare å bruke fantasien på øvelser du kan gjennomføre. Dette er med på å styrke kjernemuskulaturen din. 

3. Bungypumpstaver
Dette er staver med motstand som kan brukes til å gå med, eller du kan bruke dem som et treningsverktøy hjemme. 

4. Hoppetau
Dette er kjempe fint å bruke til oppvarming, eller som mellomøvelser. Hoppetau er god trening for legger, noe vi fort glemmer å trene. 

5. Matte/yogamatte
En matte kan være greit å ha når du skal gjøre øvelser sittende eller liggende. Du kan bruke den til trening, yoga, pilates og uttøying.

Trenger du hjelp til å komme igang? Ønsker du jeg skal komme hjem til deg og hjelpe deg? Ta kontakt her. 

- MK -

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

hits