hits

september 2017

Hvorfor fr jeg ikke fremgang?

Jo hardere, jo bedre?

Jo hardere, jo oftere, jo bedre tenker mange nr det gjelder trening. Er det snn det fungerer? Hva er det som gjr at vi fr fremgang nr vi trener? Det kan fort bli diskusjoner nr temaet trening blir tatt opp, uansett setting. De fleste mener de vet best selv. Hr p folk som kan det, og lytt til egen kropp!

Frst og fremst, hva er mlet ved din trening? Du blir s klart god i det du ver p. Det samme gjelder ved trening. Enten du satser p trene styrke, utholdenhet, hurtighet eller kanskje spenst. Men det som er viktig nr det kommer til fremgang i trening, er variasjon. Uten variasjon vil treningen ofte stagnere. Tre sentrale begreper som er vesentlige nr det gjelder trening, uansett er belastning, tilpasning og progresjon.
Nr det gjelder styrketrening, er ofte fremgangen synlig i form av kt muskelmasse. Muskelen og/eller muskelgruppens tverrsnitt har kt. I tillegg vil det skje en forandring i musklenes celler (som m sees i mikroskop). Forandringen i muskelen skyldes at du m overvinne motstand som skaper et ?mekanisk drag? i muskelen(e). Nr denne motstanden blir s stor at cellene "brytes ned", vil reaksjonen bli at cellene "bygges opp" igjen til en bedre tilstand enn fr treningen. Dette kalles at musklene tilpasser motstanden treningen har gitt den, og bygger seg sterkere til neste gang. Men viktig vite er at denne tilpasningen krever at du har variasjon, nok svn og hvile og nok tilfrsel av mat og drikke. Dette kalles restitusjon.

Samme prinsippene gjelder ved utholdenhetstrening. Forskjellen her er at hjerte og kretslpet belastes, vet riktig tilpasning og trening vil dette fre til at hjertet blir strre og blodrenettet rundt muskelcellene blir tettere, dette frer til at mer blod med oksygen kan fraktes til musklene nr det arbeides.

Mange tror at man er flinkest om man trener hardt og/eller mest mulig. Dette stemmer alts IKKE. Dette vil ofte gjre alt vondt verre for kropp og sinn. Da greier nemlig ikke cellene i kroppen tilpasse seg belastningen. Dette frer til at resultatene blir drligere og du fler deg trtt og sliten.


Trener du for lite eller uten variasjon og progresjon, vil heller ikke kroppens celler stimuleres og vil heller ikke forandres. Det er derfor viktig med belastning, tilpasning og progresjon ut ifra det nivet DU er p. Det gjelder finne en balanse. Ved planlegge treningen ut ifra hvor hardt, hvor ofte og variasjon er det lettere ha kontroll.

Synes du dette er vanskelig alene? Ta kontakt s hjelper jeg deg.

- MK -

Er du s tff og sterk som du viser til alle andre?

"Oj, du er veldig tynn"

Har du noen gang tenkt over hva du sier til folk? Kjente eller ukjente ? Det kan vre lurt tenke seg en ekstra gang om fr man sier ting. Som jeg personlig har hrt mange ganger opp igjennom : "h du er s tynn du". Det er kanskje godt ment fra noen. Men for meg er det srt. Jeg vet jeg er tynn, og kanskje burde veid mer fordi jeg er spass hy. Men snn er det. Vi er forskjellig. Er det noe hyggeligere fortelle noen de er for tynne enn for tykke? Nei, for vi er forskjellig og det kan vre grunner du ikke vet om som gjr at ting er som det er. S kropp og utseende skal man alltid vre forsiktig med kommentere, uansett. Det er ofte srt. 


Dette fordi du vet egentlig aldri hva som foregr inn i hodet p personen du snakker til. Kanskje du treffer et punkt som ikke er s enkelt? Det er ikke sikkert det du sa var vondt ment fra deg.

Det er mange man kjenner o​g ikke kjenner, som kanskje virker sterke og tffe psykisk nr du er sammen med dem, ser dem eller leser om dem. Men hvordan er de alene? Det vet man aldri.

Psykiske lidelser er blitt mer og mer vanlig i dagens samfunn. Hvorfor er dette blitt s vanlig? Jeg tror personlig det har mye med samfunnet gjre. Presset som ubevist henger over oss p alle arenaer. Media som skaper press p hva vi burde oppn p trening, i det sosiale, p jobb, p skole ogs videre. Det er ogs flere og fler unge som sliter med akkurat dette. Det er ganske skremmende spr du meg. Og veldig trist. 

Poenget mitt er at man br bli flinkere til dele tanker og flelser med andre man er glad i. Ikke br p dem alene, da blir de ofte altfor tunge. Dette gjr det ofte verre, og man kan fort havne i en ond sirkel. Psykiske lidelser noe de fleste rammes av en eller flere ganger i lpet av livet. Det er ikke fordi det er noe galt med deg, det er bare snt som kan skje. Kanskje du har opplevd for mange nedturer, noe traumatisk eller kanskje det bare har vrt for mye. Ikke tro at alle andre er s sterke, har det s bra og at alt er s fint. Vi har som regel alle noe jobbe med nr det kommer til psyken. Store eller sm problemer. De takles forskjellig. 


Det er likevel viktig  tenke over hva du sier til andre. Det kommentere kropp og utseende kan vre srt, det kommentere jobbsituasjon eller utdannelse, konomi, det kommentere forhold og generelt private ting kan vre srt og kan vekke flelser. Vr hyggelig mot andre og sifra om noen er urettferdige med deg. 

Vi har alle vanskelige perioder. Ikke tro p alle "glansbildene" du ser p sosiale medier, vr realistisk. Snakk med en venn eller en proff om dine plager. Har du det ikke godt psykisk med deg selv, kan det vre vanskelig vre sosiale. Selv med de du er mest glad i. Hodet m vre p plass. Det m ha det fint. Det er lettere ha det bra med andre nr du har det bra med deg selv. Heia penhet og folkehelsa. Vi m st sammen og bygge hverandre sterkere. Ingen klarer seg alene. Jeg har mine plager og problemer, du dine. Og snn er det. Ikke skam deg over det. Det gjr deg sterkere og tffere i lengden. 

- MK - 

Lpsvettregler?

Dette er kanskje noe tenke p nr du er ute lper?

Det er mye tenke p nr man skal ut ta seg en lpetur ute p denne tiden av ret. Det er mrkt, kaldt og kanskje litt glatt etterhvert. Jeg sjekker alltid hvordan vr og fre det er fr jeg lper, det er kanskje ikke mrkt nr jeg lper ut, men det kan vre mrkt nr jeg er p vei hjem. Det bli sett er veldig viktig, kle seg med lyse klr og refleks burde alle ha, slik at man blir sett. 

Lpsvettregler

  1. Ha alltid med refleks, det er kanskje ikke mrkt nr du lper ut, men det kan vre mrkt p vei hjem.
    Dette er noe av det jeg ofte tenker p nr jeg ska ut lpe. Refleks er s viktig n som det er mrkt, ofte ser jeg mange som er ute gr og lper uten refleks. De er veldig vansklige se nr man kjre. Derfor er det er smart ha p seg en refleks jakke/ vest p denne rstiden.

     
  2. Brodder/piggsko, n som vintern er her blir det for glatt (heldigvis en liten stund til)
    N har det glatt over alt, derfor lper jeg enten med piggsko eller brodder, da fler jeg meg veldig mye tryggere kan lpe mer avslappet, jeg trenger ikke tenke p hvor jeg lper med solide brodder, da er jeg trygg uansett.

     
  3. Riktig klr. Pass alltid p ha nok klr p deg, det er kaldt og desto viktigere dekke til kroppen
    N som det er kaldt ute er det veldig viktig kle seg ordentlig. Ha ull innerst og fler lag utp, avslutt gjerne med en vindtett lpejakke, veldig viktig er dekke til akilisen altfor mange har for lite p anklene. 

     
  4. Ta hensyn til andre, om du lper med en gruppe og mter noen andre, ta hensyn slipp dem forbi
    Noe jeg ofte irriterer meg over er at vi ikke tar hensyn til hverandre, om en stor treningsgruppe kommer lpene, skal de holde like mye til siden en mtene gruppe, det er ikke strst frst. Ta hensyn og hold til siden selv nr vi mter noen som gr.

     
  5. Ikke start lpeturen for hardt, da blir turen ofte lang og tung.
    Start lpeturen rolig, starter du turer for fort blir det fort tungt og kjedelig, mye bedre starte rolig og holde gjevt tempo hele turen.

     
  6. Si hei med et smil til de du mter p! Da blir det mye hyggeliger tur, for alle.  
    Ofte nr jeg er ute trene sier jeg hei til de jeg mter. stort sett for jeg er rart ansiktsutrykk tilbake eller et lite nikk. Det koster s lite si hei og smile. det gir mer energi til de du mte.

God tur!!

- MK -

Jo hardere, jo mer, jo bedre?

Trener du bare hardt?

Som PT og lpetrener har jeg jobbet og jobber jeg med mange forskjellige type mennesker. I alle aldere, begge kjnn og forskjellig form. En ting som gr igjen er at alle tror at de bare skal trene hardt. At det er da de blir gode og at de gjerne skal trene mer enn de egentlig orker eller har mulighet til. Hvorfor er det slik? Hvorfor gr man rundt tror at jo hardere, jo mer, jo bedre? Er det fordi samfunnet vi lever i setter press p oss? Er det fordi det er "in" vre sporty? Eller er det fordi media skriver ting de kanskje ikke helt har peiling p? Ikke vet jeg. Men jeg vet at de fleste gr rundt tror det og at de ikke selv forstr hvorfor de ikke kommer i bedre form?

Det er menneskelig tenke at jo hardere, jo mer, jo bedre? Men funker dette i virkeligheten? Det vil nok funke p kort sikt, men du vil fort treffe p nedturer etter nedturer. Vi mennesker er ikke maskiner. Og vi tler ikke bare kjres hardt p trening. Snn er det. Vi m lre oss lytte til kroppen. Ikke bare overse kroppens signaler, det er ofte en grunn til at den sier i fra.

Jeg og de andre i Team Kristiansen har mange lpekunder innom. Vi kan trre pst at 90% av alle disse fr en aha opplevelse nr de hrer vres treningsfilosofi. Vi anbefaler aldri trene mer en 20% av total trening hardt, resten rolig. De fleste kundene har fr de kom til oss, gjort motsatt og derfor ikke sett fremgang i sin trening. Etter mellom 6-8 uker med vr filosofi fr de en stor fremgang og dette er s klart motiverende for alle parter. Men de fleste tror ikke p oss fr det har gtt en stund og de ser fremgang. Hvorfor har det blitt snn? Hvorfor har ikke fler treningsinteligens?

Poenget med trening er jo for de fleste bli bedre. Derfor er det s synd at s f som driver utholdenhetstrening ikke forstr viktigheten av gjre det riktigst mulig. Husk at du ikke bare kan trene hardt. Du vil tilslutt bli overtrent, f skader og det kommer til g utover motivasjonen din. Du m variere.

Trenger du hjelp til lpingen din? Vi i Team Kristiansen er spesialister p utholdenhetstrening og spesielt lping.

- MK - 

Er jeg en drlig mamma?

Er jeg?

Dette er vel en helt vanlig tanke nr man har blitt mamma. Gjr jeg ting bra nok? Trives barnet mitt? Hvorfor er ikke barnet mitt som ditt? 

Det er mye "rare" tanker man fr, morsinnstinktet er jammen meg sterkt nr du frst har ftt barn. Man skjnner ikke det selv fr man sitter der med et liv i armene. Dette livet skal du ta vare p i mange r fremover, du skal ta valg for det og du skal hjelpe det p riktig vei i verden. For en himla stor jobb det egentlig er, men i tillegg verdens fineste. 

Er jeg en drlig mamma streifer nok de fleste opp i gjennom rene som mor. Grunnen kan vre individuell. Jeg har tenkt litt p det. Helt fra Millian bare var noen uker gammel, passet mamma og pappa p han s jeg kunne trene. Det samme gjelder enda. Trening er min terapi og trening er min livsstil. Jeg har tenk tilbake p det. Men nei, herregud. Jeg er da ikke en drlig mor bare fordi jeg ikke sitter ser p Millian nr han sover eller er sammen med han 24/7 hver dag. Jeg er jo med han alle de andre timene. Jeg tror faktisk man er en god mor om man tar seg litt egentid av og til. Det er viktig for oss. Det er viktig for dem rundt oss, og det er viktig for barna. Har vi mammaer det bra, ja da har de det rundt oss bra. 

Som jeg har nevnt fr er det mange som skal legge seg opp i hvordan man gjr ting nr man fr barn. Det gjelder finne sin egen livsstil og trives med den. Ikke hre p alle andre, uansett hvor nrme de er deg. Det finnes rett og slett ikke no fasitsvar p noe av dette. Er ikke det fint? Du kan fle noe er riktig for deg gjre, mens andre kanskje aldri ville gjort det snn. Men hva s? Vi er er forskjellige, har forskjellige liv og har forskjellige barn. Alt gjres forskjellig og snn skal det vel vre. 
Vr stolt av dine valg. St for dine verdier og fr dem med deg videre til dine barn. Ikke g rundt sammenlign deg med andre mdre. Vi har felles at vi har barn, men det er kanskje det? Ikke stress, men ta deg tid til barna dine og kos deg. Hverdagens kal ikke bare vre stress. Koble av og nyt. S lenge du kan. 

Meningen med denne bloggen er fortelle alle mdre, og dere andre s klart. At man skal vre stolt av de valgene man velger ta. Uansett hva andre mener eller legger seg opp i. Man skal ikke g rundt tro man er et drlig menneske/mamma. Heia oss!

- MK - 

Hvor lenge kan man trene som gravid?

Nr m jeg gi meg?

Jeg fr ofte sprsml om hvor lenge man kan trene som gravid. Jeg tror dette er veldig individuelt, og kommer an p hva du har vrt vant med fr du ble gravid, og hvordan svangerskapet ditt har vrt og er. Det er ingenting som er feil eller riktig svar her. Man m kjenne p kroppen og gjre det som fles riktig i forhold til situasjonen man selv er i.


Selv har jeg kun litt over 3 uker igjen til termin. Jeg trener og er mindre aktiv enn jeg var fr svangerskapet, og mindre enn for noen mneder siden. Likevel fr jeg alltid en god flelse de dagene jeg fr meg en liten "treningskt". Det fles alltid bra, og det gjr fortsatt ikke noe mer vondt etter en treningskt. Det eneste er at jeg gjerne legger meg for sove etter jeg har trent, slik at kroppen fr den hvilen den trenger fremover. 


Det jeg tror er viktig tenke p uansett hvor langt man er p vei, er hvordan kroppen fles. Ingen andre enn deg selv kan fle og kjenne p om det fles riktig eller feil. Det er mange som jeg vet om som har trent helt frem til dagen fr termin eller fdsel og det trenger ikke vre en ulempe s lenge du er uthvilt og s lenge treningen gir deg energi.


Husk at nr du er gravid, s br ikke mlet med treningen vre bli i bedre form. Mlet br vre at du skal vedlikeholde og holde kroppen sunn og sterk gjennom svangerskapet. En sunn og sterk kropp kommer alltid godt med, spesielt i en slik viktig fase i livet. Tren og vr aktiv om det er riktig for deg, men husk ekstra hvile i tillegg. Ingenting er riktig eller feil. Lytt til kroppen og lykke til. Jeg trente helt til Millian kom og trivdes med det. Hva trives du med og hva passer din kropp?

- MK -

Vet du hvorfor du br trene med kjresten?

Tren sammen, bli sterkere sammen?

Trening er en slags terapi for mange, nr det frst blir en vane. Man kan p en mte bli avhengig av det. Selvflgelig p godt og vondt. Det gjelder s klart finne en balanse p det hele. trene sammen er dobbelt s moro! Regelmessig trening p agendaen br vi alle ha, ikke bare for fle oss bedre men ogs fordi det gir oss en solid helseeffekt.


Lr av hverandre
Men det sies at par som trener sammen, holder sammen. Dette tror jeg faktisk fungerer for mange. Dette gjelder vel med de fleste hobbyen og felles interesser. Samboeren min og jeg, har siden vi ble sammen for snart 10 r siden, hatt en felles interesse som str veldig sterkt hos oss. Nemlig det vre aktive og trene sammen. Dette er noe av det morsomste vi vet gjre sammen. Derfor merker vi stor forskjell de ukene, det absolutt ikke gr opp og vi ikke fr trent sammen. Vi har bygget hverandre sterkere og mer utholdende rett og slett. Jeg lrer av erfaringene Thor Kristian har tatt med seg fra sin tidligere idrettsbakgrunn p godt og vondt. Han har ogs lrt mye fra meg og min familie. Noe som har ftt han til konvertere fra vannsport til lping. Helt frivillig, tro det eller ei. Hehe. I tillegg har jeg lrt masse om dette under min utdannelse, og jeg har mange ganger brukt Thor Kristian som en "prvekanin" p mange av mine prosjekter i forhold til bde trening og kosthold. 

Styrker forholdet
For de fleste er trening og aktivitet sammen med p styrke forholdet. Alle vet at nr man har hatt en lang, slitsom dag, hvor tungt det kan vre komme seg ut og p trening eller bare p en tur? Dersom du avtaler tidlig p dagen at dette skal dere gjennomfre sammen, blir det mye lettere holde seg til avtalen. Dette gjr at det blir mer motiverende, det gjelder bare ikke havne i den fellen der man trekker hverandre nedover, dersom man har en drlig periode. Man m bygge hverandre sterke og bruke det positive i hverandre. 

Vr hverandres personlige trener
Det er mange fordeler ved trene sammen med andre, og gjerne sammen med en kjreste. Som treningspartner blir man ogs hverandres personlige trener, som pusher, hjelper og motiverer hverandre. Samtidig viser forskning at idrettsutvere yter bedre nr de har noen som ser p seg. Slik er det ogs nr man trener med en venn ? eller kjreste.
Et annet aspekt er at det i en hektisk hverdag ofte er vanskelig sette av tid til hverandre. Med en felles treningskt fr man bde trent og vrt sammen, og slr to fluer i en smekk. Dette er noe av den strste grunnen til at vi ofte velger trene sammen i en hektisk hverdag. Man angrer aldri p en fullfrt kt. 

M man ha felles ml?
Nei, det er sjeldent man er i helt samme form som den man trener med. Snn er det, men jeg mener at dette ikke har noen hensikt. Man kan f til mye bra sammen likevel. Det er selvflgelig veldig motiverende ha samme ml om det er mulig. Men man blir sterkere og mer utholdende sammen uansett ml. Et godt eksempel p dette er situasjonen til meg og samboeren min n. Han satser p lpe fortere p bde 10 kilometer konkurranse og halvmaraton, mens jeg er bare ute etter vre sprek og gravid. Dette stopper ikke oss i trene sammen. Vi finner alltid lsninger. Enten s lper vi frst en tur sammen, ogs lper Thor Kristian en tur etter vr felles tur. Ellers tar vi det inne, s jeg kan g p ellipse og han kan lpe ved siden av. Andre dager gr vi tur med hunden vr i skogen. Det gjelder bare tenke p at all aktivitet hjelper p veien mot mlet sitt. Uansett hvor du vil at det skal ende. 

5 grunner til at man br trene med kjresten
1. ker lykken og fr ofte forhold til holde lenger
2.  Gir bedre effekt p treningen til begge parter
3. ker sjansen for at man har strre interesse for hverandre (forelskelse)
4.  Hjelper p treningsmlene dine
5. ker deres flelsesmessige bnd


- MK -