Det viktigste er ikke hva du gjør mellom jul og nyttår men mellom nyttår og jul

Kanskje du vil bli mer aktiv i 2018?

Mange starter året bra, med en bra livsstil, mye aktivitet og sunn og god mat. Det holder ikke å klare dette en kort tid, poenget bør være at det skal holde så lenge som mulig. Ønsker du å begynne å trene i 2018? Slik kommer du igang. 

Når juleferien kommer er det mange som har lengtet eller ferie, mange nyter denne ferien helt ut. Mange trente kanskje masse før juleferien slo inn, i juleferien har kanskje joggeskoene fått hvile? Dersom dette er tilfelle med late dager, sene kvelder, mye mat og drikke kan det være vanskeligere å komme inn i rutinene igjen. Januar er måneden det er fulle treningssentere og folk er ekstra ivrige. Nytt år, nye muligheter. Det viktigste er jo at man selv er motivert for en forandring, det hjelper ikke hva man leser eller hva andre forteller deg om du ikke ønsker dette selv. Hverdagen kom liksom litt raskere enn man ønsket og dørstokkmila blir for mange ekstra lang. Kjenner du deg igjen?


Det beste tipset jeg har er å starte rolig og ikke overdrive. Start med for eksempel to økter i uken, før du øker gradvis de neste ukene til tre-fire økter. Du trenger heller ikke å trene i mange timer, 30 – 45 minutt er mer enn nok så lenge du er effektiv. Det finnes mange ulike gruppetimer på treningssenterne du kan melde deg på for å komme i gang, men du kan også benytte deg av nærmiljøet. Løp en tur ute i frisk luft, og ta litt egenvektsstyrke før du dusjer. 

Sett deg mål
Det kan være nyttig å sette seg mål for det nye året, realistiske mål for deg og ditt liv. Noen langsiktige mål og noen kortsiktige. Disse målene må også være motiverende for deg. Tenk at trening ikke alltid trenger å være knallhard. Den daglige aktiviteten (på cirka 30 minutt) er viktigere å starte med for dem som er inaktive.


Kick start 2018
Hva med å kick starte året 2018 med noe du ønsker å prøve, eller noe du vet du trives med. Det gjelder bare å gjøre treningen til en rutine, da er mye gjort. Du vil garantert føle deg mye bedre så fort du er i gang. Du vil heller aldri angre på trening som er fullført. Det gjør godt for deg og kroppen din. Det vil også gjøre at du har overskudd til å gjøre ting du kanskje aldri har orket? Hva med å melde seg på løpetimer ute sammen gruppe? Hva med PT timer hos meg, der jeg følger opp, tester deg og gir deg personlig treningsprogram? Eller kanskje du ønsker å lære deg å gå på ski? Vi i team Kristiansen hjelper deg gjerne å komme igang. Sjekk ut hjemmesiden våres for masse tilbud. 

Ønsker dere alle et godt, sporty nytt år!

( Foto: Jon Anders Martinsen)


– MK –

10 enkle tips for å komme igang med trening

Nytt år, nye muligheter?

Annenhver nordmann trener mindre i ferien, og hver fjerde synes det er svært tungt å finne tilbake til gamle treningsvaner, viser en fersk undersøkelse. Juleferien kan selv gjøre de mest aktive, til slappe og mindre aktive. Feriemodus, kalles dette.  Litt fri er sunt, men trening og fysisk aktivet er ferskvare og det forsvinner fort om man ikke vedlikeholder det. 


Hvordan komme igang?
Først og fremst er det viktig at du finner aktiviteter og treningsformer du trives med, som gir deg overskudd, glede og som gir det energi. Motivasjon er også en viktig faktor, du må ha lyst og du må trives med det du driver med. Ta det gradvis, og begynn i det små. Det gjør at sannsynlighetet for at du fortsetter er større. Dagelig fysisk aktivitet er veien og gå, og det trenger ikke var mer en 30- 60 minutter per dag. Når kroppen og sinnet blir vant med aktiviteten etter en slapp sommer, kan du heller øke gradvis når det føles riktig. Start for eksempel dagen med 15 minutters gåtur, dette gir en frisk, sunn og energisk start på dagen. Du vil også vende kroppen til å starte dagen med aktivitet som ofte fører til mer overskudd igjennom dagen. 

Videre kan du begynne med mer spesifikke økter som sykkelturer, joggeturer, gåturer, styrkeøkter, yoga eller det som måtte passe deg og dine interesser. Husk bare og ta det litt etter litt, kroppen trenger tid til å komme seg tilbake til treningsrutiner. Men husk, så lenge det blir rutiner er det stor sjanse for at det blir noe du kommer til og klare å holde. 


Meld deg på 
For å komme igang er det mange som trenger et ekstra spark bak. Da kan det være fint å melde seg på gruppetreninger eller bestille seg PT timer for å få hjelp til å nå de målene man kanskje har satt seg. Jeg driver både med gruppetimer og PT timer, sammen med Team Kristiansen. Det er bare og ta en titt her og se om det er noe som passer for deg. Kanskje akkurat vi kan hjelpe deg og nå dine mål eller bare sette igang? 

All aktivitet hjelper
Husk at, rekker du ikke trene fordi du har barn, mye jobbing, pusser opp eller ligende? All aktivitet er bedre enn å sitte på rumpa. Selv om hverdagen byr på tidsmessige utfordringer for mange familier, finnes det alternative måter å få mosjonert. Lek med barna setter i gang både kroppen og hjertepumpa, og i tillegg får du kombinert fysisk aktivitet og samvær med barna.


10 enkel tips:

1. Vær realistisk. Sett kun opp det du vet du har tid til. Alt annet er bonus.
2. Ikke utsett. Viktigst er og komme igang med rutinene igjen etter ferien. 
3. Ikke gi deg, hold ut. Hold ut i 3 uker, og det vil bli en vane
4. Sett deg konkrete mål, du kan jobbe deg imot.
5. Lag planer, slik at du vet når du kan/har tid og trene
6. Tren sammen med kjæresten, samboeren, venner eller i en gruppe. Hjelp hverandre.
7. Hverdagsaktivitet er undervurdert. Alle skritt teller. Ta trappa, sykle/gå til jobb osv.
8. Prøv noe nytt innen trening? Kanskje dette passer deg bedre. 
9. Husk å variere, dette er viktig for kropp og sinn.
10. Minn deg selv på godfølelsen du får etter en deilig treningsøkt. Man angrer aldri. 

Lykke til. Ta kontakt om du skulle trenge “drahjelp”. 

– MK –