hits

Vil du raskt i form og ned i vekt?

Fungerer det?

P nettet i dag kan man finne masse "oppskrifter" p hvordan man fr flat mage p f uker, hvordan man fr kondisjon et par uker fr et "viktig lp", hvordan man skal spise for bli kvitt magefettet. Ja alt finner du p internett. Dette er p bde godt og vondt. 

Poenget er at det skal vre s mange quick fix metoder som folk hopper p. Spesielt i januar nr mange har drlig samvittighet for ha spist og drukket masse god mat, i tillegg til ha vrt lite aktiv. Dersom du legger p deg kilo fort, handler det rett og slett om at du spiser for mye og forbrenner for lite. Du vil da vre i overskudd. Det er bare enkel pluss og minus regning. 

Det finnes likevel ingen quick fix lsning. Vi er forskjellige, har forskjellige kropper og forskjellige liv generelt. Hadde det vrt noen quick fix lsning hadde vel de fleste ikke slit med vekten eller lysten til bevege seg. Det handler mer om at vi mennesker generelt er glad i velge det "enkleste" og mest "behagelige" for oss i alle situasjoner. Regner det ute og du kan velge kjre eller g til jobb, velger man i de fleste tilfeller ta bilen. Slike valg tar man i hverdagen, og disse valgene kan faktisk avgjre mer enn bare det bli vt p vei til jobben. Det kan handle om helsen din resten av livet. 

De som kan mye om livsstilsendring, helse, trening og fysisk aktivitet vet at det ligger mer bak dette. Det finne ingen quick fix, enkelt greit. Det er bare innse. Uansett om du skla ned i vekt, lpe fortere p 10 kilometer, bli mer hverdagsaktiv s er det ingen "enkel" lsning eller quick fix. 

Du M gjre jobben selv. Og jo lenger tid du bruker p det jo bedre er det ofte. Det tar tid vende kroppen til nye rutiner og vaner. Spesielt nr det kommer til vekt. Kroppen vr er smartere enn vi selv skjnner. Vi har ofte en "ideal" vekt som kroppen har "bestemt" ut i fra hvordan livet vres er eller har vrt. Denne ideal vekten er ikke alltid like lett gjre noe med. Noen burde kanskje veid mindre og noen mer enn idealvekten. Det jeg mener er at kroppen trenger tid, jo bedre tid den har p dette, jo bedre. Derfor er aldri quick fix lsninger eller dietter en god lsning. Du vil f tilbakefall om du ikke tar det gradvis. 

Ingenting er verre enn et tilbakefall, nr det kommer til livsstilsendring. Derfor er det viktig sette seg langsiktige ml, og gjerne delml p veien. Dette gjr det lettere holde motivasjonen oppe i tunge perioder. Uansett om det er vekt eller form du er ute etter s vil du ha oppturer og du vil ha nedturer. Snn er det med alt her i livet. Jo sterkere du er mentalt her, jo bedre vil du da takle bde oppturene og spesielt nedturene.

Meningen med disse ordene er at uansett hva mlet ditt er nr det kommer til livsstil, s bruk tid, sett deg ml og ikke hr p hva som fungerer p alle andre. Vi reagerer forskjellig p bde trening og matvarer. Finn din egen lsning, din egen livsstil og det viktigste av ALT. Du m trives med endringen og prosessen. Dersom du stresser med dette, vil du legge p deg. Kroppen legger p seg nr den stresser, for forsvare kroppen.

Kroppen er alts smart, og den vet hva som fungerer for deg og din kropp. Ikke tro p alle overskrifter der du kan f flat mage og komme i form p f uker. Det er i det lange lp det teller. Kropp er topp og ikke vr s kritisk mot deg selv. Vrt aktiv daglig, ta enkle og sunne matvalg og tren minst 2 ganger i uka.

- MK -

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar