Dette må du gjøre før du får barn

10.08.2017 - 07:00 Ingen kommentarer

Dette er superviktig - start idag

En ting er sikkert, man blir veldig påvirket av folk rundt seg både når man er gravid og når man har fått barn. Men et råd fra meg til dere, før dere får barn. Det er for det første å ha en sterk og sunn kropp før man velger å bli gravid. Da har man et bedre utgangspunkt. Man vet aldri hvordan svangerskap man får. Derfor er det lurt å ha et "best mulig" utgangspunkt. Da går det fortere å komme seg tilbake i fysisk form. En annen ting jeg angrer på jeg ikke fokuserte mer på, er bekkenbunnstrening. Man skjønner ikke hvor viktig denne type treningen er før man er gravid og etter man har født. 
Bekkenbunnstrening er mye viktigere enn man tror. Bekkenbunnsmuskulaturen er ofte de glemte musklene. Musklene som er «bunnen» i kroppen vår. Dette er muskler som begge kjønn bør trene jevnlig. Dersom man har en svak bekkenbunn kan det fort lekke urin når du er i bevegelse, hoster eller nyser. Spesielt etter en fødsel. Jeg merker dette nå. Det er helt vanlig, men det er ekkelt å ikke ha kontroll. Derfor anbefaler jeg alle å trene bekkebunnsmuskulaturen hver dag. Uansett om du ønsker å få barn eller ikke. Fortsett med det når du er gravid, og spesielt etter fødsel.

Det er flere ting som kan skje dersom man har svak bekkenbunn. Bekkenmuskulaturen er viktig i forhold til plasseringen på bekkenet ditt. Har man en ugunstig plassering, vil dette kunne gå utover andre ledd i kroppen. Det kan altså føre til feiltrening eller belastningsskader. Er du sterk i bekkenbunnen vil dette føre til en bedre holdning og leddene står i en bedre posisjon. 

Dersom du er sterk i bekkenbunnen er det også lettere å få en flatere mage, dette fordi det er viktig å være sterk innenfra. Spesielt etter graviditet og fødsel. Mange damer er på jakt etter en flat og sunn mage. Du kan gjøre så mye mageøvelser du klarer, men det viktigste er å starte innenfra. Bekkenøvelsene gjør at magen ikke vil "henge". Og det er da lettere å få tak i magemusklene.
Hvordan trene disse musklene? Bekkenbunnen er en viljestyrt muskel som du kan trekke sammen og trene slik som andre muskler i kroppen. Mange kvinner synes imidlertid det er litt vanskelig å «få tak i» disse musklene. For å kunne komme i gang med bekkenbunnsøvelsene dine, er det derfor viktig at du blir kjent med muskulaturen der nede.

Her er en liten guide til hvordan du kan identifisere musklene du bør trene: 
? For å finne de riktige musklene kan du øve deg på å stoppe urinstrømmen når du tisser. Greier du dette, bruker du de riktige musklene. 
? Tenk deg at du må slippe ut luft fra endetarmen, og må prøve å holde den inne. Kjenn på de musklene du da ville bruke. Dersom du kjenner en følelse av at du trekker området oppover, bruker du de rette musklene. 
? Legg deg ned på sengen eller gulvet. Før en finger inne i skjeden, og prøv å klemme musklene så hardt du kan rundt den. Det er de samme musklene som du bruker når de skal stoppe urinstrømmen når du tisser. Kjenner du at det blir trangere rundt fingeren, bruker du de rette musklene.
? Forsøk mens du sitter å «heise» bekkenbunnen oppover. Hvis du kjenner at du får til dette, uten å knipe rumpemusklene sammen, bruker du de rette musklene (Kilde kk.no).

- MK -

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

hits