Når kan man trene igjen etter fødsel?

06.07.2017 - 07:00 Ingen kommentarer

Ja, mange lurer på dette. Når kan man trene igjen etter en fødsel?

Dette er et spørsmål det ikke er noe fasit svar på. Dette kommer an på egen fysisk form før og underveis i svangerskapet, hvordan fødselen gikk og hvordan barnet oppfører seg. Det er altså mange faktorer som spiller inn på dette. Det viktigste er kanskje at man kjenner etter selv. Hvordan føles kroppen? Hva føles riktig for deg? Hva har du lyst til? Man skal ikke høre på alt alle andre anbefaler og ikke anbefaler. Vi er så forskjellige og tåler ting forskjellig. 


Anbefalinger sier man ikke skal trene før 6 uker etter fødsel. Men føler du lyst før eller etter dette, så gjør det som passer. Bare ikke stress. Man kan bli gal av alle som skal legge seg oppi hvordan man ønsker å gjøre ting. Men det er alt i alt ditt valg og din kropp. Uansett når du velger å starte opp med trening, husk å starte rolig. Trilleturer holder kanskje massevis for de fleste de første ukene? Du kan i så fall finne noen gode bakker å gå i, om du føler deg ekstra sprek. Du vil fort merke formen komme, om du noen ganger i uka går turer med vogn. 


Allerede etter 3 døgn, når vi kom hjem fra sykehuset synes jeg det føltes riktig å begynne med trilleturer med den lille familien min. Turene startet veldig korte, og jeg merket for hver tur at det ikke var noe problem å øke litt per tur. selvfølgelig merket jeg kroppen føltes annerledes, men likevel følte jeg den var veldig pigg ut i fra det den hadde vært i gjennom. Jeg har altså siden 21.06 vært ute å luftet meg enten med eller uten vogn. Dette fordi dette føltes riktig for meg og min kropp. Og fordi jeg er glad i å være fysisk aktiv, det er min livsstil. Ser ingn grunn til å ikke fortsette med det. Millian vil få mye glede av å ha foreldre som er aktive. 


2 uker etter fødselen hadde jeg min første treningsøkt, uten vogn. Jeg bytta ut vognen med bungypump stavene mine. Mammaen og pappaen min var barnevakter og gikk en trilletur, mens Thor Kristian og jeg gikk med staver. Det føltes bedre enn jeg hadde forventet. Kroppen var bedre enn på lenge. Bungypump som jeg skrev mye om i svangerskapet er også veldig skånsomt og bra etter fødsel. Det var deilig og akkurat passe tungt. Jeg startet rolig og merket fort at jeg allerede har fått igjen for et aktivt svangerskap. 


Med dette innlegget vil jeg bare formidle at å trene og være aktiv etter fødsel er for noen hlt naturlig, for andre så ønsker de å vente. Ingenting er mer riktig enn det andre og du skal aldri føle press til hverken det ene eller andre. Du og kroppen din vet best hva som passer for akkurat deg.

Nyt tiden og stol på deg selv.

- MK -

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

hits