hits

Ned i vekt?

Sm endringer, kan gjre store forskjeller

Mange tror man m "sulte" for at man skal klare g ned i vekt. Dette er helt feil, dette kan faktisk sl motsatt effekt. Det gjelder finne riktige matvarer som metter og som gir riktig energi. Bare man er kreativ, trenger ikke sunn mat vre kjedeligere. 

Trikset er velge sunne alternativer i gjennom hele dagen. Velg matvarer som er fiberrik- og proteinrik mat. Bytt ut nringsfattig mat, men nringstett mat. Spis mye frukt og grnt, det metter mye og er sunne alternativer. 

For mange kan det vre lurt finne en dag i uka, da det er lov med favorittsnackesen sin, men husk. Det er mengden som teller. Begrens deg til en fornuftig mengde. Godteri og snacks er ikke bra spise dagelig, ikke for noen. Men aldri kunne kose seg med noe er heller ikke bra. Derfor anbefaler jeg en balansegang her. Godiset smaker ekstra godt, nr du venter en hel uke mellom hver gang. S lenge du holder deg til en dag s er det bare nyte, uten drlig samvittighet. Da sparer du deg for mange kalorier de dagene du holder deg unna, og det vil vre ekstra koselig nr godisdagen kommer. 


Kanskje du spiser mer enn fr?
Mange som vil ned i vekt har kanskje slitt fordi de faktisk har spist for lite sunn mat. Sunn og god mat inneholder ofte mye mindre kalorier, og derfor vil du kanskje nr du endrer kostholdet, oppleve at du faktisk totalt spiser mer mat enn du ellers har gjort. Dette er ikke ukjent. Nr kaloriinnholdet gr ned, er det plass til innta mer mat. Det betyr at om du endrer og vender deg til en sunnere livsstil, s trenger du faktisk ikke g rundt og tenke s voldsomt p matinntaket, sett at du velger riktig. 

Det trenger derfor ikke vre s kjedelig endre kostholdet sitt. For her handler det om bytte ut usunn og nringstett mat, med sunn mat og en variert kost med en god sammensetning av karbohydrater, proteiner og fett.

Det handler ikke om at du skal fjerne alle matvarer du synes er gode. Det handler frst og fremst om at du m tenke p balansen mellom hva som brukes og hva som spises, slik at det blir en stabil balanse. 

Sm endringer er ofte nkkelen
Det er ofte sm endringer som er nkkelen til forandringer som man klarer holde over tid. Dette har jeg sett p mange av de jeg har hjulpet med livsstil og kosthold til n. Det er ofte motiverende se at de sm tingene, gjr store forskjeller. Det handler om bevisstgjring, kunnskap om nringsstoffet og sunnere valg i hverdagen. 

Spis mye grnnsaker- og frukt, minst fem porsjoner per dag, grove kornprodukter, fisk, magert kjtt  og begrenset mengde med bde salt og sukker, s er du p god vei. Drikk ogs nok vann i lpet av dagen. 

Husk mellommltider
Nr man skal ned i vekt, er det viktig spise litt og ofte. Da fr du en jevnere blodsukker og kroppen vil hele tiden ha nok energi til det den nsker. Spis 3-4 hovedmltider og 2-3 mellommltider. Husk vre aktiv minst 30 minutter daglig, dette gir stor helsegevinst og er bra for forbrenningen. 


Husk - litt og litt avgangen
Husk at nr ting skal endres s er det best ta litt og litt av gangen. Det vil ta tid med forandringene, men de sm tiltakene du gjr vil hjelpe deg mot ditt ml. Uansett om det er stort eller lite. 

Gode nringskilder
Eksempler p sunne matvarer som holder deg mett lenge er avokado, fr, kjerner, ntter og laks. Dette er noks kaloririke matvarer men inneholder sunt fett, og holder deg alts god og mett. Hvis du vil ha noe mindre kaloririkt er cottage cheese, kylling, egg og havregryn gode alternativer.

- MK -

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar