hits

mars 2016

Tidenes ferie, men for en forferdelig start

I pskeferien har jeg vrt p tur med familien min. Men starten av ferien vr ble delagt fr vi viste ordet av det. 

Vi mtte hele familien (dessverre uten lillebror) p Gardermoen, for turen vi har gledet oss til i ett r. Klokka var 5 den 17.03. Vi stilte oss i ken for innsjekk og var innmari spente og glade for at dagen endelig var her. Damen i skranken lp frem og tilbake og vi skjnte at noe ikke var som det skulle. Dessverre mtte vi p en skikkelig uproff arbeider og alt ble bare kaos. Hun fortalte at babyen vi hadde med oss (tantebarnet mitt) ikke hadde e-ticket. Dette betydde at han ikke hadde et boardingkort som de kunne skrive ut. Vi skjnte ingenting og ba og prvde f dem til finne en lsning. Uproff som hun var, fant hun ingen lsning. Hun ba oss ringe reiseselskapet (som s klart ikke er pent klokka 05 p morningen). Hun var usympatisk og lite hjelpsom. Det endte med at broren min, dama og snnen deres mtte st igjen p Gardermoen. Mens vi andre 4 mtte lpe for rekke flyet vrt. Det ble en trist avskjed med de p flyplassen, men broren min er spass reisevant at han lovet han skulle fikse dette. Heldig som de var traff de noen veldig hyggelig mennesker i SAS skranken, som satt hele teamet i spill for ordne en reserve reise for de tre som mtte st igjen. Uten dem hadde ferien sikkert blitt delagt for alle. Takk for proffe og hjelpsomme mennesker i SAS.

Vi rakk flyet vrt og alle flyturene gikk bra. Vi fly fra Oslo- Brussel, Brussel- New York ogs New-York - Miami. Vi landet endelig i Miami, og vi hadde kontakt med brodern nr vi hadde mulighet. De hadde ftt snakket med en annen dame p flyplassen, som satt i sving hele prosessen og som virkelig ville hjelpe oss. Vi ble s glade for nyheten. Selv om vi ikke viste om det ordnet seg helt enda. 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Vi tok taxi til hotellet vi hadde bestilt. Da vi kom til hotellet, viste det seg at vi skulle ha uflaks IGJEN. Hotellet fantes ikke, vi hadde blitt svindlet. Hotellet var under bygging og vakten utenfor fortalte at det var lenge til det pnet. Vi var slitne og leie, og trodde ikke det vi hrte. Heldigvis for oss s hadde vi tidenes taxisjfr, som satt i sving og kjrte oss rundt i Miami for finne noe annet. Problemet var at det var en stor festival i Miami den helgen vi ankom, dette gjorde det veldig vanskelig   finne et sted bo. 

Etter en god stund fant vi endelig noe. Vi ente opp p BestWestern hotell, det eneste de hadde ledig var et handicap rom. Vi tok det de hadde. Det var virkelig et fint rom, med to store senger. Vi fikk oss litt mat, fr vi endelig kunne sove og slappe av. Brodern og de var kommet seg av grde og bodde i New York en natt fr de fly videre til Miami. Snart mttes vi igjen og kunne starte ferien sammen. Frste dag i Miami startet, og snart var vi alle samlet. For en god flelse. Fr de andre tre kom til Miami, var vi andre rundt s p byen. 




Etter vi hadde kikket rundt i Miami i noen timer tok vi taxi ned til Cruise kaia, der vi skulle mte de andre tre. Da vi kom til kaia der alle btene l, fant ikke taxisjfren cruisebten vi skulle reise med. Vi trodde ikke det vi hrte. Skulle vi ha enda mer UFLAKS. Vi kjrte rundt og rundt, og ble mer og mer stresset. Bten var ikke se noe sted. Taxisjfren begynte bli stresset han ogs, det var han samme som hadde kjrt oss rundt dagen fr, og han synes nok synd p oss med all den uflaksen.

Vi tok frem billettene. Tro det eller ei, vi var en dag for tidlig ute. Vi hadde alltid trodd vi skulle reise den 18.03 fra Miami, men neida 19.03 sto det p billettene vre. Vi fikk latterkrampe alle sammen, og var litt frustrert og veldig lettet. Tenk om vi hadde kommet en dag for seint? Vi mtte ringe de andre og fortelle. Vi mtte ogs starte prosessen med finne hotell, som ikke var noe lettere idag. N var i 3 stykker mer, og trengte strre plass. Vi ente opp p et stort rom p Hilton, et rom og 7 personer. Endelig var vi samlet og dette har blitt tidenes feriehistorie. Familien Kristiansen p tur. Haha.

Alt endte godt og det ble tidenes ferie. Cruise i Karibian er virkelig noe alle br oppleve. Vi var p MSC Divina og det var en helt perfekt bt. Aldri sett noe s strkent og fint. Vi kjrte fra Miami. S hadde vi et dgn p bten. Deretter Jamaica, Cayman Island, et dgn p bten, Mexico ogs Bahamas fr Miami igjen. Her kan dere se fine bilder fra Miami, dgnet fr vi reiste p cruise. 



OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA


Er du utbrent?

5 tegn p utbrenthet


Utbrenthet er mer vanlig enn fr. Dette kommer av at vi generelt lever i et mer stressende samfunn, og presset p oss som mennesker kan fort bli hyere enn vi klarer. Her kommer noen tegn som du br vre obs p. 

1.    Irritabel
2.    Apati
3.    Likegyldighet
4.    Manglende arbeidsgnist. 
5.    Fysiske plager

Ufokusert
Disse fem faktorene er de vanligste som rammer de som er utbrente. Likegyldighet og mindre arbeidsgnist er ofte de faktoren man reagerer p frst.  Andre tegn kan vre at man fort fler seg ukonsentrert. Du klarer rett og slett ikke fokusere p det som skjer her og n. Det og vkne fr vekkeklokken og grue seg til de dagligdagse gjremlene er ogs et typisk tegn.  Nr dette skjer mer enn to uker i strekk, er det p tide sjekke dette opp. 

Mer flsom
Depresjon, vondt i skjelett og muskler, uro og angst er ogs vanlige tegn p utbrenthet. Veldig mange blir mer flsomme enn normalt, og grter oftere. Det er ogs veldig vanlig bli bekymret for fremtiden. Er du i faresonen? Da br du snakke med en du stoler p. Du br ogs ta en avgjrelse p om dette er noe som gr over av seg selv, eller om du trenger hjelp fra andre. 

En vei tilbake?
Det finnes en vei tilbake. Det viktigste er at man ikke blir gende med det alene. Snakk om det. Det er lett fle at verden er imot deg og man kan fort overtolke situasjoner som man aldri ville tolket slik fr/etter. Det gjelder f nervesystemet i sjakk, og f en innsikt. Mange er ikke tilstede i sitt eget liv, har for hyt tempo og utovervendt fokus. 

Lev sunnere
En sunn livsstil er vesentlig. Legg vekt p en god og fast dgnrytme. Nok svn er veldig viktig. Vr ute i dagslys hver dag. Gjr noe du synes er morsomt og vr sosial. 

Ta tak i situasjonen, og begynn i det sm
Utbrenthet kan man leve lenge med, dersom man vet at det kommer til g over og dersom du har en plan. Dersom du ikke opplever ha en plan, men alt blir "svart" kan dette vre skummelt. Da er det viktig med raske grep. Husk at uansett situasjonen og tilstanden av utbrentheten er det viktig bygge seg opp langsomt og systematisk. Begynn i det sm. 

Et hjelpemiddel for vektnedgang

Vann og vektnegang

En av de viktigste faktorene for g raskt ned i vekt er forst hvordan man kan bruke vann som et hjelpemiddel for vektnedgang. Vann er en ndvendighet for kroppen og for at du skal fungere skikkelig. Det er en viktig del av det g ned i vekt. Dette fordi riktig mengde vann, til riktig tid kan ke hvileforbrenningen. Vann jevnt fordelt utover dagen, kan ogs vre med p ?slukke? st suget eller trste og flelsesspising. Det viser seg det at trsteflelsen blir drligere og drligere med alderen. Drikk ett glass (2-2,5 dl) vann nr du str opp og fr du legger deg. Drikk ogs ett glass fr hvert mltid. Dette gjres for bedre fordyelse, og for fylle magen slik at du fler deg mer mett nr du starter innta mat. Det blir av mange eksperter p slanking hevdet at man m drikke minst 8 glass vann per dag.

Kutt ut brus og andre drikker som inneholder undvendige kalorier. Drikk vann nr du er "trst" eller har lyst p noe stt eller lignende. Dette vil gjre at kroppen ofte "glemmer" den flelsen du har av f i deg noe stt. Kroppen trenger IKKE brus og andre drikkevarer, men vann er livsndvendig. Husk det.


Vann er viktig for nyrenes funksjon
For at nyrene skal fungere trenger de vann. Dersom de ikke fr nok vann, gr noe av vannet til leveren. Leverens hovedfunksjon er omdanne fett til energi, som kroppen kan forbrenne. Hvis leveren "overtar" oppgaven til nyrene, kan den ikke omdanne s mye fett til energi og dette ker da fettdepotene.

Vann stimulrerer musklene
Vann hjelper ogs til stimulere musklene og til trekke seg sammen for redusere dehydrering. Derfor er det ekstra viktig med vann de dagene man trener. Dersom du drikker kaldt vann, bruker kroppen ekstra energi p varme opp vannet. Dette blir en "ekstra" gevinst for deg som vil ned i vekt.

Drikk minimum 1,5 liter per dag
Dette er minimum for at kroppen skal klare utfre alle funksjonene som trengs. For deg som har noen kilo ekstra trengs det litt mer vann. Drikker du mye kaffe, er det ogs ekstra viktig med mer vann, fordi dette er vanndrivende.


Huskeregler for vanninntak
Vann hjelper stimulere musklene
Vann demper appetitten
Vann er ndvendig for du som slanker deg ("renser kroppen")
Drikk minst 1,5 l om dagen, helst 2 l
kt vanninntak reduserer fett depotene
Kroppen klarer ikke fungere optimalt nr den ikke har nok vann
Man fr mer overskudd av riktig mengde vann
Drikk vann fr og etter trening
Drikk vann om morgenen/kvelden
Drikk vann fr hvert mltid.

Jeg sendte brev til Bent Hie

Brev til Bent Hie

I 2015 sendte jeg et brev til Bent Hie, dette for forklare og informere om min situasjon og utdanning, og om at det m brukes mer penger p jobber som er relevante for vi som velger studere folkehelse. 

(Bilde)

Til Helse- og omsorgsminister Bent Hie

Hei, jeg heter Marte Kristiansen og er nettopp nyutdannet med en mastergrad i "Folkehelsevitenskap, med vekt p livsstilsendring" p Hgskolen i Hedmark, Campus Elverum. Masteroppgaven min handlet om: "Overvekt, stress og mental trening". I den forbindelse er det en del informasjon jeg vil opplyse deg og ditt departement om. For det frste finnes det f eller ingen jobber innenfor dette fagfeltet. For det andre har ikke folkehelseutdanningen en egen formell tittel. Om man ringer eller snakker med helsepersonell angende potensielle jobber aner f eller ingen om denne kompetansen. De tror ofte fysioterapeuter, helsesstre eller lignende er kvalifiserte til slike stillinger.

Jeg har gjort et nettsk for finne ut hvor mange bachelor og master utdanninger som finnes innen ?folkehelse? i Norge. Det er i dag overaskende mange, jeg telte cirka 10 innen det offentlige, og flere private. Det vil si at de neste rene, vil det bli svrt mange flere med denne kompetansen. Jeg ser da faren for at dette kan fre til arbeidslshet for mange. Dette fordi det er f jobber i dag som finnes og som er relevante for oss. Arbeidet med folkehelse og helsefremmende arbeid henger etter. Her tror jeg det m mer bevilgninger til for skape mer aktuelle jobber. "Folkehelsearbeidet" har et langt stykke og g, og det er jo som mange vet billigere i lengden at man driver med helsefremmende arbeid.

Konklusjonen er at det m mer kunnskap ut om disse utdannelsene, bde privat og offentlig. Det m ogs mer bevilgninger til for opprette flere jobber. I dag er det mange av oss som har studert i fem r, med stor usikkerhet og ingen jobb. Det er ogs veldig mange som undervurderer oss med dette fagfeltet, dette er nok p grunn av for lite kunnskap generelt om "folkehelseutdannelsen". En formell tittel for alle oss som velger denne utdannelsesretningen, bde bachelor og masterniv ville kanskje ha hjulpet oss i et nyopprettet kompetanseomrde. Positivt er det at det finnes s mange utdanningsmuligheter innenfor "folkehelse", men hvor er da jobbene?

Med vennlig hilsen

Marte Kristiansen

En smooth start p dagen og uken

God mandag!
Mandager er og blir mandager. Trenger ikke si mer. Men gjr det beste ut av mandagen, en god start p uken, er ofte tegn p en generelt fin uke. Jeg har i det siste blitt veldig glad i lage meg smoothie til frokost. Dette fordi jeg odte str opp spass tidlig, og da er det ikke s mye mat som frister. Smoothie er derfor genialt. Jeg pleier aldri ha noen oppskrift foran meg nr jeg lager smoothie. Men jeg har kommet frem til en jeg synes er veldig god, mettende og forfriskende. Den kan drikkes som frokost, mellommltid eller kanskje som en liten dessert. 



Smoothesen

1/2 banan

en neve jordbr/bringebr

2 dl vaniljeyoghurt

1 dl havregryn

1 egg

Litt saft fra en lime

Melk til nsket konsisten (liker den ganske flytende selv)

Miks alt sammen i en blender og nyt! 



 

Lr deg og tolke stsuget

Lyst p noe stt?

Nr du fler du har lyst  p noe stt, kan dette ofte vre et tegn p at kroppen din mangler eller har behov for andre viktige nringsstoffer, som magnesium, sink eller krom.  Dette er nringsstoffer man finner i for eksempel spinat, kikerter, bnner, lk og tomat. Det er sjelden kroppen ?skriker? etter grnnsaker og bnner, men vi er flinke til gi kroppen energi i form av usunne stsaker eller lignende nr kroppen ber om det. 

Hjernen i ubalanse
Stress, indre uro, drlig eller lite svn er alle rsaker til at man ofte blir sugen p noe stt.  Disse rsakene frer til et kt behov av nringsstoffene krom og magnesium, som blir skilt ut i strre grad enn normalt. Dette frer til en ubalanse i hjernens signalstoffer som igjen kan fre til kt stsug. 

"Derfor anbefales det et variert og balansert kosthold i form av mindre sukker, langsomme karbohydrater, nok proteiner og sunt fett til alle dgnets mltider."

Et riktig kosthold vil fre til hormonbalanse og mindre stsug. Det er ogs svrt viktig f tilstrekkelig med svn hver natt (fra 7-9 timer). Fysisk aktivitet er ogs en vesentlig faktor, bde for helsen og for meste eventuelt stress. Generelt kommer stsuget av bde fysiske og psykiske faktorer. 

Hvordan skal jeg spise?
Det er vel ingen fasit p dette, fordi vi er s forskjellige. Men hvordan du spiser kan virke inn p stsuget. Det handler ofte om hvordan man fordeler mltidene i lpet av en dag. Det handler ogs om hva slags proteiner, karbohydrater og fettsyrer du inntar. For ha et mest mulig stabilt blodsukker, er det ofte anbefalt at man spiser lite og ofte. Fremfor f og store mltider. Proteiner er ogs viktig spise i hvert mltid ettersom dette bde metter og hindrer blodsukkerstigning. 

"Stsuget handler ofte om svingning i blodsukkeret. Dette skyldes bde genetisk, men kan ogs skyldes feil eller uregelmessige mltider".

Lr deg tolke suget 

1. Lyst p sjokolade?
Alle har vel kjent suget etter sjokolade, og de fleste merker det vel ganske ofte. Dette kan vre et tegn p at du trenger magnesium.  I sjokolade er det magnesium, som ogs finnes i grnnsaker og belgfrukter.  Sjokoladesuget skyldes ofte behovet for rask energi, noe som magnesium hjelper til bygge opp. Sjokoladen gir raske "energikick". Det tar lengre tid for grnnsaker. P sikt er det lurt spise mat som er rik p magnesium.

(Kilde bilde)
2. Lyst p chips eller noe fett?
Det sies at nr du har lyst p noe fett, i form av chips eller lignende er du ofte veldig sulten, men du kan ogs vre psykisk utmattet. Fettet kan virke beroligende og det gir energi. Lsningen nr du fler deg slapp og har lite energi er ta seg en tur ut og nyte den friske luften, drikke vann, spise litt frukt eller kanskje ta en kopp med kaffe. 

(Kilde bilde)

3. Du vil ha sukker?
Nr du fler du har lyst p sukker eller sukkerholdige drikke- eller matvarer er dette ofte et tegn p at du trenger sink eller krom. Lk og tomat kan vre med blokkere sukkersuget. Sink og krom, finnes ogs som kosttilskudd som man kan ta dersom stsuget eller sukkersuget blir for stort. 

Konklusjonen blir alts, nr du har lyst p noe stt eller salt er dette ofte et tegn p at kroppen trenger energi i form av riktig kosthold, svn, stabil fysisk og psykisk helse og fysisk aktivitet.  Det er mye som pvirker kroppen vr, og det er veldig spennende lre seg lese egne behov. Gjr det beste for deg selv og kroppen din. Det er ofte du som kjenner den best. 

(Kilde bilde)