hits

Hvordan puls skal jeg trene p?

Trener jeg riktig?

Dette er sprsml jeg alltid fr fra kunder, venner og bekjente. Hvilken puls skal jeg ligge p? Hvilken sone skal jeg ligge i? Hva er makspulsen din?  

Puls er et begrep som er viktig vite litt om nr du driver med trening, dette fordi det er et verkty som kan brukes for komme i bedre form. For om du trener, er det vel bedre form du er ute etter? Her er det snakk om utholdenhetstrening. Puls og utholdenhetstrening er viktige sammen. Derfor er det s synd at puls er blitt et begrep som de frreste kan noe srlig om, og det str mye forskjellig rundt om som egentlig er stikk motsatt, eller som er forvirrende. Les mitt andre innlegg om puls for mer detaljer, her. 

Puls kan gjres komplisert, men det trenger ikke vre komplisert for at du skal bli i bedre form. Hvilken puls DU skal ligge p kan ikke jeg umiddelbart fortelle deg. Det jeg kan fortelle deg er at du aldri kan sammenligne pulsen med noen andre. Pulsen er genetisk og bare "et tall". Om du har hy eller lav makspuls og terskelpuls sier absolutt ikke noe om formen din. Noen har naturlig hy puls, noen naturlig lav. Jeg er en av dem som har naturlig hy. Broren min som er en god landeveissykkelist har naturlig lav puls. S dette har ikke noe si p form, og skal derfor aldri sammenlignes. Selv om du og en venninne lper like fort p en 10 kilometer, s kan dere ikke sammenligne pulsen akkurat p grunn av forskjellen.

Det som er viktig nr det kommer til hvordan puls du skal trene p. Er at du alltid skal trene litt p lav puls, litt p middelspuls og litt p "hy" puls. Viktig poengtere at om du er ute etter utholdenhet skal du aldri trene s hardt at du fr melkesyre eller stive muskler. Da trener du p for hy puls. Det som skjer da er at du mister den utholdenheten muskulaturen du antageligvis er ute etter. 

Makspulsen er et begrep som gr mye igjen. Dette er dumt, for makspulsen er IKKE trenbar og den synker naturlig med rene. Derfor er denne svrt unyaktig trene etter og dette anbefales ikke. Terskelpuls er det ideel  trene etter. Denne er trenbar og derfor gjr dette treningen mer nyaktig. Vet jeg terskelpulsen/farten din, kan jeg fortelle deg hvilke puls du skal ligge p, p de forskjellige ktene. nsker du teste din terskelpuls kan jeg lov deg at du vil se fremgang ganske fort, akkurat fordi du da alltid kan trene p riktig puls. Riktig puls p de forskjellige ktene vil gi fremgang, uansett form. Vi er fler i Team Kristiansen som tar slike tester. Kontakt oss her. Det som er viktig ppeke er at man har forskjellig terskelpuls p forskjellige aktiviteter. Vi tester p lping. 

Mange klokker stiller inn pulsen for deg. Men hvordan kan klokka vite pulsen din? det kan den dessverre ikke, og man skal ikke stole p disse klokkene om man selv ikke har peiling og har plottet inn riktige tall selv. Dette er veldig viktig tenke p. Dropp alts sammenligning av puls med andre, test terskelpulsen din og ha det gy p trening. Det viktigste er at du har godflesle nr du trener.

Ikke heng deg for mye opp i puls, selv om det er veldig fokus p dette om dagen. Det viktigste er uansett at du snakker med folk som faktisk kan dette om puls, s du ikke blir feilinformert. Da kan treningseffekten din bli drligere dessverre. Det er det ingen som nsker. 

- MK -

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar