mars 2016

Tidenes ferie, men for en forferdelig start

I påskeferien har jeg vært på tur med familien min. Men starten av ferien vår ble ødelagt før vi viste ordet av det. 

Vi møtte hele familien (dessverre uten lillebror) på Gardermoen, for turen vi har gledet oss til i ett år. Klokka var 5 den 17.03. Vi stilte oss i køen for innsjekk og var innmari spente og glade for at dagen endelig var her. Damen i skranken løp frem og tilbake og vi skjønte at noe ikke var som det skulle. Dessverre møtte vi på en skikkelig uproff arbeider og alt ble bare kaos. Hun fortalte at babyen vi hadde med oss (tantebarnet mitt) ikke hadde e-ticket. Dette betydde at han ikke hadde et boardingkort som de kunne skrive ut. Vi skjønte ingenting og ba og prøvde å få dem til å finne en løsning. Uproff som hun var, fant hun ingen løsning. Hun ba oss ringe reiseselskapet (som så klart ikke er åpent klokka 05 på morningen). Hun var usympatisk og lite hjelpsom. Det endte med at broren min, dama og sønnen deres måtte stå igjen på Gardermoen. Mens vi andre 4 måtte løpe for å rekke flyet vårt. Det ble en trist avskjed med de på flyplassen, men broren min er såpass reisevant at han lovet han skulle fikse dette. Heldig som de var traff de noen veldig hyggelig mennesker i SAS skranken, som satt hele teamet i spill for å ordne en reserve reise for de tre som måtte stå igjen. Uten dem hadde ferien sikkert blitt ødelagt for alle. Takk for proffe og hjelpsomme mennesker i SAS.

Vi rakk flyet vårt og alle flyturene gikk bra. Vi fløy fra Oslo- Brussel, Brussel- New York også New-York - Miami. Vi landet endelig i Miami, og vi hadde kontakt med brodern når vi hadde mulighet. De hadde fått snakket med en annen dame på flyplassen, som satt i sving hele prosessen og som virkelig ville hjelpe oss. Vi ble så glade for nyheten. Selv om vi ikke viste om det ordnet seg helt enda. 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Vi tok taxi til hotellet vi hadde bestilt. Da vi kom til hotellet, viste det seg at vi skulle ha uflaks IGJEN. Hotellet fantes ikke, vi hadde blitt svindlet. Hotellet var under bygging og vakten utenfor fortalte at det var lenge til det åpnet. Vi var slitne og leie, og trodde ikke det vi hørte. Heldigvis for oss så hadde vi tidenes taxisjåfør, som satt i sving og kjørte oss rundt i Miami for å finne noe annet. Problemet var at det var en stor festival i Miami den helgen vi ankom, dette gjorde det veldig vanskelig  å finne et sted å bo. 

Etter en god stund fant vi endelig noe. Vi ente opp på BestWestern hotell, det eneste de hadde ledig var et handicap rom. Vi tok det de hadde. Det var virkelig et fint rom, med to store senger. Vi fikk oss litt mat, før vi endelig kunne sove og slappe av. Brodern og de var kommet seg av gårde og bodde i New York en natt før de fløy videre til Miami. Snart møttes vi igjen og kunne starte ferien sammen. Første dag i Miami startet, og snart var vi alle samlet. For en god følelse. Før de andre tre kom til Miami, var vi andre rundt å så på byen. 




Etter vi hadde kikket rundt i Miami i noen timer tok vi taxi ned til Cruise kaia, der vi skulle møte de andre tre. Da vi kom til kaia der alle båtene lå, fant ikke taxisjåføren cruisebåten vi skulle reise med. Vi trodde ikke det vi hørte. Skulle vi ha enda mer UFLAKS. Vi kjørte rundt og rundt, og ble mer og mer stresset. Båten var ikke å se noe sted. Taxisjåføren begynte å bli stresset han også, det var han samme som hadde kjørt oss rundt dagen før, og han synes nok synd på oss med all den uflaksen.

Vi tok frem billettene. Tro det eller ei, vi var en dag for tidlig ute. Vi hadde alltid trodd vi skulle reise den 18.03 fra Miami, men neida 19.03 sto det på billettene våre. Vi fikk latterkrampe alle sammen, og var litt frustrert og veldig lettet. Tenk om vi hadde kommet en dag for seint? Vi måtte ringe de andre og fortelle. Vi måtte også starte prosessen med å finne hotell, som ikke var noe lettere idag. Nå var i 3 stykker mer, og trengte større plass. Vi ente opp på et stort rom på Hilton, et rom og 7 personer. Endelig var vi samlet og dette har blitt tidenes feriehistorie. Familien Kristiansen på tur. Haha.

Alt endte godt og det ble tidenes ferie. Cruise i Karibian er virkelig noe alle bør oppleve. Vi var på MSC Divina og det var en helt perfekt båt. Aldri sett noe så strøkent og fint. Vi kjørte fra Miami. SÅ hadde vi et døgn på båten. Deretter Jamaica, Cayman Island, et døgn på båten, Mexico også Bahamas før Miami igjen. Her kan dere se fine bilder fra Miami, døgnet før vi reiste på cruise. 



OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA


Er du utbrent?

5 tegn på utbrenthet


Utbrenthet er mer vanlig enn før. Dette kommer av at vi generelt lever i et mer stressende samfunn, og presset på oss som mennesker kan fort bli høyere enn vi klarer. Her kommer noen tegn som du bør være obs på. 

1.    Irritabel
2.    Apati
3.    Likegyldighet
4.    Manglende arbeidsgnist. 
5.    Fysiske plager

Ufokusert
Disse fem faktorene er de vanligste som rammer de som er utbrente. Likegyldighet og mindre arbeidsgnist er ofte de faktoren man reagerer på først.  Andre tegn kan være at man fort føler seg ukonsentrert. Du klarer rett og slett ikke fokusere på det som skjer her og nå. Det og våkne før vekkeklokken og grue seg til de dagligdagse gjøremålene er også et typisk tegn.  Når dette skjer mer enn to uker i strekk, er det på tide å sjekke dette opp. 

Mer følsom
Depresjon, vondt i skjelett og muskler, uro og angst er også vanlige tegn på utbrenthet. Veldig mange blir mer følsomme enn normalt, og gråter oftere. Det er også veldig vanlig å bli bekymret for fremtiden. Er du i faresonen? Da bør du snakke med en du stoler på. Du bør også ta en avgjørelse på om dette er noe som går over av seg selv, eller om du trenger hjelp fra andre. 

En vei tilbake?
Det finnes en vei tilbake. Det viktigste er at man ikke blir gående med det alene. Snakk om det. Det er lett å føle at verden er imot deg og man kan fort overtolke situasjoner som man aldri ville tolket slik før/etter. Det gjelder å få nervesystemet i sjakk, og få en innsikt. Mange er ikke tilstede i sitt eget liv, har for høyt tempo og utovervendt fokus. 

Lev sunnere
En sunn livsstil er vesentlig. Legg vekt på en god og fast døgnrytme. Nok søvn er veldig viktig. Vær ute i dagslys hver dag. Gjør noe du synes er morsomt og vær sosial. 

Ta tak i situasjonen, og begynn i det små
Utbrenthet kan man leve lenge med, dersom man vet at det kommer til å gå over og dersom du har en plan. Dersom du ikke opplever å ha en plan, men alt blir "svart" kan dette være skummelt. Da er det viktig med raske grep. Husk at uansett situasjonen og tilstanden av utbrentheten er det viktig å bygge seg opp langsomt og systematisk. Begynn i det små. 

Et hjelpemiddel for vektnedgang

Vann og vektnegang

En av de viktigste faktorene for å gå raskt ned i vekt er å forstå hvordan man kan bruke vann som et hjelpemiddel for vektnedgang. Vann er en nødvendighet for kroppen og for at du skal fungere skikkelig. Det er en viktig del av det å gå ned i vekt. Dette fordi riktig mengde vann, til riktig tid kan øke hvileforbrenningen. Vann jevnt fordelt utover dagen, kan også være med på å ?slukke? søt suget eller trøste og følelsesspising. Det viser seg det at tørstefølelsen blir dårligere og dårligere med alderen. Drikk ett glass (2-2,5 dl) vann når du står opp og før du legger deg. Drikk også ett glass før hvert måltid. Dette gjøres for bedre fordøyelse, og for å fylle magen slik at du føler deg mer mett når du starter å innta mat. Det blir av mange eksperter på slanking hevdet at man må drikke minst 8 glass vann per dag.

Kutt ut brus og andre drikker som inneholder unødvendige kalorier. Drikk vann når du er "tørst" eller har lyst på noe søtt eller lignende. Dette vil gjøre at kroppen ofte "glemmer" den følelsen du har av å få i deg noe søtt. Kroppen trenger IKKE brus og andre drikkevarer, men vann er livsnødvendig. Husk det.


Vann er viktig for nyrenes funksjon
For at nyrene skal fungere trenger de vann. Dersom de ikke får nok vann, går noe av vannet til leveren. Leverens hovedfunksjon er å omdanne fett til energi, som kroppen kan forbrenne. Hvis leveren "overtar" oppgaven til nyrene, kan den ikke omdanne så mye fett til energi og dette øker da fettdepotene.

Vann stimulrerer musklene
Vann hjelper også til å stimulere musklene og til å trekke seg sammen for å redusere dehydrering. Derfor er det ekstra viktig med vann de dagene man trener. Dersom du drikker kaldt vann, bruker kroppen ekstra energi på å varme opp vannet. Dette blir en "ekstra" gevinst for deg som vil ned i vekt.

Drikk minimum 1,5 liter per dag
Dette er minimum for at kroppen skal klare å utføre alle funksjonene som trengs. For deg som har noen kilo ekstra trengs det litt mer vann. Drikker du mye kaffe, er det også ekstra viktig med mer vann, fordi dette er vanndrivende.


Huskeregler for vanninntak
Vann hjelper å stimulere musklene
Vann demper appetitten
Vann er nødvendig for du som slanker deg ("renser kroppen")
Drikk minst 1,5 l om dagen, helst 2 l
Økt vanninntak reduserer fett depotene
Kroppen klarer ikke fungere optimalt når den ikke har nok vann
Man får mer overskudd av riktig mengde vann
Drikk vann før og etter trening
Drikk vann om morgenen/kvelden
Drikk vann før hvert måltid.

Jeg sendte brev til Bent Høie

Brev til Bent Høie

I 2015 sendte jeg et brev til Bent Høie, dette for å forklare og informere om min situasjon og utdanning, og om at det må brukes mer penger på jobber som er relevante for vi som velger å studere folkehelse. 

(Bilde)

Til Helse- og omsorgsminister Bent Høie

Hei, jeg heter Marte Kristiansen og er nettopp nyutdannet med en mastergrad i "Folkehelsevitenskap, med vekt på livsstilsendring" på Høgskolen i Hedmark, Campus Elverum. Masteroppgaven min handlet om: "Overvekt, stress og mental trening". I den forbindelse er det en del informasjon jeg vil opplyse deg og ditt departement om. For det første finnes det få eller ingen jobber innenfor dette fagfeltet. For det andre har ikke folkehelseutdanningen en egen formell tittel. Om man ringer eller snakker med helsepersonell angående potensielle jobber aner få eller ingen om denne kompetansen. De tror ofte fysioterapeuter, helsesøstre eller lignende er kvalifiserte til slike stillinger.

Jeg har gjort et nettsøk for å finne ut hvor mange bachelor og master utdanninger som finnes innen ?folkehelse? i Norge. Det er i dag overaskende mange, jeg telte cirka 10 innen det offentlige, og flere private. Det vil si at de neste årene, vil det bli svært mange flere med denne kompetansen. Jeg ser da faren for at dette kan føre til arbeidsløshet for mange. Dette fordi det er få jobber i dag som finnes og som er relevante for oss. Arbeidet med folkehelse og helsefremmende arbeid henger etter. Her tror jeg det må mer bevilgninger til for å skape mer aktuelle jobber. "Folkehelsearbeidet" har et langt stykke og gå, og det er jo som mange vet billigere i lengden at man driver med helsefremmende arbeid.

Konklusjonen er at det må mer kunnskap ut om disse utdannelsene, både privat og offentlig. Det må også mer bevilgninger til for å opprette flere jobber. I dag er det mange av oss som har studert i fem år, med stor usikkerhet og ingen jobb. Det er også veldig mange som undervurderer oss med dette fagfeltet, dette er nok på grunn av for lite kunnskap generelt om "folkehelseutdannelsen". En formell tittel for alle oss som velger denne utdannelsesretningen, både bachelor og masternivå ville kanskje ha hjulpet oss i et nyopprettet kompetanseområde. Positivt er det at det finnes så mange utdanningsmuligheter innenfor "folkehelse", men hvor er da jobbene?

Med vennlig hilsen

Marte Kristiansen

En smooth start på dagen og uken

God mandag!
Mandager er og blir mandager. Trenger ikke si mer. Men gjør det beste ut av mandagen, en god start på uken, er ofte tegn på en generelt fin uke. Jeg har i det siste blitt veldig glad i å lage meg smoothie til frokost. Dette fordi jeg odte står opp såpass tidlig, og da er det ikke så mye mat som frister. Smoothie er derfor genialt. Jeg pleier aldri å ha noen oppskrift foran meg når jeg lager smoothie. Men jeg har kommet frem til en jeg synes er veldig god, mettende og forfriskende. Den kan drikkes som frokost, mellommåltid eller kanskje som en liten dessert. 



Smoothesen

1/2 banan

en neve jordbær/bringebær

2 dl vaniljeyoghurt

1 dl havregryn

1 egg

Litt saft fra en lime

Melk til ønsket konsisten (liker den ganske flytende selv)

Miks alt sammen i en blender og nyt! 



 

Lær deg og tolke søtsuget 

Lyst på noe søtt?

Når du føler du har lyst  på noe søtt, kan dette ofte være et tegn på at kroppen din mangler eller har behov for andre viktige næringsstoffer, som magnesium, sink eller krom.  Dette er næringsstoffer man finner i for eksempel spinat, kikerter, bønner, løk og tomat. Det er sjelden kroppen ?skriker? etter grønnsaker og bønner, men vi er flinke til å gi kroppen energi i form av usunne søtsaker eller lignende når kroppen ber om det. 

Hjernen i ubalanse
Stress, indre uro, dårlig eller lite søvn er alle årsaker til at man ofte blir sugen på noe søtt.  Disse årsakene fører til et økt behov av næringsstoffene krom og magnesium, som blir skilt ut i større grad enn normalt. Dette fører til en ubalanse i hjernens signalstoffer som igjen kan føre til økt søtsug. 

"Derfor anbefales det et variert og balansert kosthold i form av mindre sukker, langsomme karbohydrater, nok proteiner og sunt fett til alle døgnets måltider."

Et riktig kosthold vil føre til hormonbalanse og mindre søtsug. Det er også svært viktig å få tilstrekkelig med søvn hver natt (fra 7-9 timer). Fysisk aktivitet er også en vesentlig faktor, både for helsen og for å meste eventuelt stress. Generelt kommer søtsuget av både fysiske og psykiske faktorer. 

Hvordan skal jeg spise?
Det er vel ingen fasit på dette, fordi vi er så forskjellige. Men hvordan du spiser kan virke inn på søtsuget. Det handler ofte om hvordan man fordeler måltidene i løpet av en dag. Det handler også om hva slags proteiner, karbohydrater og fettsyrer du inntar. For å ha et mest mulig stabilt blodsukker, er det ofte anbefalt at man spiser lite og ofte. Fremfor få og store måltider. Proteiner er også viktig å spise i hvert måltid ettersom dette både metter og hindrer blodsukkerstigning. 

"Søtsuget handler ofte om svingning i blodsukkeret. Dette skyldes både genetisk, men kan også skyldes feil eller uregelmessige måltider".

Lær deg å tolke suget 

1. Lyst på sjokolade?
Alle har vel kjent suget etter sjokolade, og de fleste merker det vel ganske ofte. Dette kan være et tegn på at du trenger magnesium.  I sjokolade er det magnesium, som også finnes i grønnsaker og belgfrukter.  Sjokoladesuget skyldes ofte behovet for rask energi, noe som magnesium hjelper til å bygge opp. Sjokoladen gir raske "energikick". Det tar lengre tid for grønnsaker. På sikt er det lurt å spise mat som er rik på magnesium.

(Kilde bilde)
2. Lyst på chips eller noe fett?
Det sies at når du har lyst på noe fett, i form av chips eller lignende er du ofte veldig sulten, men du kan også være psykisk utmattet. Fettet kan virke beroligende og det gir energi. Løsningen når du føler deg slapp og har lite energi er å ta seg en tur ut og nyte den friske luften, drikke vann, spise litt frukt eller kanskje ta en kopp med kaffe. 

(Kilde bilde)

3. Du vil ha sukker?
Når du føler du har lyst på sukker eller sukkerholdige drikke- eller matvarer er dette ofte et tegn på at du trenger sink eller krom. Løk og tomat kan være med å blokkere sukkersuget. Sink og krom, finnes også som kosttilskudd som man kan ta dersom søtsuget eller sukkersuget blir for stort. 

Konklusjonen blir altså, når du har lyst på noe søtt eller salt er dette ofte et tegn på at kroppen trenger energi i form av riktig kosthold, søvn, stabil fysisk og psykisk helse og fysisk aktivitet.  Det er mye som påvirker kroppen vår, og det er veldig spennende å lære seg å lese egne behov. Gjør det beste for deg selv og kroppen din. Det er ofte du som kjenner den best. 

(Kilde bilde)
 

hits