hits

Hvorfor lpe 4x4?

Er dette bedre enn andre intervaller?

Svaret er vel nei. Det er s mange jeg kjenner, ikke kjenner og s mye jeg leser om 4x4 intervaller. Selv s hrer jeg p moren min, som har vrt verdens beste lper. Hun mener og har erfart at 4x4 intervaller egentlig ikke er noe srlig bedre enn alle andre typer intervaller, tvert imot. Jeg velger stole p henne, akkurat fordi hun har erfart det p kroppen og fordi hun vet hva hun snakker om nr det kommer til lping. Hvorfor kan ikke folk hre p de som kan det?

Jeg mener ikke at man ikke kan lpe 4x4, men hvorfor bare gjre det? Det finnes s uendelig mange typer intervaller du kan kjre. Det gjelder bare bruke fantasien. 4x4 er lissom blitt en greie, og mange tror at lper man det s er det bedre enn alt annet. Men er det egentlig det? Nei det er nok ikke det. Du kan f en like god kt,kanskje med en bedre flelse til og med om du varierer og lper annet en 4x4. 

Poenget mitt er alts at man m ikke g rundt tro at 4x4 er det aller beste man kan lpe nr det kommer til intervaller. 4 minutter er lenge, og veldig mange kjrer dette i motbakke i tillegg. Dette vil fre til at det blir ufattelig tungt og du vil garantert f melkesyre. La oss ta det med melkesyre frst. Dersom du som er glad i lpe. nsker bli bedr ep langdistasnelping eller har et spesifikt ml nr det kommer til distanser du skal lpe. Da skal du faktisk aldri ha melkesyre i muskulaturen din, melksyren delegger nemlig de muskelfibrene du er ute etter. Derfor er terskelpuls som jeg har skrevet mye om fr ideelt, her ligger du riktig i forhold til at du produserer og kvitter deg med like mye melkesyre. Det er det ideele for f bedre utholdenhet. 

Med andre ord, husk variere. Kroppen vr trenger variasjon. Ikke bare lp de samme turene i samme fart, ikke lp de samme intervallene og ikke g inn i et mnster. Det blir man ikke god av, uansett form og ml. Varier i intensitet, varighet, underlag og sko. 

Vi i Team Kristiansen anbefaler ikke 4x4, fordi dette er tungt og det har ingen spesiell eller bedre effekt enn andre intervaller. Husk at trening er et team det er mye forskjellige meninger og erfaringer rundt. Dette er vre anbefalinger. nsker du likevel kjre det er det opp til deg, men varier med andre intervaller innimellom. nsker du lpehjelp? ta gjerne kontakt med en av oss i Team Kristiansen. 

- MK - 

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar