hits

Spiser du for to?

Sunn graviditetsmat

Uttrykket spise for to betyr ikke dobbelt s mye mat p tallerkenen din. I stedet er det lurt spise dobbelt s godt. Ikke sikker p hva som skal inkluderes i kosten nr du er gravid? Dette kan jeg fortelle deg i dette innlegget.


Egg
Egg er en unik matvare. De er fullstappet av proteiner, vitamin B12 og D. Det er raskt og enkelt lage seg egg i alle slags mulige retter.

Meieriprodukter
Meieriprodukter er godt og inneholder kalsium. Lettmelk, ost og yoghurt er gode kilder. Drikk ett par glass melk om dagen. En yoghurt porsjon og litt ost (pasteurisert) er ogs lurt f i se daglig. 

Ntter og mandler
Ntter og mandler er gode kilder til proteiner og sunt fett. Dette hjelper barnets utvikling. Mandler, valntter og peantter er alle gode valg. 

Frukt
Frukt er sunt og godt. Enten du velger fersk, frossen eller hermetisk s er de alle gode valg. Frukt inneholder mye vitaminer og fiber. Dette bidrar til en sunn mage og kan forhindre forstoppelse. Dersom du nsker hermetisk frukt, velg de som ligger i vann isteden for sukker/sirup. 

Jern
Jern er noe av det du trenger mest av i lpet at svangerskapet. Dette for holde energinivet oppe, samt for avverge anemi. Spis mye magert kjtt, grnnsaker og spinat. 

Nr du er gravid er barnets utvikling i tankene dine hele tiden. forbedre kosten under svangerskapet er en enkel mte forbedre barnets helse. Snakk med legen din, vr nye nr du handler og prv unng bearbeidet mat nr du kan. Husk at n gr ikke kostholdet lenger bare utover deg selv.

- MK - 

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar