Hvordan puls skal jeg trene på?

18.07.2017 - 07:00 Ingen kommentarer

Trener jeg riktig?

Dette er spørsmål jeg alltid får fra kunder, venner og bekjente. Hvilken puls skal jeg ligge på? Hvilken sone skal jeg ligge i? Hva er makspulsen din?  

Puls er et begrep som er viktig å vite litt om når du driver med trening, dette fordi det er et verktøy som kan brukes for å komme i bedre form. For om du trener, er det vel bedre form du er ute etter? Her er det snakk om utholdenhetstrening. Puls og utholdenhetstrening er viktige sammen. Derfor er det så synd at puls er blitt et begrep som de færreste kan noe særlig om, og det står mye forskjellig rundt om som egentlig er stikk motsatt, eller som er forvirrende. Les mitt andre innlegg om puls for mer detaljer, her. 

Puls kan gjøres komplisert, men det trenger ikke være komplisert for at du skal bli i bedre form. Hvilken puls DU skal ligge på kan ikke jeg umiddelbart fortelle deg. Det jeg kan fortelle deg er at du aldri kan sammenligne pulsen med noen andre. Pulsen er genetisk og bare "et tall". Om du har høy eller lav makspuls og terskelpuls sier absolutt ikke noe om formen din. Noen har naturlig høy puls, noen naturlig lav. Jeg er en av dem som har naturlig høy. Broren min som er en god landeveissykkelist har naturlig lav puls. Så dette har ikke noe å si på form, og skal derfor aldri sammenlignes. Selv om du og en venninne løper like fort på en 10 kilometer, så kan dere ikke sammenligne pulsen akkurat på grunn av forskjellen.

Det som er viktig når det kommer til hvordan puls du skal trene på. Er at du alltid skal trene litt på lav puls, litt på middelspuls og litt på "høy" puls. Viktig å poengtere at om du er ute etter utholdenhet skal du aldri trene så hardt at du får melkesyre eller stive muskler. Da trener du på for høy puls. Det som skjer da er at du mister den utholdenheten muskulaturen du antageligvis er ute etter. 

Makspulsen er et begrep som går mye igjen. Dette er dumt, for makspulsen er IKKE trenbar og den synker naturlig med årene. Derfor er denne svært unøyaktig å trene etter og dette anbefales ikke. Terskelpuls er det ideel å trene etter. Denne er trenbar og derfor gjør dette treningen mer nøyaktig. Vet jeg terskelpulsen/farten din, kan jeg fortelle deg hvilke puls du skal ligge på, på de forskjellige øktene. Ønsker du å teste din terskelpuls kan jeg lov deg at du vil se fremgang ganske fort, akkurat fordi du da alltid kan trene på riktig puls. Riktig puls på de forskjellige øktene vil gi fremgang, uansett form. Vi er fler i Team Kristiansen som tar slike tester. Kontakt oss her. Det som er viktig å påpeke er at man har forskjellig terskelpuls på forskjellige aktiviteter. Vi tester på løping. 

Mange klokker stiller inn pulsen for deg. Men hvordan kan klokka vite pulsen din? det kan den dessverre ikke, og man skal ikke stole på disse klokkene om man selv ikke har peiling og har plottet inn riktige tall selv. Dette er veldig viktig å tenke på. Dropp altså sammenligning av puls med andre, test terskelpulsen din og ha det gøy på trening. Det viktigste er at du har godfølesle når du trener.

Ikke heng deg for mye opp i puls, selv om det er veldig fokus på dette om dagen. Det viktigste er uansett at du snakker med folk som faktisk kan dette om puls, så du ikke blir feilinformert. Da kan treningseffekten din bli dårligere dessverre. Det er det ingen som ønsker. 

- MK -

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

hits