Spiser du for to?

27.04.2017 - 07:00 Ingen kommentarer

Sunn graviditetsmat

Uttrykket «spise for to» betyr ikke dobbelt så mye mat på tallerkenen din. I stedet er det lurt å spise dobbelt så godt. Ikke sikker på hva som skal inkluderes i kosten når du er gravid? Dette kan jeg fortelle deg i dette innlegget.


Egg
Egg er en unik matvare. De er fullstappet av proteiner, vitamin B12 og D. Det er raskt og enkelt å lage seg egg i alle slags mulige retter.

Meieriprodukter
Meieriprodukter er godt og inneholder kalsium. Lettmelk, ost og yoghurt er gode kilder. Drikk ett par glass melk om dagen. En yoghurt porsjon og litt ost (pasteurisert) er også lurt å få i se daglig. 

Nøtter og mandler
Nøtter og mandler er gode kilder til proteiner og sunt fett. Dette hjelper barnets utvikling. Mandler, valnøtter og peanøtter er alle gode valg. 

Frukt
Frukt er sunt og godt. Enten du velger fersk, frossen eller hermetisk så er de alle gode valg. Frukt inneholder mye vitaminer og fiber. Dette bidrar til en sunn mage og kan forhindre forstoppelse. Dersom du ønsker hermetisk frukt, velg de som ligger i vann isteden for sukker/sirup. 

Jern
Jern er noe av det du trenger mest av i løpet at svangerskapet. Dette for å holde energinivået oppe, samt for å avverge anemi. Spis mye magert kjøtt, grønnsaker og spinat. 

Når du er gravid er barnets utvikling i tankene dine hele tiden. Å forbedre kosten under svangerskapet er en enkel måte å forbedre barnets helse. Snakk med legen din, vær nøye når du handler og prøv å unngå bearbeidet mat når du kan. Husk at nå går ikke kostholdet lenger bare utover deg selv.

- MK - 

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

hits