Hvordan få tid til å trene i tidsklemma?

Rekker du aldri å trene?

Det er mange kunder, venner og bekjente som spør meg hvordan man skal rekke eller klare å trene i tidsklemma? Det er det så klart ingen fasitsvar på. Jeg tror likevel det handler om prioriteringer, bruk av tid og planlegging. Man kan stort sett få tid til det man orker og vil. Det handler også om hvordan liv man generelt også har og hvordan livsstil man lever i. 
Det viktigste tipset mitt er at du trener/være aktiv fordi du har lyst, fordi det gir deg energi og fordi det er en glede og fin ting for deg å gjøre. Det er jo blitt litt sånn i dagens samfunn at alt man gjør, skal man gjøre så veldig bra og perfekt. Men det er vel ikke så viktig? Så lenge du trives med måten du gjør det på? Ikke gjør ting vanskligere enn det er tenker jeg, da er sannsynligheten for at du klarer å klemme det litt inn her og der mye større. Hvis alt skal gjøres så perfekt, og du trener for å imponere andre. Da er det kanskje feil prioriteringer i livet ditt? Det er selvfølgelig en bonus å få likes på treningsbildene du tar, men på sikt så holder kanskje ikke denne ytre motivasjonsfaktoren? Det burde handle mer om hvordan følelse du får inni deg når du trener og er aktiv. Du angrer aldri etterpå, gjør du vel?

Trening skal gi energi. Det skal ikke tappe deg for energi. Derfor er det viktig å finne en treningsform eller metode som passer deg, dine mål og din livsstil. Ikke gjør en aktivitet bare fordi du har hørt den er bra eller bare fordi det er en trendy greie. Gjør det fordi du har lyst, fordi du mestrer det og fordi du får energi til å leve livet ellers. Trening/aktivitet skal gi overskudd til hverdagens gjøremål. Trening/aktivitet trenger heller ikke gjøres så innmari hardt. Trener du for mye hardt, vil du bare bryte kroppen for langt ned. Hvis du da i tillegg lever under tidsklemma, så vil du etterhvert bli dårligere. Hvorfor? Jo fordi kroppen trenger hvile for å bli bedre. Og da handler det om å lytte til hva din kropp tåler i forhold til målene dine og livsstilen din?
Vi lever i et stressende samfunn. Derfor tenker jeg det er viktig å ikke gjøre treningen til en stressende greie i hverdagen. Lag gjerne plass til det 2-3 ganger i uka (40-60 minutter). Da er mye gjort. Hvis du ikke får til å trene, så vær i det minste daglig fysisk aktiv. Har du derimot ikke lyst å trene, så ikke skyld på at du ikke har tid. 2-3 ganger i uka, har de fleste tid til uansett. Dette handler mer om lyst og ikke tid. Det handler kanskje om å gjøre det til en rutine, men som jeg nevnte tidligere. Det er viktig å trives med denne rutinene. Gi det en sjanse og bruk noen uker på å komme i gang. 

10 enkle tips til deg
1. Utnytt tiden du har til å gjøre diverse styrkeøvelser eller lignende. (Eventuelt kan du gå/løpe/sykle til jobb/skole?)
2. Du trenger ikke trene så lenge hver gang (alt hjelper)
3. Vær aktiv sammen med familie/kolleger/venner (gå en tur isteden for å møtes på kafe kanskje?)
4. Bruk nærmiljøet eventuelt stuegulvet til trening
5. Skaff barnevakt eller ta med barnet på treningen hvis det lar seg gjøre 
6. Ha en treningsbag klar, så har du det lett tilgjengelig
7. Ta alltid med treningsklær på reise (fin måte å utforske nye steder på)
8. Viktigst – ikke glem hverdagsmosjonen. Den utgjøre en stor forskjell. 
9. Gjør det enkelt og fordi det er gøy
10. Bruk naturen, den gir så mye energi og mentalhygiene. 

Trenger du hjelp til motivasjon, treningsprogram, å bli trent eller ønsker du hjelp. Ta kontakt med meg her. 

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

Siste innlegg