hits

januar 2018

Det viktigste er ikke hva du gjr mellom jul og nyttr men mellom nyttr og jul

Kanskje du vil bli mer aktiv i 2018?

Mange starter ret bra, med en bra livsstil, mye aktivitet og sunn og god mat. Det holder ikke klare dette en kort tid, poenget br vre at det skal holde s lenge som mulig. nsker du begynne trene i 2018? Slik kommer du igang. 

Nr juleferien kommer er det mange som har lengtet eller ferie, mange nyter denne ferien helt ut. Mange trente kanskje masse fr juleferien slo inn, i juleferien har kanskje joggeskoene ftt hvile? Dersom dette er tilfelle med late dager, sene kvelder, mye mat og drikke kan det vre vanskeligere komme inn i rutinene igjen. Januar er mneden det er fulle treningssentere og folk er ekstra ivrige. Nytt r, nye muligheter. Det viktigste er jo at man selv er motivert for en forandring, det hjelper ikke hva man leser eller hva andre forteller deg om du ikke nsker dette selv. Hverdagen kom liksom litt raskere enn man nsket og drstokkmila blir for mange ekstra lang. Kjenner du deg igjen?


Det beste tipset jeg har er starte rolig og ikke overdrive. Start med for eksempel to kter i uken, fr du ker gradvis de neste ukene til tre-fire kter. Du trenger heller ikke trene i mange timer, 30 - 45 minutt er mer enn nok s lenge du er effektiv. Det finnes mange ulike gruppetimer p treningssenterne du kan melde deg p for komme i gang, men du kan ogs benytte deg av nrmiljet. Lp en tur ute i frisk luft, og ta litt egenvektsstyrke fr du dusjer. 

Sett deg ml
Det kan vre nyttig sette seg ml for det nye ret, realistiske ml for deg og ditt liv. Noen langsiktige ml og noen kortsiktige. Disse mlene m ogs vre motiverende for deg. Tenk at trening ikke alltid trenger vre knallhard. Den daglige aktiviteten (p cirka 30 minutt) er viktigere starte med for dem som er inaktive.


Kick start 2018
Hva med kick starte ret 2018 med noe du nsker prve, eller noe du vet du trives med. Det gjelder bare gjre treningen til en rutine, da er mye gjort. Du vil garantert fle deg mye bedre s fort du er i gang. Du vil heller aldri angre p trening som er fullfrt. Det gjr godt for deg og kroppen din. Det vil ogs gjre at du har overskudd til gjre ting du kanskje aldri har orket? Hva med melde seg p lpetimer ute sammen gruppe? Hva med PT timer hos meg, der jeg flger opp, tester deg og gir deg personlig treningsprogram? Eller kanskje du nsker lre deg g p ski? Vi i team Kristiansen hjelper deg gjerne komme igang. Sjekk ut hjemmesiden vres for masse tilbud. 

nsker dere alle et godt, sporty nytt r!

( Foto: Jon Anders Martinsen)


- MK -

10 enkle tips for komme igang med trening

Nytt r, nye muligheter?

Annenhver nordmann trener mindre i ferien, og hver fjerde synes det er svrt tungt finne tilbake til gamle treningsvaner, viser en fersk underskelse. Juleferien kan selv gjre de mest aktive, til slappe og mindre aktive. Feriemodus, kalles dette.  Litt fri er sunt, men trening og fysisk aktivet er ferskvare og det forsvinner fort om man ikke vedlikeholder det. 


Hvordan komme igang?
Frst og fremst er det viktig at du finner aktiviteter og treningsformer du trives med, som gir deg overskudd, glede og som gir det energi. Motivasjon er ogs en viktig faktor, du m ha lyst og du m trives med det du driver med. Ta det gradvis, og begynn i det sm. Det gjr at sannsynlighetet for at du fortsetter er strre. Dagelig fysisk aktivitet er veien og g, og det trenger ikke var mer en 30- 60 minutter per dag. Nr kroppen og sinnet blir vant med aktiviteten etter en slapp sommer, kan du heller ke gradvis nr det fles riktig. Start for eksempel dagen med 15 minutters gtur, dette gir en frisk, sunn og energisk start p dagen. Du vil ogs vende kroppen til starte dagen med aktivitet som ofte frer til mer overskudd igjennom dagen. 

Videre kan du begynne med mer spesifikke kter som sykkelturer, joggeturer, gturer, styrkekter, yoga eller det som mtte passe deg og dine interesser. Husk bare og ta det litt etter litt, kroppen trenger tid til komme seg tilbake til treningsrutiner. Men husk, s lenge det blir rutiner er det stor sjanse for at det blir noe du kommer til og klare  holde. 


Meld deg p 
For komme igang er det mange som trenger et ekstra spark bak. Da kan det vre fint melde seg p gruppetreninger eller bestille seg PT timer for f hjelp til n de mlene man kanskje har satt seg. Jeg driver bde med gruppetimer og PT timer, sammen med Team Kristiansen. Det er bare og ta en titt her og se om det er noe som passer for deg. Kanskje akkurat vi kan hjelpe deg og n dine ml eller bare sette igang? 

All aktivitet hjelper
Husk at, rekker du ikke trene fordi du har barn, mye jobbing, pusser opp eller ligende? All aktivitet er bedre enn sitte p rumpa. Selv om hverdagen byr p tidsmessige utfordringer for mange familier, finnes det alternative mter f mosjonert. Lek med barna setter i gang bde kroppen og hjertepumpa, og i tillegg fr du kombinert fysisk aktivitet og samvr med barna.


10 enkel tips:

1. Vr realistisk. Sett kun opp det du vet du har tid til. Alt annet er bonus.
2. Ikke utsett. Viktigst er og komme igang med rutinene igjen etter ferien. 
3. Ikke gi deg, hold ut. Hold ut i 3 uker, og det vil bli en vane
4. Sett deg konkrete ml, du kan jobbe deg imot.
5. Lag planer, slik at du vet nr du kan/har tid og trene
6. Tren sammen med kjresten, samboeren, venner eller i en gruppe. Hjelp hverandre.
7. Hverdagsaktivitet er undervurdert. Alle skritt teller. Ta trappa, sykle/g til jobb osv.
8. Prv noe nytt innen trening? Kanskje dette passer deg bedre. 
9. Husk variere, dette er viktig for kropp og sinn.
10. Minn deg selv p godflelsen du fr etter en deilig treningskt. Man angrer aldri. 

Lykke til. Ta kontakt om du skulle trenge "drahjelp". 


- MK -