Grønnsakspasta eller fullkornspasta?

Er grønnsakspastaen et bedre alternativ?

Det kommer nye matvarer på markede hele tiden, og målet for mange matprodusenter er å lage sunnere alternativer enn det som allerede finnes. Grønnsakspasta er et nytt produkt på markedet. Men er denne pastaen et bedre alternativ?

Jeg personlig synes denne pastaen er bedre enn vanlig fullkornpasta, fersk eller ikke. Jeg synes den er mild og fin i smaken og har en mykere og friskere konsistens. Om den er sunnere eller ikke er ikke målet i at jeg selv velger dette produktet.


Undersøkelser viser
Det viser seg nemlig i undersøkelser/tester som er tatt, at denne grønnsakspastaen ikke er noe særlig sunnere enn vanlig fullkornspasta. Den inneholder litt mer fiber og proteiner, men forskjellene er små. Det inneholder også like mange kalorier som fullkornspasta. Grønnsakspastaen er perfekt og ha som tilbehør til diverse matretter, men det lønner seg og ha grønnsaker i tillegg for å være sikker på at du får i deg nok av dette. Grønnsakspastaen skal inneholde 40% grønnsaker, men det betyr ikke at du bør kutte ut ferske grønnsaker. 


Blir grønnsakene tatt opp i kroppen?
Riktig mengde av grønnsaker daglig viser seg å ha en gunstig helseeffekt. Dette gjelder stort sett grønnsaker i naturlig form. Det er lite viten som sier at grønnsakspastaen blir tatt opp på samme måte i kroppen som grønnsaker i seg selv. I tillegg inneholder pastaen mindre mengder enn det som er daglig anbefalt.  Det betyr altså at puren eller pulveret som er tilsatt pastaen ikke taes opp i kroppen på samme måte som grønnsaker i seg selv.


Jeg personlig varierer litt mellom grønnsakspasta og vanlig pasta. Men jeg har bevist alltid grønnsaker ved siden av til alle middager. Dette fordi det har den fine helseeffekten og fordi det inneholder så mye bra som vi mennesker trenger. Spis den pastaen du synes er best og ha grønnsaker ved siden av, uansett.

– MK –

Bedriftstrening. Noe for din bedrift?

Bedriftstilbud med Team Kristiansen


Undersøkelser viser at mennesker som er i god fysisk form, er mindre borte fra jobb, trives bedre og yter mer. Aktive ansatte er produktive ansatte. Trening med kollegaer skaper godt samhold på tvers av avdelinger, og ikke minst sunne og friske ansatte. Trening og fysisk aktivitet for de ansatte vil gi en bedre helsegevinst for bedriften over tid. Ønsker du og din bedrift og komme i gang kan vi i Team Kristiansen tilby et variert, spennende og helsefremmende tilbud i form at fysisk aktivitet, trening og generelle livsstilstips.


Vi er spesialister på aktiviteter som løping, BungyPump, Stand Up Padling, sykling, langrenn (klassisk), funksjonell styrketrening og kajakkpadling. I tillegg tilbyr vi også generell og funksjonell styrketrening tilpasset nivå. Her følger noen eksempler på tjenester vi tilbyr bedrifter. Listen er ikke fullstendig, da vi skreddersyr etter bedriftens ønske. Skulle det være noe dere ønsker som ikke står på listen er det bare å ta kontakt.

Våre tilbud til bedrifter: 

1. Organisert fellestrening/gruppetrening

2. Løpetrening med fokus på teknikk.

3. Styrke og kondis i samme økt (Bootcamp). 

4. Team-Building dag ( 4 timer). 

5. Foredrag (45 min). 

Ta kontakt om dette skulle være aktuelt for deg og din bedrift!

– MK & resten av Team Kristiansen – 

Veien mot halvmaraton

Det nærmer seg med stormskritt

Treningen mot Oslo halvmaraton går bra, jeg føler meg pigg og er motivert. Denne uken fikk jeg sjekket formene min, jeg deltok på Sognsvann rundt medsols. Dette er en løp som går vær onsdag, der starten går kl.18.00 og du velger selv hvor mange runder du skal løpe, en runde er 3,3 km. i dag hadde Ingrid bestemt at vi skulle løpe to runder. Det er en lett løype, men det blir ganske tung å løpe 6,6 km i maks fart. men etter å kommet i mål, sjekket jeg opp tider fra i fjor, og jeg har løpt 15 sekunder fortere i år enn i fjor, dette viser at jeg er på riktig vei mot målet.

 
Etter to runder rundt Sognsvann jogget vi rolig ned til idretts anlegge ved Olympiatoppen. der vi løpe noen i intervaller Team Ingrid Kristiansen er stort sett unge og lovene løperjenter som har Ingrid som trener, og jeg har vært så heldig at jeg har fått være med på trenings samlinger, og treninger.


Ellers har ukas økter vært rolige, torsdager har jeg en egen trenings gruppe kl.18 på Sognsvann sjekk ute! På lørdagen var jeg om Marte ute og syklet i 2 timer. det er fint å bruke sykkelen på langtur for og slippe for mye slag på beina. også er det godt å komme litt lenger vekk på sykkel enn om man løper. Vi hadde en kjempe fin tur i et fantastisk vær.


Neste uke blir en spennende uke jeg skal få et trenings opplegg fra Ingrid, jeg skal prøve og syklet litt til og fra jobb, skal har noen av løpegruppene til Ingrid. I tillegg skal jeg teste formen min på søndag da er det 10 km løp i Drammen. 

Ønsker alle en god trenings uke, det er 19 dager igjen til start på Oslo 1/2

-TK-
  

Ukas løpeøkt

Ukas løpeøkt

Søndagen er en fin dag og få unnagjort en intervalløkt. Eller kanskje du kickstarter uka med en super økt? Valget er ditt, intervaller er morsomt og enda bedre om man er flink til og variere. Derfor prøver jeg og komme med forskjellige økter slik at dere slipper og tenke på denne biten selv. Intervallene passer for alle, bare tilrettelegg det slik at du føler mestring. Det skal aldri være så tungt at du ikke klarer ett par til når du er ferdig. 

Intervaller

Slik gjør du:
Varm godt opp i 15 minutter

30 sek på/ 15 sek av
45 sek på/ 15 sek av
1 min på/ 30 sek av
Gjør dette slik at det totalt blir 10 minutter. 

Jogg 5 minutter og få ned pulsen

Gjør det samme igjen. Da har du totalt 20 minutter med intervaller. 

Jogg ned i 10-15 minutter.


Bildet er tatt av Eivind Bye i Runners World.

Dette er en tung økt fordi alle pausene er veldig korte, men veldig morsom. Lykke til og god søndag!

– MK – ​

Må jeg trene?

Trening eller fysisk aktivitet?

I dagens samfunn blir vi bombardert av media, reklamer eller lignende som forteller oss hvordan man skal få ?et bedre liv?.  Vi må trene, være slanke, spise riktig, komme i form på kortest mulig tid, få fast rumpe på få uker. Men hjelper egentlig alle disse oppslagene og reklamene? Det viser seg nemlig at dette ikke har virkning på folk flest.  Mange sliter likevel med skyldfølelse fordi de ikke lykkes med det de ønsker. Men må man egentlig trene for å få en bedre helse? Eller holder det å være fysisk aktiv? Det viser seg jo nemlig at 30 minutter fysisk aktivitet per dag, er med på å gi en god helseeffekt. Dette er så klart ikke noe man kommer i kjempeform av 30 minutter om dagen, men du får en stor helsegevinst i forhold til å bli liggende i sofaen og være inaktiv. Vi mennesker er skapt for å være i bevegelse.  Om du da heller velger mer aktivitet, vil helsegevinsten bli tilsvarende. Så lenge det ikke blir for mye av det ?gode?.  Trening er ofte et ord som for mange skaper mange ubehagelige og vonde minner. Disse minnene er ofte knyttet til negative tanker knyttet til manglende følelse av mestring.  Husk å finne en livsstil som passer deg, dine behov og en livsstil du trives med.  


Et råd er å bruke fysisk aktivitet mest mulig i hverdagen, dette øker helsegevinsten, i tillegg til at det gir overskudd. Sykle/gå til butikken, skolen, jobben, ta trappa istedenfor heisen og lignende. “Alle monner drar”. 

– MK –

Ukas favorittlunsj

Hva skal jeg ha til lunsj?

Lunsj er et viktig måltid, det er kanskje det måltidet flest av oss må lage eller planlegge i forveien på grunn av skole eller jobb. Jeg prøver og variere frokosten, lunsjen og middagen mest mulig slik at jeg aldri går lei av de forskjellige alternativene.

Jeg tenkte og starte med og legge ut min favorittlunsj en gang i uken, slik at andre kanskje kan få inspirasjon eller motivasjon til og variere. Denne ukas lunsj, er lett og ta med seg uansett om du jobber eller går på skole. 

Rugbrød m/ avocado og egg


Du trenger:
– 2 Rugbrødskiver eller knekkebrød
– Egg
– Avocado
– Majones 
– Krydder

Slik gjør du:
– Kok egg i ønsket lengde
– Rist rugbrødet så det blir sprøtt.
– Smør på avocado og ta på valgfritt krydder
– Avkjøl eggene og legg de på, topp med majones

NYT! Enkel og god lunsj. Lover du holder lenge på denne maten. Perfekt kombo av fett, proteiner og karbohydrater.

– MK –
 

En inspirerende og motiverende helg

Tidenes løpeweekend

I helgen var jeg med på løpeweekend på Norefjell. Der vi bodde på Norefjell ski og spa. En spennende, motiverende og veldig bra helg alt i alt. Dette var en løpeweekend som var for alle som ønsket og være med og bli motivert, lære mer om løping og trening, og bli kjent med andre med samme interesse. Alle uansett alder, kjønn og løpeform kunne delta. Fantastisk at så mange forskjellige mennesker meldte seg på og gjorde helgen veldig spennende. 


Jeg ble i forkant kontaktet av redaktøren i Runners World og spurt om jeg kunne holde et foredrag på lørdagen, i tillegg til og være med og hjelpe til på alle løpeøktene. Dette takket jeg ja til, og jeg fikk en helt super helg. Møtte masse andre mennesker som digger og løpe. Alt i alt en motiverende, inspirerende, sosial og latterfull helg.

Fredagen
Thor Kristian dro tidligere fra jobb, slik at vi fikk kjørt opp og vært med fra starten av. Vi ble tatt godt i mot av de som jobbet i Runners World og som skulle være sammen med oss i helgen. Klokka 16 på fredagen var det en felles løpetur. Alle uansett nivå kunne være med. Vi instruktørene fordelte oss i gruppen, slik at vi var litt over alt. Når vi er så mange løpere på samme sted, blir det alltid litt spredning. Noen løp 1 mil og andre løp 5 kilometer. Alle like fornøyde. Denne turen lovte bra i forhold til hele helgen. Masse energiske mennesker på samme sted. Alle om samme mål, og bli en bedre løper. Etter turen, var det velkomstmøte før tre-retters middag. Dagen avsluttet med en kjempe bra foredrag med to av helgens løpeinstruktører. Juni og Kristine som begge satser på langdistanseløping. De holdt et veldig bra foredrag om hverdagstrening. Hvordan få tid til trening i en hektisk hverdag. Dette er problemet for mange, og traff derfor midt i blinken for de fleste. 


Lørdagen
Lørdag kick starte vi med en 30 minutters løpetur før frokost. En fantastisk start på dagen. Frokosten smaker ekstra godt etter man har vært ute og rørt seg. Tidenes frokostbuffet, med masse god og næringsrik mat. Vi snakket om løping, spiste og koste oss med en lang frokost. Det er gøy og prate med andre løpere og høre hva slags mål de har med løpingen sin. Etter frokost og litt avslapning var det klar for helgens intervalløkt. Juni og Kristine (løpejentene) organiserte treningen. Vi varmet opp i fellesskap. Deretter skulle vi løpe 2 min på/ 45 sek av x 6. Vi løp rundt et lite vann, som gjorde at vi alltid så hverandre og det gjorde at man aldri var alene. Vannet var cirka 550 meter rundt. Etter 6 intervaller, roet vi ned i cirka 5 minutter, før vi gjentok det samme. Alle løp i sitt tempo, og alle gjennomførte med glans. Alle lærte på fredagen at man aldri trenger løpe hardere enn på sin terskelpuls (krysningen der man akkurat klarer kvitte seg med melkesyre) dette gjorde at alle følte mestring og synes intervalltrening var veldig gøy. Nivået var fra de som løper masse intervaller, til de som aldri hadde gjort det før. Løping passer alle, så lenge man klarer og starte et fornuftig sted, og slik at det blir en fin progresjon.


Etter intervalløkten gikk alle til sitt, spiste og slappet av. Før vi noen timer senere møttes igjen. Denne turen skulle være rolig, og deltagerne skulle få tilbakemeldinger på løpestil og teknikk. Det skal påpekes at ingen ting er riktig eller feil når det kommer til løpeteknikk. Denne kommer jo mer du løper og jo sterkere du blir. Alle fikk individuelle tips og øvelser som kunne hjelpe dem videre i sin egen prosess. En morsom og annerledes økt for de fleste.


Det var totalt tre økter på lørdagen. Dette var nok uvant for de fleste. Det var hvile og spatid på programmet før tre retters middag. Thor Kristian og jeg tok spa og slappet godt av før middagen. Jeg øvde meg også litt, før kveldens foredrag. Det ble servert fantastisk mat i dag også. Etter middagen gikk jeg til rommet jeg skulle holde foredrag og gjorde meg klar før de andre ankom.


Jeg er alltid spent før jeg skal holde foredrag. Men når jeg først er igang, så går det i ett. Jeg er veldig glad i og snakke om og lære bort alt innenfor trening, kosthold og restitusjon som foredraget handlet om.




Jeg tror de fleste fant det interessant. Jeg fikk mange spørsmål underveis og jeg fikk mange gode tilbakemeldinger etterpå. Veldig deilig og morsomt og være ferdig. En lang dag var over, og det var veldig deilig og finne hotellputa.

Søndagen
Søndagen startet med at vi våknet av oss selv i 8 tida, før vi spiste enn lang og god frokost. Jeg fikk mange fine tilbakemeldinger under frokosten også. Foredraget falt tydeligvis i smak. Heldigvis. Dagens plan var langtur. Alle møtte opp klokka 10, klare. Noen valgte heller å gå. Det ble totalt veldig mange økter og for noen var nok det veldig lurt. Jeg ble me dog løp, tross vondter i kneet. Jeg ville være med og inspirere og motivere idag også. Vi fikk en løpetur på nesten 15 kilometer. En herlig start på søndagen. 




Etter turen var det spa tid igjen. Fantastisk og kombinere spa og trening. Etter spatiden var det helgens siste treningsøkt. Nå ikke løpende. Sikkert greit for de fleste kroppene. Vi lærte funksjonell styrke som egner seg for løpere. En veldig morsom og inspirerende økt. 




En veldig sporty, morsom, sosial og motiverende helg var nå i ferd med og ta slutt. Litt trist, men også litt godt. Vi klappet for hverandre og tok farvel. Dette er en av de morsomste jobbene jeg har hatt til nå. Bare morsomt. Det er det som er så gøy med å jobbe med det man virkelig brenner for. Jeg har virkelig funnet et yrke som passer meg og min interesse. Det beste jeg vet er og lære, motivere og hjelpe andre og nå sine mål. Uansett om de er store eller små. Ønsker du og være med på løpeweekend så er det bare og følge med på Runners World sine facebook- og hjemmeside. Dette passer for absolutt alle. Om noen ønsker og ta terskeltest, ha PT time, få tilpasset kostholdsplan eller være med på gruppetimer med meg. Eller om noen trenger en foredragsholder innenfor livsstil, helse, ernæring og trening. Bare og ta kontakt

Jeg håper virkelig jeg ser dere alle fra helgen igjen. Dere er tøffe, spreke og dere klarer akkurat det dere ønsker. Bare jobb mot målet, få progresjon og jobb litt mentalt så er det ingen som kan stoppe dere.

Stå på! Dere er kule!!


– MK –

Dette er det beste du kan spise til frokost

Sunt, billig og mettende

Det sies at frokost er det viktigste måltidet i løpet av dagen. Det ligger noe i dette. Frokost kick starter dagen og setter fart på forbrenningen. Men hva i all verden skal du spise til frokost? Det er alltid greit og ha en plan på dette om kvelden, slik at det blir lettere og få i seg noe bra på morningen. 

Hvordan gir du den beste starten? Jo da velger du havregryn. Det beste man kan spise til frokost er grøt lagd på havre, nemlig havregrøt. I tillegg til og være billig og enkelt, inneholder det veldig mange sunne næringsstoffer, fiber og har en høy metthetsverdi. 


Stabilt blodsukker
Havre er også gunstig for hjertet (kolesterolet). I tillegg til at det er svært næringsrikt, det inneholder jern, gunstige fettsyrer og folat. Havre inneholder mye fiber også det løselige. Fiber har som egenskap at det er mettende. Løselig fiber er veldig gunstig når det kommer til et balansert blodsukker, det er også gunstig for tarmfunksjonen. Velg havregrøt om du ønsker og holde et jevnt blodsukker og holde deg mett frem til lunsj. Havregryn inneholder i tillegg lite sukker, har litt protein og er rikt på vitamin B1, vitamin E, jern, sink og magnesium.

Fancy havregrøt
Havregrøt trenger ikke være kjedelig i det hele tatt. Du kan gjøre den så fancy du vil. Du kan toppe med:

– Nøtter eller peanøttsmør ( gunstig fett, proteiner og antioksidanter)
– Banan ( bra for blodsukkeret og fordøyelsen)
– Eple

– Jordbær (antioksidanter)
– Blåbær  (antioksidanter)
– Bringebær  (antioksidanter)
– Rosiner

Bruk fantasien. Du kan gjerne variere fra dag til dag, slik at du ikke blir lei. 

( Bilde lånt)

– MK –

 

For mye sunnhet er ikke sunt

Dagens press

I dagens samfunn er det veldig mye press på hvordan man skal se ut, hva man skal spise, hva man har på seg og hvor bra man gjør det på forskjellige arenaer. Dette gjør at fler og fler mennesker blir stresset og føler seg dårlig.

Dette er et press som kanskje ikke noe alle blir eller vil bli påvirket av, men det er menneskelig å bli påvirket av slikt, uansett om man vil eller ikke. Det er viktig å gå egne veier og gjøre som magefølelsen sier, uansett hva det gjelder. Vi er forskjellige og reagerer på forskjellige måter, både når det kommer til hodet og kroppen.

Hva skal du tro på?
Media kan fort gjøre oss forvirret, spesielt på temaer vi ikke kan så mye om selv. Den ene dagen står det for eksempel at banan er sunt, andre dagen er det noe av det verste du kan spise. Hva skal man da tro på når man ikke vet selv? Dette er en av ulempene med internett, det står som altfor mye om forskjellige ting og man kan lett bli mer forvirret enn klok etter å ha lest rundt omkring.

Det enkle er ofte det beste
Med fem år utdannelse innen folkehelse og ernæring klarer jeg som regel å skille mellom hva som er realistisk og ikke. Hvordan jeg skal formidle riktig informasjon til andre kan derimot være utfordrende. Det enkle er ofte det beste. Dette gjelder også helse og livsstil. Vær den beste versjonen av deg selv, og jobb for å trives med den!

 

Er du sunn fordi du er tynn? 
Er du sunn eller usunn? Dette er vel et veldig udefinerbart spørsmål. Hva er egentlig å være sunn? Er du sunn fordi du er tynn? Er du sunn fordi du aldri spiser godteri? Dette er relativt og individuelt. Men hva er egentlig å være sunn i dagens samfunn? Umulig å svare på spør du meg.

En sunn livsstil for meg handler om å trives med meg selv. Jeg trene og er aktiv fordi jeg synes det er gøy, fordi det gir energi og fordi det øker livskvalitetene. Jeg er minst 30 minutter aktiv daglig, fordi dette er bra for helsen min på sikt. Jeg spiser mat som gir meg overskudd og energi og den næringen jeg trenger. Jeg er sosial med venner og familie, fordi det gir overskudd og fordi det gir en god innvendig følelse. Jeg trives også i mitt eget selskap, så lenge det ikke blir for mye av det. Jeg er glad i være ute i naturen, naturen gir meg en energi som ingen eller noe annet kan gi meg. Her kan du være og gjøre som du vil, naturen er en veldig fin arena

Hva med deg? Hva er en sunn livsstil for deg? Vi er alle forskjellige og vi har forskjellig utgangspunkt, forskjellige mål, forskjellige kropper, forskjellige hoder og vi er generelt veldig forskjellige. Ikke gjør som andre, bare fordi du leser om det. Vær mot deg selv som du ville vært mot andre. Det beste er å være den beste versjonen av seg selv hele tiden, av egen vilje.

– MK –

Veien mot halvmaraton

En over middels aktiv uke

Ny uke er over og det har blitt mange timer med trening denne uken. Det ble noen mer trening denne uke enn planlagt. Jeg fikk syklet til og fra jobben to dager i tillegg til at jeg løp en del ved siden av, mandag og torsdag er faste intervall dager med Ingrid Kristiansen i Frognerparken, dette er en fin løpegruppe med et bra nivå av deltagere, her kjøres det god oppvarming, 20 min med intervaller og 15 min med rolig ut jogg, dette er et tilbud som bør sjekkes ut. Mye bra trening og kunnskap som gir ekstra motivasjon framover mot halvmaraton. Team Kristiansen har en gruppe for nybegynnere og en for de som har løpt endel. Sjekk ut dette her.

I helgen som var har jeg vært med på en trenings weekend med runnersworld Norge. En helg fylt med trening, foredrag og mye løpesnakk.
Fredagen starta med en rolig løpetur på 10 km, lørdagen startet dagen med en morgen tur 07.30 før vi senere på dagen kjøre en god kvalitets økt med bra trøkk på alle intervallene. på denne økten kjørte vi 12×2 min formen føltes veldig bra og jeg løpe alle dragene på 3.45 fart som tilsvares 16 km/t. 

Lørdag kveld var det er bra foredrag om trening, kosthold og restitusjon, mye bra kunnskap og få med seg i en slik oppkjørings periode jeg er inni nå. Det var Marte som hadde dette foredraget. Søndag hadde vi en kjempefin langtur, for min del ble turen på 14,5 km, morsomt å være på løpetur med 40 ander.   

Denne uken skal jeg delta på Sognsvann rundt medsols. her kan man selv velge antall runder rundt Sognsvann, for min del skal jeg trene med Team Ingrid Kristiansen og da står det på planen 2 runder som tilsvarer 6,6 km. det blir morsomt å se hvordan formen er nå og sammenligne med når jeg løp to runder i fjor. Håper alle for en fin trenings uke, det er 26 dager igjen til Oslo 1/2 maraton så mye kan utbedres.      

Ser frem til en ny og aktiv uke. Marte kommer med et eget innlegg om helgen i løpet av de nærmeste dagene. 

– TK-