hits

Dette kan hjelpe mot skader?

Blir man stiv av lpe mye?

Yoga er en perfekt treningsform for de som lper mye. Nr man lper mye har man en tendens til generelt bli veldig stiv i kroppen. Noe som kan vre uheldig for bevegeligheten og for skader. 

Det er viktig at kroppen er bde stabil og bevegelig. Dette danner grunnlag for styrken, teknikken og bevegeligheten vi har. For f best mulig kontroll p kraften kroppen utfrer m musklene samarbeide. Samtidig som man stabiliserer skjelett og ledd. Muskelen som er med p stabilisere er ofte de musklene som ligger langt inne i kroppen. De ytterste musklene er ofte de som str for bevegelsene. 

For mest mulig konomisk lping er muskelstyrke i de aktuelle musklene. De som er svake i hofter, bekken eller kjernemuskulatur lper ofte mer p lrene og mer "sittende", dette er mindre gunstig for kroppen og kan fort fre til belastningsskader. De fleste som er glad i trene vet hvor irriterende det er bli skadet. Nkkelen til holde seg unna skader er at man varierer treningsform, flink til restitusjon og hvile. Det er ogs gunstig ha en god balanse mellom styrke g fleksibilitet i tillegg til kondisjon som s klart er det viktigste. Kroppens bevegelse begrenses av hvordan kroppen vr er. Vi er forskjellige og har forskjellig grunnlag. Skjelettet, sener, ledd, muskler, fett og hud er med p pvirke. Lpere er ofte stive og stle, dette kan g utover lpessteget. 


Hofteleddsbyerne
Hofteleddsbyerne er en svrt sentral del av lpssteget. Mye lping kan fre til for korte hofteleddsbyere, fordi dette kan gi sterke, men korte muskler rundt hoften. Dette kan ogs skyldes om man sitter mye stille. En del av hodteleddsbyerne starter i ryggraden, derfor kan for korte hofteleddsbyere gi smerter i ryggen, spesielt i korsryggen. 

Stl?
Stlhet er vanlig om man gjr noe nytt eller om det er lenge siden man har vrt i samme bevegelsesmnster. Stlhet er ikke farlig p noen mte. Det som er viktig f frem er at stlhet kan pvirke lpssteget. Dette fordi man ofte kompenserer, og belaster kroppen p andre mter enn man vanligvis gjr nr man ikke er stl. Her kan ftter, kneer eller hofter ofte vre utsatt. Det kan likevel vre godt bevege seg nr man er stl, men prv ikke kompensere for mye. 


Yoga for lpere
Yoga er en treningsform som styrer bde bevegelighet og og muskulatur i muskler og ledd. Dette er gunstig generelt i hverdagen, og spesielt om du lper mye. Risikoen for skader vil reduseres, du vil f bedre holdning og du vil generelt bli sterkere. Fordelene med yoga er ogs at det i de fleste velsene er godt fordelt nr det kommer til bevegelighet og stabilitet. Noen muskler dras sammen og styrkes, mens andre strekkes og forlenges. Det er dette som er forutsetningen for at man skal kunne holde en yogaposisjon. En god yogakt setter alle musklene i arbeid, men strekker ogs leddene fult ut. 

Yoga og lping = sant
En kombinasjon av yoga og lping er derfor veldig gunstig. Dette fordi du fr funskjonell styrke og bevegelighet nr du trener yoga, og nr du lper fr du utholdenheten og du fr den spesifikke lpsstyrken. De pvirker hverandre og det er en veldig god kombinasjon. Dersom du er flink til gjre litt yoga hver uke, vil garantert dette hjelpe deg med lpingen. Du vil alts bli mer bevegelig og du vil ha mindre sannsynlighet for plages med langvarige skader.


Jeg har selv erfart at dersom jeg er for drlig til ta med tid til yoga, fles kroppen stivere og det er verre komme igang p lpeturene. Det er derfor jeg anbefaler en kombinasjon. Jeg drev lite med yoga fr, men jeg fler n nr jeg har kommet inn i det at dette er med p holde kroppen bevegelig og smidig. Hoftene har veldig godt av yoga, og de er ogs en viktig del av lpingen. Det finnes andre mter enn yoga trene bevegelighet p, men jeg synes dette er en morsom metode bruke, og det funker for meg. Det gjelder bare prve seg frem. Jeg merker fort fremgang, og ingenting er morsommere enn det. komme litt lenger i hver velse fra gang til gang, gjr at det motiverer til fortsette med det. Litt yoga rett etter lpekta holder faktisk for forbedre bevegelighet, styrke og balansen, det trenger ikke ta veldig lang tid. Jeg anbefaler i hvert fall ta deg tid til et par velser for hofte- og setemuskulatur. Etter en yogakt er det vanlig legge seg ned p ryggen med lukkede yne og puste dypt, i noen ndedrag eller et par minutter.

Yoga er alts med p styrke og tye kroppen. Dersom du i tillegg er flink med pustingen vil dette hjelpe p restitusjonen.Yoga og lping er derfor en god kombo, og jeg har selv erfart at de hjelper hverandre. Den booster lpetreningen og det kan man vel like?

- MK -

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar