Hvorfor løpe 4×4?

Er dette bedre enn andre intervaller?

Svaret er vel nei. Det er så mange jeg kjenner, ikke kjenner og så mye jeg leser om 4×4 intervaller. Selv så hører jeg på moren min, som har vært verdens beste løper. Hun mener og har erfart at 4×4 intervaller egentlig ikke er noe særlig bedre enn alle andre typer intervaller, tvert imot. Jeg velger å stole på henne, akkurat fordi hun har erfart det på kroppen og fordi hun vet hva hun snakker om når det kommer til løping. Hvorfor kan ikke folk høre på de som kan det?

Jeg mener ikke at man ikke kan løpe 4×4, men hvorfor bare gjøre det? Det finnes så uendelig mange typer intervaller du kan kjøre. Det gjelder bare å bruke fantasien. 4×4 er lissom blitt en greie, og mange tror at løper man det så er det bedre enn alt annet. Men er det egentlig det? Nei det er nok ikke det. Du kan få en like god økt,kanskje med en bedre følelse til og med om du varierer og løper annet en 4×4. 

Poenget mitt er altså at man må ikke gå rundt å tro at 4×4 er det aller beste man kan løpe når det kommer til intervaller. 4 minutter er lenge, og veldig mange kjører dette i motbakke i tillegg. Dette vil føre til at det blir ufattelig tungt og du vil garantert få melkesyre. La oss ta det med melkesyre først. Dersom du som er glad i å løpe. Ønsker å bli bedr epå langdistasneløping eller har et spesifikt mål når det kommer til distanser du skal løpe. Da skal du faktisk aldri ha melkesyre i muskulaturen din, melksyren ødelegger nemlig de muskelfibrene du er ute etter. Derfor er terskelpuls som jeg har skrevet mye om før ideelt, her ligger du riktig i forhold til at du produserer og kvitter deg med like mye melkesyre. Det er det ideele for å få bedre utholdenhet. 

Med andre ord, husk å variere. Kroppen vår trenger variasjon. Ikke bare løp de samme turene i samme fart, ikke løp de samme intervallene og ikke gå inn i et mønster. Det blir man ikke god av, uansett form og mål. Varier i intensitet, varighet, underlag og sko. 

Vi i Team Kristiansen anbefaler ikke 4×4, fordi dette er tungt og det har ingen spesiell eller bedre effekt enn andre intervaller. Husk at trening er et team det er mye forskjellige meninger og erfaringer rundt. Dette er våre anbefalinger. Ønsker du likevel kjøre det er det opp til deg, men varier med andre intervaller innimellom. Ønsker du løpehjelp? ta gjerne kontakt med en av oss i Team Kristiansen. 

– MK – 

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

Siste innlegg