En knallbra økt, til deg

07.06.2017 - 09:13 Ingen kommentarer

Intervaller for alle

Passer for:
Alle, det gjelder bare å legge seg på det nivået man tror/vet man er på. Det er alltid bedre å begynne litt for rolig enn litt for fort om man ønsker progresjon og fremgang. (Intervallene kan gjerne gåes inne/ute om du ikke kan løpe). 

Kan gjøres:
Hvor som helst. Alle øktene jeg legger ut passer stortsett både ute og inne. Varier gjerne, slik at kroppen blir vant med litt forskjellig type underlag. 

Tid:
45-60 minutter. Dette holder massevis når det gjelder løping. Start med 45 minutter (totalt) og øk heller med formen. 

Utstyr:
Løping er enkelt når det kommer til utstyr. Det viktigste er at du har et par gode sko som passer deg og din fot, varme klær for utebruk, refleks når det er mørkt og brodder/pigger når det er glatt. 

Kortintervaller
Slik gjør du:
Oppvarming:
Varm godt opp i 10-15 minutter (begynn rolig, det er viktig for kroppen å tilpasse seg tempoet)
Om du løper ute, ta gjerne 2-4 stigningsløp (mål opp ca 100-200 m, der du gradvis øker tempoet. Alle skal gjøres i ca samme økning). Løper du på mølle er dette vanskelig å få til stigningsløp, dette gjelder om du løper ute. 

Intervaller:
45 sekunder på/ 15 sekunder av x 10 

Jogg 5 minutter for å holde deg igang, og for å få ned pulsen

45 sekunder på/ 15 sekunder av x 10
30 sekunder på/ 15 sekunder av x 8

Nedjogg:
Jogg ned i minst 10 minutter. 

Om du løper på mølle, ta gjerne noen styrkeøvelser på legger, da de ikke blir trent på samme måte som når du løper ute. Leggene er vesentlig å være sterk i om du skal bli bedre til å løpe.

Lykke til!

- MK - 

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

hits