hits

Hjemmetrening som svir i musklaturen

Hjemmetrening er undervurdert - det enkle er ofte det beste

Er du medlem av et treningssenter, men du bruker det ikke? Det er du ikke alene om. Hva med heller spare disse pengene du bruker p vre stttemedlem og heller prve deg p hjemmetrening? Dette kan spare deg for bde penger og ikke minst tid. Dersom du legger litt i det, er det minst like effektivt som trening p for eksempel treningssenter. 

Underskelser viser at hjemmetrening er effektivt, dersom du legger det lille ekstra i det. Gjr mange nok repetisjoner, og varierer i velser. Korte, intensive kter med hy intensitet er perfekt utfre hjemme i en travel hverdag. Hjemmetrening er perfekt, spesielt de dagene man har litt knapt med tid. Det er ikke tiden det skal st p nr det kommer til trening. Jeg personlig liker variere mellom trening ute, hjemme og p senter. De dagene jeg gjr det hjemme blir jeg alltid overrasket over hvor morsomt og effektivt det kan gjres. 

Jeg liker nr jeg trener styrke, trene med egen kroppsvekt. Da er jeg ikke avhengig av vre noen andre steder enn hjemme heller. Her gjelder det bare ta enda fler repetisjoner enn du kanskje ville gjort om du hadde hatt vekter tilgjengelig. Mitt rd for f hjemmetreningen til bli en god rutine er legge den til faste tider, og legge bort alle forstyrrende elementer i det bestemte tidsrommet. Dermed kan man vre til stede og fokusere hundre prosent p treningen.


Mange fordeler med hjemmetrening
I utgangspunktet kan du trene helt fint ute annet enn egen kroppsvekt, det gjelder egentlig bare bruke fantasien.  Hvis du i tillegg skaffer deg enkelt og rimelig basisutstyr, kan treningen hjemme bli minst like god som p treningssenteret. 

Ved trene hjemme i ditt eget "treningssenter" kan du utnytte tiden ekstra godt. Tren nr middagen str i ovnen, hr p musikken du liker, se p motiverende serier eller utnytt tiden nr barnet ditt sover om du har barn. Hjemmetrening er perfekt for foreldre som vil utnytte tiden ekstra godt, og like r f tatt seg en treningskt. Dette er for mange eneste mten f til en treningskt i en hektisk familehverdag. 

Hjemmetrening er helt perfekt gjre i januar, nr "alle" er p treningssenterne. Du slipper k og du slipper irritasjon fra andre rundt deg. 

Vr fantasifull
Bruk fantasien, bruk det du har tilgjengelig

- Varm opp ved lpe/g i trapper eller bruk en runde i nrmiljet
- Bruk veggene hjemme: 90 grader er en tung, men effektiv velse som styrker legger, rumpe og lr
- Bruk en stol eller benk til ta "step ups" for trening av rumpe og lr, eller kjr "dips" for trene armer, bryst og skuldre.
- Med ullsokker, grytekluter eller kjkkenhndkler til bde hender og ftter kan du f til glidende bevegelser p parkett eller annet glatt underlag, og gjre skalte catslide-velser for en sterkere kjernemuskulatur.
- Ellers holder det for mange bruke egen kroppsvekt p ulike velser.

Hele hjemmet kan brukes
Noen er heldige og har masse plass. Kanskje plass til lage et eget treningsrom. Det er det mange som drmmer om. Men ikke la deg begrense av dette om du har liten plass. Plassen skal ikke ha s mye si p ktene du legger ned. Det kan vre lurt ha speil tilgjengelig, slik at du fr sett at velsene gjres riktig. 

Martes favoritt utstyr
Selv om du strent tatt ikke trenger noe spesielt utstyr, kan det vre smting det kan vre motiverende og morsomt investere i. Dette er avhengig av hva slags trening du er ute etter. 

1. Turging: Er du en av dem som liker g turer daglig, men nsker det lille ekstra kan et par staver med motstand gjre susen. Det vil gjre at du fortere kommer i form, og du fr mer ut av hver tur du tar. Du kan eventuelt skaffe deg en vektvest du kan g tur med. Dette vil gjre deg sterkere. 
2. Hjemmetrening: nsker du trene enkel styrke hjemme? Ja da kan hnd manualer, gjerne noen du kan bytte antall vekter p vre lurt. Kettlebells er ogs et fint alternativ. Det kan vre fint p noen base velser ha p litt ekstra vekter, dette gjelder spesielt beinvelser som utfordrer strre muskelgrupper. 
3. Kjernemuskulaturstrening: Med ullsokker, grytekluter eller kjkkenhndkler til bde hender og ftter kan du f til glidende bevegelser p parkett eller annet glatt underlag, og gjre skalte catslide-velser for en sterkere kjernemuskulatur. Det finnes ogs egne "matter" til en billig penge du kan kjpe for slike trening. Det blir fort mer effektivt for kjernemuskulaturene bruke sokker/matter eller lignende. Kjernemuskulaturen er viktig vre sterk i. 
4. Trening m/strikk: Trening med strikk er blitt mer og mer vanlig. Du kan velge bruke flere ulike strikker med ulik stretch eller ta et smalt eller bredt grep p samme strikk for endre motstanden, dette skaper mange muligheter. Nr du trener med strikken blir du tvunget til gjre velser saktere og mer kontrollert. Dette gir en mer effektiv trening og du fr ofte mer kontakt med aktuelle muskler/muskelgrupper. 

Kick start hjemmetreningen
Det kan vre sm invisteringer som kan vre verdt pengene for starte hjemmetreningen. Her er mine rd til hva du kan sette p nskelisten:

1. Treningsstrikker
Kjp gjerne noen i forskjellige lengder og med forskjellig tyngde. 

2. Fitnessball/gymball
Supert bruke for alle. Her gjelder det bare bruke fantasien p velser du kan gjennomfre. Dette er med p styrke kjernemuskulaturen din. 

3. Bungypumpstaver
Dette er staver med motstand som kan brukes til g med, eller du kan bruke dem som et treningsverkty hjemme. 

4. Hoppetau
Dette er kjempe fint bruke til oppvarming, eller som mellomvelser. Hoppetau er god trening for legger, noe vi fort glemmer trene. 

5. Matte/yogamatte
En matte kan vre greit ha nr du skal gjre velser sittende eller liggende. Du kan bruke den til trening, yoga, pilates og uttying.

Trenger du hjelp til komme igang? nsker du jeg skal komme hjem til deg og hjelpe deg? Ta kontakt her. 

- MK -

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar