hits

Treningsprogram for kule mager

Et effektivt og trygt program

Nr man er gravid er det enkelte musklegrupper det er ekstra viktig fokusere p. Dette gjelder uansett hvor langt i svangerskapet du er kommet. Viktige muskelgrupper er:

- Bekkenmuskulatur
- Rygg
- Mage
Likevel er det viktig ikke glemme resten av kroppen

PS: Bekkenmunnen, magen og ryggen er faktisk veldig nyttig for alle trene, s dette programmet passer for alle.

Hvor aktiv burde jeg vre?
Anbefalingen er vre fysisk aktiv i minst 30 minutter, 5 dager i uken. Aktiviteten br vre av moderat intensitet. Det vil si at du tar i s mye at du blir varm og andpusten, som for eksempel rask gange. 

Anbefalingene gjelder ogs friske gravide som tidligere ikke har vrt fysisk aktive. Har du rrt lite p deg fr du ble gravid, vil litt aktivitet vre bedre enn ingenting. Begynn rolig og k aktiviteten gradvis.

Gode velser for deg som er gravid:
Jeg har satt sammen et treningsprogram med gode velser for gravide, disse kan gjres nr som helst og hvor som helst. 

1. Kneby med egen kroppsvekt, eller vekter i hendene

2. Kneby mot stol

3. Push-ups p knrne

4. Planken p knrne

5. Diagonal hev

6. Bekkenlft

7. St p alle 4, dra magen inn/opp og hold noen sekunder

8. Sakse med beina (hvil p albuene)

9. Indre magemuskler: Ligg p ryggen med beina i by. Trekk navlen inn mot ryggraden og hold noen sekunder.


10. Bten med rotasjon


Treningsrd til gravide
Finn en aktivitet du liker. Da er det lettere gjennomfre den over tid. Du trenger ikke delta i organisert trening for vre fysisk aktiv. Hverdagsaktiviteter kan ogs vre god trening. La gjerne bilen st og g eller sykle til ulike gjreml. 

De vanlige varsko-signalene gjelder selvflgelig, og du br avbryte treningen om du opplever:
- Bldninger
- Vedvarende kynnere
- Smerter i magen
- Svimmelhet eller kvalme

Ta kontakt om du skulle nske fler programmer, hjelp til kosthold eller tips under graviditeten eller ellers. Flg ogs med, jeg vil starte opp med barseltrening til hsten/vren og hper se masse spreke mammaer, og ste babier der. 

- MK -

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar