hits

Hvordan f tid til trene i tidsklemma?

Rekker du aldri trene?

Det er mange kunder, venner og bekjente som spr meg hvordan man skal rekke eller klare trene i tidsklemma? Det er det s klart ingen fasitsvar p. Jeg tror likevel det handler om prioriteringer, bruk av tid og planlegging. Man kan stort sett f tid til det man orker og vil. Det handler ogs om hvordan liv man generelt ogs har og hvordan livsstil man lever i. 
Det viktigste tipset mitt er at du trener/vre aktiv fordi du har lyst, fordi det gir deg energi og fordi det er en glede og fin ting for deg gjre. Det er jo blitt litt snn i dagens samfunn at alt man gjr, skal man gjre s veldig bra og perfekt. Men det er vel ikke s viktig? S lenge du trives med mten du gjr det p? Ikke gjr ting vanskligere enn det er tenker jeg, da er sannsynligheten for at du klarer  klemme det litt inn her og der mye strre. Hvis alt skal gjres s perfekt, og du trener for imponere andre. Da er det kanskje feil prioriteringer i livet ditt? Det er selvflgelig en bonus f likes p treningsbildene du tar, men p sikt s holder kanskje ikke denne ytre motivasjonsfaktoren? Det burde handle mer om hvordan flelse du fr inni deg nr du trener og er aktiv. Du angrer aldri etterp, gjr du vel?

Trening skal gi energi. Det skal ikke tappe deg for energi. Derfor er det viktig finne en treningsform eller metode som passer deg, dine ml og din livsstil. Ikke gjr en aktivitet bare fordi du har hrt den er bra eller bare fordi det er en trendy greie. Gjr det fordi du har lyst, fordi du mestrer det og fordi du fr energi til leve livet ellers. Trening/aktivitet skal gi overskudd til hverdagens gjreml. Trening/aktivitet trenger heller ikke gjres s innmari hardt. Trener du for mye hardt, vil du bare bryte kroppen for langt ned. Hvis du da i tillegg lever under tidsklemma, s vil du etterhvert bli drligere. Hvorfor? Jo fordi kroppen trenger hvile for bli bedre. Og da handler det om lytte til hva din kropp tler i forhold til mlene dine og livsstilen din?
Vi lever i et stressende samfunn. Derfor tenker jeg det er viktig ikke gjre treningen til en stressende greie i hverdagen. Lag gjerne plass til det 2-3 ganger i uka (40-60 minutter). Da er mye gjort. Hvis du ikke fr til trene, s vr i det minste daglig fysisk aktiv. Har du derimot ikke lyst trene, s ikke skyld p at du ikke har tid. 2-3 ganger i uka, har de fleste tid til uansett. Dette handler mer om lyst og ikke tid. Det handler kanskje om gjre det til en rutine, men som jeg nevnte tidligere. Det er viktig trives med denne rutinene. Gi det en sjanse og bruk noen uker p komme i gang. 

10 enkle tips til deg
1. Utnytt tiden du har til gjre diverse styrkevelser eller lignende. (Eventuelt kan du g/lpe/sykle til jobb/skole?)
2. Du trenger ikke trene s lenge hver gang (alt hjelper)
3. Vr aktiv sammen med familie/kolleger/venner (g en tur isteden for mtes p kafe kanskje?)
4. Bruk nrmiljet eventuelt stuegulvet til trening
5. Skaff barnevakt eller ta med barnet p treningen hvis det lar seg gjre 
6. Ha en treningsbag klar, s har du det lett tilgjengelig
7. Ta alltid med treningsklr p reise (fin mte utforske nye steder p)
8. Viktigst - ikke glem hverdagsmosjonen. Den utgjre en stor forskjell. 
9. Gjr det enkelt og fordi det er gy
10. Bruk naturen, den gir s mye energi og mentalhygiene. 

Trenger du hjelp til motivasjon, treningsprogram, bli trent eller nsker du hjelp. Ta kontakt med meg her. 

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar