hits

Lp saktere og bli raskere?

"Jo hardere, jo bedre trening"?

Er du en av dem som har blitt hekta p lping? Som merker hvor effektivt og enkel treningsform det er? Kanskje du til og med har blitt s ivrig at du har meldt deg p lp allerede? Er du en av dem, s er du kanskje en av dem som har du kanskje gtt i den klassiske treningsfellen. Alts: du lper for hardt, for ofte. Dette er ofte trenden hos de fleste som lper, spesielt mosjonister i alle aldere. Dette blir du ikke i bedre form av, i verste fall kan du bli i drligere form. 

Tror det m svi og smake blod
Det er menneskelig tenke jo hardere, jo flinkere. Men snn er det ikke i lping. Det m ikke svi i lunger eller muskulatur, eller smake blod for f treningseffekt, heller tvert imot. Selv om denne tankegangen er vanskelig bli kvitt, s er det virkelig verdt et forsk. Vi i Team Kristiansen har vrt borti veldig mange av disse tilfellene, og alle har sett fremgang med engang vi har fortalt at det aldri skal vre s hardt, eller s ofte. Det meste av treningen du legger ned, skal vre rolig. Faktisk rundt 80% av treningen din. Mange tror og forteller oss at de ikke tror de har trent, om ikke det er hardt eller gjr vondt her og der. Dette er helt feil. Det er mye mer motiverende og morsomt trene nr du trener roligere. 

Husk lpe noe annet en intervaller
Mange mosjonister har ofte en hektisk hverdag. De fr ofte ikke trent det de hper eller nsker i lpet av en dag. Da tenker de fleste at nr man frst har tid, s m man kjre p med intervaller i alle slags former og lengder. Intervaller er bra, men du trenger en kombinasjon, s enkelt er det. Trener du bare intervaller vil du ikke ke formen din p sikt. Det vil ofte stagnere og kanskje forverres fordi kroppen bare brytes ned, isteden for bygges opp. Rolig trening er absolutt viktigst for bygge opp grunnkondisjonen, styrker utholdenheten og er med p utvikle blodsystemet rundt muskelcellene. Nr vi beregner fysisk kapasitet er det mengden blod som hjertet klarer pumpe rundt, og hvordan musklene klarer bruke oksygenet og nringsstoffene fra blodet. Intervalltreningen er med p ke hjertets pumpekapasitet, men dette hjelper ikke dersom kroppen ikke klarer utnytte oksygenet. Derfor er den rolige treningen s veldig viktig, dersom du bare lper intervaller vil du alts ikke f den fremgangen du kanskje er ute etter. Rolig trening er alts nkkelen til bli i bedre utholdene form. Det er nemlig her forbedringen av blodsystemet og kroppens mte bruke det p som utvikles. Jo mer rolig trening, jo mer sannsynlig er det at du klarer dra nytte av oksygenet og nringsstoffene p riktigst mulig mte. 

De beste trener rolig
Enkelt greit. Idrettsutvere og alle andre som trener mye, er ndt til trene mye rolig. Rolig treningen er for mange nkkelen til fremgang. Du vil i tillegg fle mestring p en helt annen mte enn nr du bare "peiser p". Du blir som alt annet, god p det du gjr mye av. Trener du mye 45 sek /15 sek intervaller, blir du god p det. Du fr bedre kondisjon enn om du ikke hadde gjort det, men nsker du lpe fortere p for eksempel 10 kilometer eller 1/2- og hel maraton lnner det seg lpe mye rolig og langt i tillegg. Her ligger feilen hos de fleste. 

Det er mange positive effekter ved lpe mye rolig. Det er mindre belastende, du styrker sener, ledd og muskler, fr bedre teknikk (fordi du blir sterkere i den aktuelle muskulaturen), i tillegg fr du bedre arbeidskonomi. Alt dette er nyttig ved lenger konkurranser. Den rolige treningen er ikke minst veldig viktig i forhold til restitusjonen. Jo mer hardt, jo mer restitusjon trenger du. Derfor er de rolige turene de der du ofte bygger formen opp igjen. 


M jeg trene rolig?
Selvflgelig m du ikke, men om du nsker fremgang p sikt er det et veldig lurt rd fra oss. Spesielt om du er en av dem som konkurrerer p lengre distanser eller kanskje du skal vre med p en konkurranse i 2017? Husk alltid i restituer deg godt mellom ktene, spesielt de harde. Jo oftere du trener, jo viktigere er dette. Trener du mindre enn 4 kter i uken, holder det med 1 hard eventuelt annen hver uke. Trener du 5 eller mer kan du ha 2 hardkter, resten br vre rolig. De rolige turene er alts undervurdert av de fleste. Men husk, de som kanskje er bedre enn deg. De trener sannsynligvis masse rolig, og litt hardt. 

80/20 % regelen 
Vi i Team Kristiansen mener at 80% av all treningen (avhengig av hvor mange treningskter du har, regn ut selv) SKAL vre rolig. Og 20% hardt. Dette gjelder uansett hvor mye/lite du trener, regelen gjelder for alle. Noen tror man m teste formen og kjre hardt p ofte, det trengs absolutt ikke. Psykisk er det heller ikke bra bare kjre harde kter. Ta deg heller mange rolige kter, du blir IKKE drligere form av det, tvert imot. Men hva er rolig for deg? Hva er hardt for deg? Dette er sprsml vi ofte fr fra vre kunder.

Terskeltest
Vi i Team Kristiansen, snakker aldri i soner. Dette fordi det er misvisende fordi man tar utgangspunkt i makspulsen, som kun er et tall og som IKKE er trenbar. Terskelpuls/fart derimot er trenbar. ( les meg om dette her.) Derfor er det en investering  ta en snn test, kan du  din terskelpuls/fart vil all treningen bli i riktig puls. Flere i Team Kristiansen utfrer slike tester. De er unike, og korrekte. Ta en titt her. Vi vil da finne din terskelpuls/fart, finne ut hvilken puls du skal ha p harde kter, halvharde kter og rolige turer ut i fra tallene vi finner. 

- MK -

(Kilde : Ingrid Kristiansen)

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar