hits

Disse tipsene kan hjelpe for bedre helse

8 gode helsetips

Det er ikke bare om hsten og vinteren man kan fle seg trett og nedfor, med vren kan bde dagslys og vromstilling faktisk gjre oss mer trette og slitne som igjen kan fre til drlig humr. Det er viktig med sunn og god livsstil ret rundt. Man kan bli gal av alle helsetips og triks som finnes over alt. Det gjelder gjre det enklest mulig og finne noe som passer for hver enkelt. 

8 gode helsetips til deg:

1. Ikke ryk 
Mange ryker fordi de vil holde vekten. Men alt i alt er det ikke positivt ryke. Dette kan fre til kreft, drlig hus, drlig utholdenhet og kondis i tillegg til generelt drligere lungekapasitet. Prv stumpe ryken, det vil du ikke angre p i lengden.

2. Spis variert
Et variert kosthold er vesentlig for f i seg det som anbefales daglig. Spis variert og f i deg de nringsstoffene som anbefales daglig. Frukt, br og grnnsaker, fiber og vann er noe du m ha i deg. 

3. Slapp av litt hver dag
Om du tar deg en stille stund for deg selv hver dag (cirka 15- 20 minutter) vil du f bedre kontroll over din fysiske og mentale helse. Blodtrykket synker, stressnivet synker. Du vil f mer energi og kanskje til og med litt lykkeligere.

4. Drikk kaffe og te
Te er lurt drikke, gjerne litt hver dag. Te er med p beskytte kroppen mot frie radikaler. Te er nemlig rik kilde til antioksidanter, som i tillegg er med p beskytte mot flere krefttyper og andre sykdommer. Kaffe inneholder enda mer antioksidanter enn det te gjr. Kaffe representerer over 60% av antioksidantene i det norske kostholdet.

5. Vr fysisk aktiv
Aktivitet og trening brenner ikke bare kalorier. Aktivitet hjelper ogs p forbrenningen vres, det kan holde forbrenningen oppe i flere timer etter aktiviteten/treningen. Hverdagsaktivitet i tillegg til rundt tre kter i uka, holder for folk flest. Bruk trappene, g til butikken, bruk sykkelen.

6. Nok svn
Svnmangel forandrer hormonnivet og senker forbrenningen. Det viser seg at dyp svn ker forbrenningen. Svn er ogs med p styrke immunforsvaret samt konsentrasjonsevnen vres. 

7. Spis proteiner
Proteiner er bra for oss. De er med p stimulere hjernens konsentrasjon. Spis hvitt kjtt eller fisk til lunsj daglig, velg grove kornprodukter. Dropp sukkeret. Det har en negativ effekt p kroppen p mange mter. En av dem er at du eldres raskere ved store inntak av sukker, fordi kroppens bindevev blir slappere.

8. Husk tannhelsen - bruk tanntrd
Altfor f mennesker bruker tanntrd for forebygge sykdommer og betennelser som kan utvikle seg til mye mer enn bare tannrte. Det er enkelt og tar ikke lang tid! Bruk tanntrd daglig. 

- MK -

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar