hits

Hvert skritt teller

Alt du gjr teller

Det gjr det. I dagens samfunn er det veldig mye snakk om trening, treningskter, intensitet. Generelt mye snakk og fokus om vre p trening, hvor mange kalorier som blir brent p kten. Dette tror jeg kan skape et feil fokus for folk flest.  Det viser seg nemlig at nordmenn ikke trener og er s aktive som de de selv tror. Trener du for forbrenne det du spiste eller drakk p lrdagen? Eller trener du fordi du brenner for det, fordi det gir deg energi og fordi du vet det er bra for helsen generelt? Uansett hva fokuset er s er det helheten p det du gjr som teller. Du m ikke trene, du br bare vre aktiv, helst hver dag.

Tenk p totalen
Hver skritt teller. Det er ikke bare skrittene du gikk eller lp p mlla, i skogen eller vektene du lftet p trening eller lignende som teller. All aktivitet du gjr har en effekt. Det har en effekt p helsen, den fremtidige helsen, p kroppen du skal leve i resten av livet, p overskuddet ditt. Husk dette. Ikke tenk p den ene timen du trente, men tenk p totalen av en hel dag, en hel uke eller en hel mned. Jo mer du beveger deg, jo bedre er dette for kropp og sjel.  S klart m du ta hensyn til deg selv og dine forutsetninger, ml, fortid og fremtid. Men ett skitt her og ett skritt der kan kanskje hjelpe deg til oppn det du er ute etter?


Forskjellen p sitte stille og bevege seg
Nr vi sitter eller ligger forbruker vi ca. 1 kcal pr. minutt. Dersom du str forbruker du litt mer, gr du bruker du ca. 4-5 kcal i minuttet. Dersom du velger g i trapper vil du forbrenne ca. 10 ganger mer enn nr du sitter stille. Skal man finne ut hvilke utslag dette kan gjre p vekta di kan man som en tommelfingerregel si at ca.10 kcal tilsvarer 1 gram kroppsfett. Dersom du ker din fysiske aktivitet med ca. 100 kcal, som er f.eks 20 min rask gange, da vil 10 gram kroppsfett forsvinne. Det hres kanskje ikke mye ut, men over tid vil alle disse sm skrittene gi store resultater. 


Mlet mitt med denne bloggen er at vi skal tenke over hva vi gjr totalt, og ikke bare om de kaloriene du brenner den ene timen du trener. Det g til skolen/jobb, ta trappa istedenfor heisen, ta sykkelen til trening, bevege deg litt hver time, generelt vre litt aktiv hele dagen kan faktisk utgjre en mye strre helseeffekt i lengden.  Det er ofte enkle ting som utgjr store forskjeller. Det enkle er ofte det beste, det slr ikke feil her heller.

- MK -

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar