hits

Du har ikke tid til trene nr du har barn?

Har du ikke tid lenger?

Fr jeg fikk barn leste jeg og hrt jeg ofte at man ikke rekker eller fr til det man vil med barn i hus. Jeg skjnte at det fort ble andre prioriteringer, og det er jo helt naturlig. Likevel handler det vel som mye annet i hverdagen, om planlegging. Det handler om planlegge hva man har lyst til og hva som er realistisk. 
Mange fortalte meg at jeg kom til slutte trene, eller i hvert fall trene mye mindre nr jeg fikk barn. Men dette handler ogs om livsstil. For meg hadde det vrt helt uaktuelt slutte trene. Da tror jeg at jeg hadde litt en drligere mamma faktisk. Grunnen er mange. Jeg har for det frste alltid vrt mye aktiv gjennom barndommen, jeg har trent regelmessig i mange r. Og jeg fler meg bedre, har mer energi og det er rett og slett blitt en vane og en livsstil som passer meg og mitt liv. Det handler alts om at det er viktig bruke tid p ting som er viktig for deg, s lenge det lar seg gjre. Trening og aktivitet er viktig for meg. Det er ogs en verdi jeg vil bringe videre til Millian. 

Jeg var heldig som kunne vre aktiv gjennom hele svangerskapet, noe som selvflgelig ikke en selvflge for alle. Jeg hadde ogs en fin fdsel uten komplikasjoner. Alt dette gjorde at treningslysten uten mage, kom fort tilbake. Jeg trente etter noen dager, men tok dette gradvis.

Vi bestemte oss tidlig for at vi skulle kjpe oss en lpevogn, akkurat fordi da kunne man trene selv om man var alene med Millian. I permisjonstiden min gikk eller lp jeg med vogn hver dag. Det er veldig fint kunne vre aktiv sammen med babyen. Jeg hadde ogs barnevakt de gangene jeg kunne trene alene. En kombinasjon av dette har vrt helt topp. N er jeg s heldig at bde mormor, morfar, tante og onkel til Millian er naboene vres. S barnevakter er det stort sett lett finne. Og det er jeg veldig glad for og det er bra for alle parter og kunne bruke hverandre. 
Mlet med dette innlegget er egentlig bare fortelle at det er ofte mange muligheter, ogs nr man har barn. Men dette kommer s klart an p barnets behov eller lignende. N har jeg vrt heldig, da Millian bde har tatt flaske ( i tillegg til ha blitt ammet) og er veldig glad i leke med alle han har rundt seg. Han er en sosial type som liker vre med alle. 

Jeg snakker bare av mine erfaringer, og jeg vet dette kan variere. Men uansett, s mener jeg det er viktig fortsette med trening og aktivitet hvis det var viktig for deg fr du fikk barn. Selvflgelig er du da avhengig av andre enn deg selv, men med planlegging s kan du f det til. Thor Kristian og jeg merker at vi trener mindre sammen enn fr, men vi er flinke til unne hverandre en treningskt alene, om det er det man skulle trenge etter en lang dag. I helgene har vi allerede ftt inn en rutine at vi gr eller lper (ski p vinteren) en lang tur en av dagene i helgen. Dette er noe som er viktig for oss begge, og vi vil at Millian skal ta med seg dette videre. Jeg trener litt mindre enn fr, men jeg har en aktiv jobb som gjr at aktivitetsnivet er like hyt som fr, men det er ikke bare egentrening ogs jobb med kunder. 
Tips til komme i gang/fortsette med trening nr du har barn:
- Utnytt tiden nr barnet sover p dagtid (lp med vogn eller tren p stuegulvet)
- Tren p rundgang p kveldstid (dersom dere er to om barnet)
- Kjp en lpevogn eller sykkelvogn 
- Kjp litt lett hjemmetreningsutstyr s du alltid har muligheten til vre aktiv i lpet av dagen
- Kjp deg en lpemlle, romaskin, spinningsykkel eller lignende s du kan trene nr barnet har lagt seg
- Skaff en barnevakt en gang i blant s du kan f litt egentid p trening
- G turer med vogn sammen med andre med barn (husk at tur med vogn er super trening)
- Kjp bremeis eller bresele og ta med barnet p tur, topp kondisjon og styrketrening (mer og mer styrke jo mer barnet vokser)

Jeg tror at dersom du har mulighet til gi deg selv litt treningstimer hver uke, s vil du orke vre en enda bedre mamma eller pappa. Trening gir overskudd og det er ingen hemmelighet at man trenger litt ekstra overskudd som smbarnsforeldre. Det krever sitt, men derfor er det viktig holde seg i form. Og husk ikke ha drlig samvittighet de dagene du ikke orker trening, uansett om du har bestemt deg for det. Vi har alle tunge dager, og netter og dagsformen er ofte avgjrende. Men du vil uansett aldri angre om du til slutt kommer deg ut. En gtur holder de dagene du er veldig sliten. 

- MK - 

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar