Kan man hvile seg i god form?

01.06.2017 - 07:00 Ingen kommentarer

Ligg rett ut å bli i bedre form?

Er du en som trener ofte, men får dårlig samvittighet de dagene du ikke kommer deg på trening? Det er veldig typisk. Men det er noe man virkelig ikke skal få. Hvile er minst like viktig som treningen du legger ned. Uansett hva målet ditt er, MÅ man hvile. Mange glemmer hviledagene, og dette kan i værste fall føre til at formen blir dårligere og ikke bedre. Det er det vel ingen som ønsker? Noen dager ønsker man kanskje at man kom seg ut på trening, men det viktigste man gjør er å lytte til egen kropp. Jeg og samboeren min trener begge mye, nå blir det litt mindre på meg siden jeg må lytte til egen kropp på en annen måte en før. For oss er aktiv hvile et kjempe alternativ. Vi har hund, og det er ekstra deilig å ta seg en tur ut å gå. Dette holder masse, alt hjelper. Og dette gir kroppen ro, og energi på samme tid. Ikke få dårlig samvittighet de dagene du tar en hviledag, det er vesentlig for å se forbedring. 


Hva gjør trening med kroppen?
Hver gang du trener, brytes kroppen ned. Derfor er restitusjonsfasen den viktigste. Du hviler seg i bedre form. Treningseffekten kommer når du hviler, jo hardere du trener, desto mer må du hvile. Når du har trent, svarer kroppen med å "bygge seg opp igjen". Musklene tilpasser seg den motstanden den blir utsatt for, for å forbedre seg til neste økt. Kroppen tilpasser seg altså den motstanden den blir utsatt for. Det fører til at kroppen prøver å bygge seg opp igjen, til et høyere nivå enn der du startet.  Viktig å påpeke at denne tilpasningen krever riktig restitusjonsfase. Trener du for hardt og for mye, greier ikke cellene i kroppen å tilpasse seg belastningen. Dette fører til at du presterer dårligere og føler deg trøtt og sliten. Trener du for lite, stimulerer du ikke cellene i kroppen til å forandre seg, og fremgangen utblir. Nøkkelen er altså en balansegang. Trening påfører kroppen ulike typer stressreaksjoner og tapper kroppen for væske og næring. Intensiteten og varigheten av den enkelte treningsøkt vil i stor grad avgjøre hvor stor stressreaksjonen blir og hvor mye energi og væske som går tapt. Men den generelle tilstanden man befinner seg i før man starter treningen er også bestemmende for hvor omfattende forstyrrelsene blir. Derfor vil også psykososialt stress, underskudd på søvn, dårlig ernæringsstatus, dehydrering og flere påvirke. 

Du kan hvile deg i bedre form
Det stemmer at man kan hvile seg i bedre form. Mange tenker at restitusjon ikke er så viktig. Mange vet kanskje ikke hva restitusjon egentlig er? Treningen har påført organene og organsystemet i kroppen slitasje. Det må repareres etter trening. Denne prosessen kalles restitusjon. Restitusjon = nok/riktig mat, nok hvile og rolig nok trening summen avgjør hvor god restitusjonen blir. Det er tre viktige faktorer for god restitusjon; karbohydrater, væske og hvile. 

Du trenger ikke ligge rett ut for å hvile. Vi skiller mellom passiv hvile og aktiv hvile.

Aktiv hvile: Hold deg i gang: Hvile betyr ikke nødvendigvis at du legger deg på sofaen. Forskning viser faktisk at restitusjonen er mest effektiv hvis du holder deg i gang, men på et lavt nivå. Etter en hard treningsøkt med kraftig belastning, må du bli kvitt en del avfallsstoffer. Det er blodet som transporterer avfallsstoffene vekk fra musklene, så ta gjerne sykkelen på jobb eller gå tur med hunden. På den måten holder du blodsirkulasjonen i gang.

Passiv hvile: Nok søvn og hvile. Det er viktig å komme seg i seng tidlig nok. Gjerne 1-2 timer før midnatt, slik at man får 7-9 timer søvn hvis man skal tidlig opp neste morgen. Gjerne sett av litt tid til hvile og avslapping på dagen også. Mange kan ha en hektisk hverdag med skole, trening, venner med mer, derfor er det viktig å ta hensyn til totalbelastningen.

Dårlig restitusjon kan føre til

  • Skader /belastningsskader
  • Sykdom
  • Utbrenthet
  • Stress
  • Dårlig prestasjoner
  • Overtrent
  • Feiltrent
  • Lite energi
  • Ømme muskler
  • Dårlig søvn
  • Humørsvingninger

Husk med andre ord og hvile. Du trenger ikke ligge rett ut, ta med deg kjæresten, foreldre, søsken eller en god venn ut på tur og nyt en aktiv hviledag. Det er altså nøkkelen til fremgang. 

Frisk luft, godt følge og fint vær er jo en perfekt dag å ta hviledagen på. Ut på tur aldri sur!

- MK -

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

hits