Hopp deg i bedre form

28.04.2017 - 07:00 Ingen kommentarer

Hopp, hopp

Hoppetau er en gammel slager, og gamle slagere skal man ikke undervurdere. Hoppetau er en morsom, men også veldig effektiv treningsform. Trening med hoppetau får både opp pulsen, styrker kondisjonenen og øker fettforbrenningen så det monne. Det kan også gjøres nesten hvor som helst. 

Kom i gang med tauet
Det gjelder som all annen trening. Variasjon og fantasi er nøkkelen. Det gjelder å ha en liten plan før du begynner med hoppingen, ellers kan det bli litt kjedelig. Under er et hoppeprogram du kan prøve. Jeg har satt sammen 6 forskjellige "hoppeøvelser" som kan kjøres som intervaller. 


Hoppeprogram
Hver øvelse kjører du 30-90 sekunder, avhengig av din form. 
Liten pause mellom hver øvelse (men vær aktiv i pausen, ikke stå stille).
Liten pause når du har gjort alle øvelsene
Start deretter forfra igjen
Kjør 3-5 runder (20-35 minutter totalt)
Bruk en stoppeklokke for å kontrollere tiden

For å bli bedre, forbrenne mer og komme i god form er det viktig at du fortsetter med å utfordre deg selv. Hvor mange ganger i uken du skal gjøre programmet og hvor mange minutter du skal trene, kommer helt an på grunnformen din og på hvor mye du ønsker å få ut av hoppetreningen


1. Hopp på ett bein, hopp 2 hopp på ene beinet, og bytt bein
2. Hopp med bakspark. Hopp og spark deg selv i baken, med annen hver fot
3. Hopp med høye kneløft, løft beina vekselvis
4. Løp på stedet med hoppetauet
5. Hopp med samlede bein fra side til side. Start med små hopp, og øk når du blir bedre. 
6. Hopp med samlede bein og høy takt på tauet. 

Husk å jogge/gå ned etter økten. Lykke til!

- MK -

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

hits