hits

Dette m du gjre fr du fr barn

Dette er superviktig - start idag

En ting er sikkert, man blir veldig pvirket av folk rundt seg bde nr man er gravid og nr man har ftt barn. Men et rd fra meg til dere, fr dere fr barn. Det er for det frste ha en sterk og sunn kropp fr man velger bli gravid. Da har man et bedre utgangspunkt. Man vet aldri hvordan svangerskap man fr. Derfor er det lurt ha et "best mulig" utgangspunkt. Da gr det fortere komme seg tilbake i fysisk form. En annen ting jeg angrer p jeg ikke fokuserte mer p, er bekkenbunnstrening. Man skjnner ikke hvor viktig denne type treningen er fr man er gravid og etter man har fdt. 
Bekkenbunnstrening er mye viktigere enn man tror. Bekkenbunnsmuskulaturen er ofte de glemte musklene. Musklene som er bunnen i kroppen vr. Dette er muskler som begge kjnn br trene jevnlig. Dersom man har en svak bekkenbunn kan det fort lekke urin nr du er i bevegelse, hoster eller nyser. Spesielt etter en fdsel. Jeg merker dette n. Det er helt vanlig, men det er ekkelt ikke ha kontroll. Derfor anbefaler jeg alle trene bekkebunnsmuskulaturen hver dag. Uansett om du nsker f barn eller ikke. Fortsett med det nr du er gravid, og spesielt etter fdsel.

Det er flere ting som kan skje dersom man har svak bekkenbunn. Bekkenmuskulaturen er viktig i forhold til plasseringen p bekkenet ditt. Har man en ugunstig plassering, vil dette kunne g utover andre ledd i kroppen. Det kan alts fre til feiltrening eller belastningsskader. Er du sterk i bekkenbunnen vil dette fre til en bedre holdning og leddene str i en bedre posisjon. 

Dersom du er sterk i bekkenbunnen er det ogs lettere f en flatere mage, dette fordi det er viktig vre sterk innenfra. Spesielt etter graviditet og fdsel. Mange damer er p jakt etter en flat og sunn mage. Du kan gjre s mye magevelser du klarer, men det viktigste er starte innenfra. Bekkenvelsene gjr at magen ikke vil "henge". Og det er da lettere f tak i magemusklene.
Hvordan trene disse musklene? Bekkenbunnen er en viljestyrt muskel som du kan trekke sammen og trene slik som andre muskler i kroppen. Mange kvinner synes imidlertid det er litt vanskelig f tak i disse musklene. For kunne komme i gang med bekkenbunnsvelsene dine, er det derfor viktig at du blir kjent med muskulaturen der nede.

Her er en liten guide til hvordan du kan identifisere musklene du br trene: 
? For finne de riktige musklene kan du ve deg p stoppe urinstrmmen nr du tisser. Greier du dette, bruker du de riktige musklene. 
? Tenk deg at du m slippe ut luft fra endetarmen, og m prve holde den inne. Kjenn p de musklene du da ville bruke. Dersom du kjenner en flelse av at du trekker omrdet oppover, bruker du de rette musklene. 
? Legg deg ned p sengen eller gulvet. Fr en finger inne i skjeden, og prv klemme musklene s hardt du kan rundt den. Det er de samme musklene som du bruker nr de skal stoppe urinstrmmen nr du tisser. Kjenner du at det blir trangere rundt fingeren, bruker du de rette musklene.
? Forsk mens du sitter heise bekkenbunnen oppover. Hvis du kjenner at du fr til dette, uten knipe rumpemusklene sammen, bruker du de rette musklene (Kilde kk.no).

- MK -

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar